Svunna tider - Kul bild

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Ett glatt gäng som just gjort en heldag på "Åsen" år 2003...här föddes ett antal racetokar. Those were the days! (klicka på bilden)

Bifogat

• RacerGang.jpg
    RacerGang.jpg
    127.8 KB · Visningar: 1,175
En annan fråga ang bilden.

Har någon/några bytt hoj o sett ljuset?

TwinSucker skrev:
Vad står det under hoj på Dr.Bike :va
Han verkar ju ha klivit upp några årgångar åt rätt håll iaf... but still a bit to climb to the top :hihi

Ha ha,man vill ju inte bara köpa en överlägsen moppe och dominera vettu! :hihi

Kul med lite gamla hojar men hur uppför sig en sådan när du börjar stressa den lite?

Va på Anderstorp när grabbarna från Mitonga(ursäkta om det e felstavat)hade med en nybyggd retrohoj.

Nu e ju inte gossarna där blyga på att köra men det såg ut att va trögjobbat trots att killarna kan köra.

Kan du inte dra lite Jämnförelser?

Blondie skrev:
Kul med lite gamla hojar men hur uppför sig en sådan när du börjar stressa den lite?

Va på Anderstorp när grabbarna från Mitonga(ursäkta om det e felstavat)hade med en nybyggd retrohoj.

Nu e ju inte gossarna där blyga på att köra men det såg ut att va trögjobbat trots att killarna kan köra.

Kan du inte dra lite Jämnförelser?

Jo för tusan!
Kul att du frågade.

Inte för att vi var några ess, eller iaf inte jag, men en del andra som kör i vissa MCHK-classic klasser samt har moderna hojar med, körde vid detta tillfälle bara ca 6 sekunder sämre per varv än vissa av tävlingsklasserna!
Visst. 6 sek är eoner av tid i racing, men i ljuset av att detta var fullt påklädda gatregade moppar så bli det ju mer intressant.
Jo- vissa av oss hade mer kubik än klassgränserna tillåter i tävlingssammanhang, men oxå lagom mycket gobbafläsk runt magen, så det tog ut sig på det hela taget med fordonets vikt på säkerligen +30 kg i jmf. med motsvarande classicracer.

Alltnog: Hur känns dessa slädar då, och är de verkligen så dåliga som alla youngisar här tror (de som tror att om man inte har en K5 är man lost) :hihi

Nja.

JA och Nej.

Man kan formulera det såhär: De kunde förr oxå. Men rent konkret så är ju chassiet det som sätter begränsningen då man
- inte kan luta så mycket med de smala däcken (de har en ogynnsam tvärsnittsprofil)
- Ramen/svingen/gaffeln är klart begränsande då de flexar åt alla håll och bottnar ur här och där.
- Den höga massan i kombination med vad som idag hade varit touringmässig gaffelvinkel KRÄVER mannamod OCH kraft för att verkligen brottas ned.
Alltså en både MEDVETEN samt med KRAFT genomförd motstyrning.
Inte som idag, där det räcker att TÄNKA kurva.
- nästan helt saknar bromsar i jmf med dagens hojar.

Det finns mer saker men dessa är väl huvudpunkterna.

Att jag, samt flera med mig sen har riktiga lager ist.f bussningar i sving, koniska rullager i styrhuvudet samt hemfixade tighta bronsbussningar i gaffeln, är bara ett sätt att få någotsånär hejd på flexandet!
Livsnödvändigt faktiskt, då skillnaden i ett väl genomfört och planerat chassiearbete är värt mer än ytterligare 25 hästar.

SÅ körupplevelsnen då?
Värdelöst?
Tjaa, svaret är som alltid: Det beror på.
Varvtidsmässigt gick det ju hyfsat, men i absoluta tal är det ju förståss värdo.

KÄNSLAN däremot!!! Fy f-n vad skoj!

Man har LIKA roligt eller roligare på en sånt här spjälstaket i 120 som man har på en bokstavskombination av modernt snitt i 180.
Rent krasst är dessutom de gamla hojarna mer svårkörda, och rent körtekniskt lär man sig f-n så mycket! En BRA skola.
Kanske ett tips att köpa en billig gammal blysläde och harva runt på en bana?
Garanterat en upplevelsesensation!

Så totalt sett då? Jovars, det är två olika världar, men samma glädje.
Det är nog den känslan som förenar banåkare tror jag.
Man kan dela en erfarenhet utn att fördenskull ha samma prestanda eller skicklighet.
Iaf för oss som tål att nån annan är snabbare, och kan gratuler dem till det.
*f-n jag måste ha en GZRRX1R 1000. En "nollsex" annars är jag rökt!*
:lol

Skämt åsido: Alla hojåkare: Oavsett ditt maskinmaterial - kör bana och ha skoj. Du har LIKA roligt (roligare?) än de snabbaste, och du blir en dimension rikare i ditt liv. Det duger inte att skämmas för en gammal hoj, och skylla på materialet. "jag skulle, om jag bara...osv".
Vi ses på en bana nära dig i sommar! :tummenupp

Back