Svininfluensan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Alla sporthojare.
Ja vad tycker ni om svininfluensan. Visst blåser media upp det onödigt mycket eller bör man vara orolig? . Har du lagt någon tanke åt att du kanske kommer bli sjuk eller är du lugn som en filbunke?

Känner du någon i din närhet som drabbats kanske? berätta

kopierat från aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5536509.ab

Läget blir allt värre för den 22-årige man som vårdas för svininfluensa i Norrköping.
Han kämpar nu för sitt liv.
Samtidigt förbereder läkarna att säta in en konstgjord lunga.

22-åringen är en tidigare helt frisk man. Han smittades troligtvis av en anhörig som varit på resa i Sydeuropa. Läkarna har ingen förklaring till varför just 22-åringen har drabbats så hårt. Fallet beskrivs som det allvarligaste hittils av H1N1-influensan i Sverige.

– Det finns ingenting i hans sjukdomsbild som förklarar varför han drabbats så hårt,

För att citera vad jag skrev i en annan tråd så det en jäkla hysteri ang svininfluensan liksom det var med SARS för några år sedan för att att ta ett exempel.

Folk, som inte ens har några symtom (friska) ringer som tokiga. Denna är inte värre än någon annan influensa och det är personer som ligger i RISKGRUPPER som bör vaccinera sig . Jag tillhör en av dem men inte f*n går jag runt och får panik för det, blir det vaccination är det för att arbetsgivaren kräver det.

Riklinjerna ändras hela tiden och vi inom vården avvaktar ytterligare besked om hur vi ska förhålla oss just nu, det lär bli en jobbig höst arbetsmässigt det är ett som är säkert :gnissla

Prroooosit..attchtooo...snörvel..

nöff nöff :skrämd

Last edited:
Ett fall i Sverige, ett enda fall, så visst känns mediavärldens gigantiska uppblåsning riktigt jävla överdriven.
Speciellt när man från utbildade människor får höra (såklart inte genom media utan face-to-face) att svininfluensan är mildare än den vanliga influensan...

Jag är inte det minsta orolig, och kan knappt bry mig mindre om vad löpsedlarna på aftonhoran och bi-tidningen försöker skrika ut.

Fakta och massmedia är inte långt ifrån att vara motpoler...

För att citera vad jag skrev i en annan tråd så det en jäkla hysteri ang svininfluensan liksom det var med SARS för några år sedan för att att ta ett exempel.

Folk, som inte ens har några symtom (friska) ringer som tokiga. Denna är inte värre än någon annan influensa och det är personer som ligger i RISKGRUPPER som bör .......

Intressant att läsa vad ni i vården tycker och alla andra också.
Själv är man gravid så lite orolig är jag ,tror min oro kommer av hormonerna för jag brukar vara lugn som en filbunke i vanliga fall.
Iallafall slängt iväg ett email till min barnmorska så ska höra vad hon säger.

I fjol, eller när det nu var, så var det fågelinfluensan.Vad hände med fågelinfluensan egentligen?
Bortglömd och inte så farlig?.
Före det var det väl mul och klövsjukan, eller hur det nu var.

Vad var det före det?
Kan ni hjälpa mig komma ihåg allt man borde ha dött av, men som inte blev nåt av.

I fjol, eller när det nu var, så var det fågelinfluensan.Vad hände med fågelinfluensan egentligen?
Bortglömd och inte så farlig?.
Före det var det väl mul och klövsjukan, eller hur det nu var.

Vad var det före det?
Kan ni hjälpa mig komma ihåg allt man borde ha dött av, men som inte blev nåt av.

Rätta mig om jag har fel någon.

Ingen av de du nämner blev pandemi. De smittade inte mellan människor heller.

Intressant att läsa vad ni i vården tycker och alla andra också.
Själv är man gravid så lite orolig är jag ,tror min oro kommer av hormonerna för jag brukar vara lugn som en filbunke i vanliga fall.
Iallafall slängt iväg ett email till min barnmorska så ska höra vad hon säger.

Grattis till tillökningen!

