Swedie: Jag vet vad du ska göra!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nyteknik skrev:
Det krävs en del för att vara distributör av ett sådant varumärke.

För övrigt läggs 25% moms + tull på varor som kommer från USA. Det blir inte billigt.

Nooooo. Inte som "gift" lr om du "declare value" under 500:- sek lr "sample for evaluation"

Går juh iof inte o försäkra då vilket kan va tråkigt om det skulle hända ngt. Men packeterar man varorna BRA så blir det aldrig några problem, oftast!

Kan ta ett ex. En OGK FF4 GP kostar 5.990:- hos mitonga.

Säljes på ebay för 315 US + shipping ca 50 US + 25 % i moms = ca 3.600:-

Alltså ca 2.300:- billigare o det inklusive moms, frakt. Hämta ut den på närmaste OK Q8 tapp lr liknande 3 veckor senare.

Billigt!!!

Nicko@K.A.P skrev:
Nooooo. Inte som "gift" lr om du "declare value" under 500:- sek lr "sample for evaluation"

Går juh iof inte o försäkra då vilket kan va tråkigt om det skulle hända ngt. Men packeterar man varorna BRA så blir det aldrig några problem, oftast!

Om man ska bedriva stor och seriös postorderverksamhet skickar man troligen inte varor märkta "gift". :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Om man ska bedriva stor och seriös postorderverksamhet skickar man troligen inte varor märkta "gift". :rolleyes:

Läs kickass inlägg! När du själv tar in prylar genom US så får du oftast välja om du vill ha det som gift lr inte.

Ska man bedriva en seriös verksamhet så kan d va bra o låta kunden få välja kanske? :kocko

Inlägget ovan visar klart o tydligt hur billigt det är även om du väljer o betala moms inkl försäkring

Last edited:
Nicko@K.A.P skrev:
Läs kickass inlägg! När du själv tar in prylar genom US så får du oftast välja om du vill ha det som gift lr inte.

Ska man bedriva en seriös verksamhet så kan d va bra o låta kunden få välja kanske? :kocko

Inlägget ovan visar klart o tydligt hur billigt det är även om du väljer o betala moms inkl försäkring

"Själv tar in prylar" – jag trodde vi talade om postorder. :confused:

Inlägget ovan visar hur billigt det kan bli om man råkar hitta något på Ebay riktigt billigt.

Hos ett normalt amerikanskt postorderföretag som Lockhart Phillip kostar ett kåpglas $70 (ca 550 kr). Med moms och tull ca 750 kr. Plus frakt.

:fakta

Nicko@K.A.P skrev:

Det var ju märkligt att jag fick pröjsa tull+moms på två t-shirts som hade sammanlagt värde av 440sek Inklusive frakt....
För övrigt lär det inte funka längre med att få det skickat som "gift"

Troligen har även tullverket koll på läget och kan läsa valutakurser och lista ut att det är massa folk som handlar via nätet nu för tiden. Det verkar som man lägger ner mera arbete på att sätta dit "tullsmitare".

sötebrödsdagarna är över?

Nyteknik skrev:
"Själv tar in prylar" – jag trodde vi talade om postorder. :confused:

Inlägget ovan visar hur billigt det kan bli om man råkar hitta något på Ebay riktigt billigt.

Hos ett normalt amerikanskt postorderföretag som Lockhart Phillip kostar ett kåpglas $70 (ca 550 kr). Med moms och tull ca 750 kr. Plus frakt.

:fakta

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...tem=2478391237&category=35557&sspagename=WDVW

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...tem=7901143104&category=34284&sspagename=WD1V

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=35580&item=7901600070&rd=1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=6749&item=7901763093&rd=1

Har själv importerat en hel del från staterna och du får in prylar "oftast" för ½ priset! Om man råkar hitta?? Fel! Så här billigt är det!! :fakta

Seriöst.. vem f*n köper ett kåpglas utomlands?? Du tjänar knappast ngt på det när det kostar under 1000 lappen. Enbart frakten tar upp ½ priset där!

Tror det va sweedie som tog in 2 kompletta R1 motorer för ca 18.000:- sek. :fakta

Länkarna ovan -------> :fakta

Men visst tar nog postorder företag ut en del extra..absolut.

Så...nu slutar vi o spamma sönder tråden. :krama

Pebl skrev:
Det var ju märkligt att jag fick pröjsa tull+moms på två t-shirts som hade sammanlagt värde av 440sek Inklusive frakt....
För övrigt lär det inte funka längre med att få det skickat som "gift"

Troligen har även tullverket koll på läget och kan läsa valutakurser och lista ut att det är massa folk som handlar via nätet nu för tiden. Det verkar som man lägger ner mera arbete på att sätta dit "tullsmitare".

sötebrödsdagarna är över?

Och du fick hit det som "gift" med ett total värde under 500:-??? :va

Då har tullverket gjort fel. Dom får inte beskatta ngt som kostar under 500:- och som är hitskickat som gåva, om dom inte nyligen gjort lagändringar :huvet

Bestämmer jag när och om jag flyttar. Tack. Kan ju hjälpa till vissa att få hem saker, men inte göra det till en business. Det är olagligt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla