"Svullet batteri" laddningsproblem

yzoon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
98 kawasaki zx6r
Tjena! Har en Honda Cbr 600 -94 (f 2) som inte fungerar så bra för mig längre.

Var ute och körde utan problem tills jag stannade för att prata med en kompis och bågen inte ville starta (batteritorsk). Puttade igång den utan större problem. Kontrollerade om generatorn laddade genom att titta på framlyktan på tomgång och sedan gasa till för att se om det lyste starkare (det gjorde det).
Men efter 30 min körning la den av för mig och batteriet var helt dött. Jag skruvade bort sadeln för att hitta ett svullet och kokhett batteri.

Nån som vet vad det kan vara för fel på min pärla?
Tack på förhand.

Men är inte chansen väldigt liten för ett fysiskt haverat batteri, har aldrig hört talas om det.

Skojar du... jag har i skrivande stund 6 st bilbatteri som havererat på jobbet.
När batterier får ladda ur sig så mår de inte bra.
kan det vara så att det stått oladdat ett bra tag?

Det kan även vara så att din regulaor gett upp o lämnat högre spänning till batteriet som i sin tur blir varmt o till slut ger upp..
Fast jag tror mer pådet första

Att laddningsregulatorn går sönder på cbr600 verkar vara ett vanligt problem, prova mäta hur mycket batteriet laddas med motorcykeln igång, om laddningsregulatorn lagt av och släpper förbi för mycket volt så händer just det som inträffat för dig. Hoppas du har tur och inte bränt sönder elkablar, lampor mm som är väldigt vanligt när laddningsregulatorn går sönder och skickar igenom för mycket V. Om jag minns rätt så om batteriet laddas över ca 15V med motorcykeln igång så kan man vara ganska säker på att det är laddningsregulatorn som pajjat då laddningsregulatorn har som uppgift att begränsa så exempelvis inte 18V ska nå batteriet.
Om inte batteriet överladdas med MCn igång så kan det mycket väl vara batteriet som varit felande och därför gått sönder.

Är ju lätt att kolla. Fram med multimetern och mät över batteripolerna med hojen igång, 13-14v ska du ha om regulatorn är ok.

Är ju lätt att kolla. Fram med multimetern och mät över batteripolerna med hojen igång, 13-14v ska du ha om regulatorn är ok.

KÖpte nytt batteri idag och testade laddningen och mätte den till över 18v vid gaspådrag så det verkar vara laddregulatorn som sett sina bästa dagar.

Tackar för hjälpen!

KÖpte nytt batteri idag och testade laddningen och mätte den till över 18v vid gaspådrag så det verkar vara laddregulatorn som sett sina bästa dagar.

Tackar för hjälpen!

Yeap helt riktigt, bara börja söka ny, kör inget med den trasiga då du kommer blåsa det nya batteriet på ett par minuter.
När du bytt, kolla så alla lysen fungerar som det ska, ofta brukar det ryka en eller annan lampa och säkring vid sån överladdning =)
Lycka till!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...