Svininfluensan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Först var det fågelinfluensa. Nu svininfluensa. Vad blir nästa? Åsneinfluensa?
Den värsta influensan genom tiderna var ju en fågelinfluensa. 50-100 miljoner människor dog, mer än av aids och pesten. Tänkte bara påpeka det eftersom att det inte är så att fågelinfluensa eller svininfluensa är någonting "nytt" och helt ofarligt.

Jag tror inte folk menar att det är helt ofarligt, men inte heller att alla på jorden ska dö inom en månad. Typ.

Troligtvis så är det inte så farligt. Men det kan gå jävligt fort att det går överstyr om för många snabbt blir sjuka.

Dessutom är då vanlig influensa nog jävla jobbig. :)

Last edited:
Tycker alla verkar vara inställda på att det är helt ofarligt och att alla bara är rädda för vad kvällstidningarna som ni uppenbarligen inte ens läser. Det var två bekräftade fall redan i Maj och det är väl betydligt fler nu. Det kan nog ganska fort bli värre när influensa säsongen börjar. Jag brukar aldrig oroa mig för att få influensa i juni men när det väl börjar bli säsong så är det lite värre.
Kan säkert stämma att det är farligt.
Finns det nåt mer som är farligt och som man behöver oroa sig över?

Den värsta influensan genom tiderna var ju en fågelinfluensa. 50-100 miljoner människor dog, mer än av aids och pesten. Tänkte bara påpeka det eftersom att det inte är så att fågelinfluensa eller svininfluensa är någonting "nytt" och helt ofarligt.

Troligtvis så är det inte så farligt. Men det kan gå jävligt fort att det går överstyr om för många snabbt blir sjuka.

Dessutom är då vanlig influensa nog jävla jobbig. :)

Jag har haft vinterkräksjuka en gång. Det var inte skoj. :gnissla

Lät hur som helst inte skoj att 50-100 miljoner människor dog. :( Har jag nog förträngt, att det var så illa. Men 50-100 miljoner? Låter som en ganska vidlyftig uppskattning, med en skillnad på 50 miljoner dödsfall från min till max.

Klart en vanlig influensa är jobbig. Enligt reklamfilmer så är vi ju halvdöende så fort vi bara får en enkel förkylning. :rolleyes:

Jag har haft vinterkräksjuka en gång. Det var inte skoj. :gnissla

Lät hur som helst inte skoj att 50-100 miljoner människor dog. :( Har jag nog förträngt, att det var så illa. Men 50-100 miljoner? Låter som en ganska vidlyftig uppskattning, med en skillnad på 50 miljoner dödsfall från min till max.

Klart en vanlig influensa är jobbig. Enligt reklamfilmer så är vi ju halvdöende så fort vi bara får en enkel förkylning. :rolleyes:
Spanska sjukan härjade 1918 till 1919. Tror det är svårbedömt på grund av första världskriget.

Influensa är ju värst för män. http://manflu.info/ :D

Ja eller så här....

146479.jpg
O fy faan.
Ska genast vaccinera mig.

Det som är intressant är huruvida det är så att skiten muterar och fler rapporter om allvarliga komplikationer är att vänta.

Skeendet nu skall vara detsamma som den inför spanska sjukan: En lättare variant som sprids under våren för att mot hösten mutera och komma i en andra våg. Och precis som under spanska sjukan är det den friska ungdomen som drabbas hårdast, istället för spädbarn och åldringar som vi är vana vid.

Kärringa hade det. Visst var det jobbigt för henne, men tre veckor senare gick det över. Hade hon bara fått rätt medicinering från början hade den säkert gått över fortare.

Flera i hennes familj har haft svininfluensan, ingen av dem har avlidit. Alla är helt återställda nu.

Massmedia har alltid haft en tendens att överdriva. Allt för att öka upplagan/tittarsifrona.

Kärringa hade det. Visst var det jobbigt för henne, men tre veckor senare gick det över. Hade hon bara fått rätt medicinering från början hade den säkert gått över fortare.

Flera i hennes familj har haft svininfluensan, ingen av dem har avlidit. Alla är helt återställda nu.

Massmedia har alltid haft en tendens att överdriva. Allt för att öka upplagan/tittarsifrona.

Den här däremot har ingen tendens att att överdriva pga ökande upplagor.
http://www.krisinformation.se/web/StartPage____10937.aspx

Inte den här heller.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/

Och absolut inte denna.
http://www.who.int/en/

Men dom har nog ingen anledning till oro:rolleyes:

Googla history pandemics och förkovra dig om du törs.

Vi har ett kritiskt fall och man börjar redan överväga utlandsvård för att vi inte har resurser innom sveriges gränser.

Kan bli en spännande höst:rolleyes: Andra och tredje vågen speciellt.

Tur man bor i skogen och inte umgås med människor i onödan då!

Jag borde ju annars ligga risigt till, med tanke på att jag är ett sånt svin.

(inte ett sånt som på bilden då, föresten, vem tar reda på hur svansen är fastsatt?)

hmm..när jag skrev massmedia så menade jag inte kriscenterinformation, smittskyddsinstitutet m fl. Hörde på radion att i USA dör ca 13 000 per år p g a förkylning men det sägs det just inget om.

Finns folk som dör ave tt getingstick om de inte kommer snabbt under läkarvård.

Hundratals mäniskor dör varje år i trafiken, många får men för livet, listan är lång...

Tur man bor i skogen och inte umgås med människor i onödan då!

Jag borde ju annars ligga risigt till, med tanke på att jag är ett sånt svin.

(inte ett sånt som på bilden då, föresten, vem tar reda på hur svansen är fastsatt?)

:D Går inte heller och oroar mig speciellt även om jag faktiskt umgås med människor.

hmm..när jag skrev massmedia så menade jag inte kriscenterinformation, smittskyddsinstitutet m fl. Hörde på radion att i USA dör ca 13 000 per år p g a förkylning men det sägs det just inget om.

Finns folk som dör ave tt getingstick om de inte kommer snabbt under läkarvård.

Hundratals mäniskor dör varje år i trafiken, många får men för livet, listan är lång...

Nu missade du ju poängen!

Bara för att aftonhoran mm skriver om saker och ting innebär det ju inte per automatik att det dom skriver faktiskt inte kan ha en uns av saklighet och fakta i ev artikel.

Vet mycket väl att det faktiskt dött fler av nedfallande is än den nya influensan i Sverige och detta bara i sommar:D Och har man den inställningen så kan man ju fortsätta sova riktigt gott och bortse från historia, fakta, sannolikhet och basera sin personliga åsikt på att AB skrev om det så då är det inget att bry sig om. Man ser till att samla sin kunskap på källor, AB är ingen bra sådan men dom har en poäng många gånger.

Last edited:
Har ingen källa men kom att tänka på att vi diskuterade detta på jobbet idag och en kollega nämnde " det är fler som dör av felbehandling i vården i västra götaland än vad som dör i trafikolyckor i hela sverige per år". Tyvärr hade jag inte tid att ta reda på mer men återkommer ( med källa, kan detta verkligen stämma *vill veta mer) om jag får möjlighet att ta upp frågan igen med personen i fråga.

Last edited:
Ett fall i Sverige...

Tillräckligt många fall för att smittskyddsinstitutet skall ha bytt fokus, från att "förhindra spridning" till att "minimera effekten"...

Anledningen till att staten beställt vaccin är väl inte att man tror på en massdöd a lá spanska sjukan utan att det är en ny influensastam som ingen är immun emot. Det innebär att man räknar med att såpass många svenskar blir sjuka att det blir en stor belastning för samhället och den gemensamma ekonomin. Även om det inte dör fler per tusen insjuknade än normalt så räknar man med att oerhört många fler blir sjuka.

Räkna på samhällskostnaden för en halv miljon arbetsföra som är sjukskrivna i två veckor...

Lägg därtill de "ringar-på-vattnet-effekter" som det medför i form av dyrare vikariat eller icke fungerande samhällsfunktioner.

om detta nu var så farligt borde alla stanna hemma 10 dagar och bakterien skulle ha dött ut... dom som var sjuka åkte till sjukhuset och dom friska stannade hemma, vips var alla som var friska hemma och dom sjuka fick vård :banana Skulle det vara så farligt som det sägs så skulle ju denna metod användas, grejjen är ju den att nu har nått företag kommit på att man kan marknadsföra denna sjukdom att jordens befolkning kommer att dö ut och man måste köpa en spruta mot det :). Inte var det ju så att om alla skulle dö så skulle den här sprutan vara gratis och man skulle göra allt för att hindra folk från att in infekterade...??? Kom igen folk, var inte så blinda nu, ni blir påverkade allt för mycket av median :Bugar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park