Vad gäller flunsan så är jag inte orolig för egen del men för lill-trollet som inte hunnit bli 1 år än. Skulle nog känna mig lugnare om hon fick bli vaccinerad.
:hönsmamma

Är inte direkt orolig men blir det mass-vaccination så knallar ja iväg och tar en spruta.

Eftersom dom vill vaccinera hela befolkningen i Sverige så är det nog ganska allvarligt iaf.

Det var ju samma rabalder när Sars, Aids, fågelinfluensan och alla de där hemska sjukdomarna "upptäktes", och än lever vi. Det dör tiotusentals människor i aids/HIV varenda jävla dag, men svininfluensan som kanske skördat ett femtiotal liv totalt hittills är jävligt farligt:dummer Jag är inte orolig. Dödligheten ska ju vara ungefär lika stor som vid vanlig influensa, och det enda de ordinerar om man nu skulle ha blivit smittad är att man stannar hemma och vilar tills det går över. Låter inte sådär extremt farligt om ni frågar mig...:rolleyes: Sen är ju den 22-åringen ett litet mysterium, men annars är man ju egentligen bara i riskgruppen om man är skitliten, skitgammal eller helt enkelt skitkrasslig i största allmänhet. Min lillsyrra var på gothia i veckan och kom hem med feber, halsont och lite sånt där annat. Hon kan mycket väl ha fått det. Hon börjar redan bli bättre. Jag har kramat henne och känner mig inte minsta sjuk. Jag är inte orolig.

Det dör ju 50-80 personer varje år av vanlig influensa men det är inget som står i tidningarna.

Jag tror det är jävligt överreklamerat av tidningarna. Som vanligt vill dom skapa panik bland folket.

Jag tar allt jag läser med en nypa salt, då jag själv varit i händelsernas centrum och sedan läst vad tidningarna skriver så vet jag att 80% är rent skitsnack och 15% är rena historierna och 5% är sanning.

Skulle det vara som så att det var en jätte katastrof som höll på att inträffa hade vi nog märkt det. Speciellt hade ju övriga nationer som kan agera lite snabbare än våra slöa, överbetalda helveten börjat agera ordentligt vid det här laget.

"Säta in konstgjord lunga"

Suck..

1. Sätta.
2. Respirator. Vem fan säger konstgjord lunga? -Aftonbladet, som vill att det ska låta som att man transplanterar hans vanliga lungor mot nån slags biomekanisk motsvarighet.

"Säta in konstgjord lunga"

Suck..

1. Sätta.
2. Respirator. Vem fan säger konstgjord lunga? -Aftonbladet, som vill att det ska låta som att man transplanterar hans vanliga lungor mot nån slags biomekanisk motsvarighet.

ECMO-behandling
ECMO = extrakorporeal membranoxygenering som används vid tillfällig svikt i lungor och/eller hjärta när sedvanlig intensivvård inte är tillräcklig. Blodet syresätts via en konstgjord lunga, som också tar bort koldioxiden.

Källa: Landstinget i Östergötland

ECMO-behandling
ECMO = extrakorporeal membranoxygenering som används vid tillfällig svikt i lungor och/eller hjärta när sedvanlig intensivvård inte är tillräcklig. Blodet syresätts via en konstgjord lunga, som också tar bort koldioxiden.

Källa: Landstinget i Östergötland

Sen börjar nåt annat krångla. Sen nåt annat, och sen nåt annat.
När han äntligen får åka hem från sjukan ser han ut såhär:

Bifogat

• android.jpg
    android.jpg
    76.6 KB · Visningar: 48
Sen börjar nåt annat krångla. Sen nåt annat, och sen nåt annat.
När han äntligen får åka hem från sjukan ser han ut såhär:

Ja eller så här....

146479.jpg

Läser man en kvällstidning så låter det som att man kan få svininfluensan bara genom att man känner någon som känner någon som har en kusin vars kompis fru läst en artikel om influensan i någon av de andra kvällstidningarna.

Först var det fågelinfluensa. Nu svininfluensa. Vad blir nästa? Åsneinfluensa?

Tycker alla verkar vara inställda på att det är helt ofarligt och att alla bara är rädda för vad kvällstidningarna som ni uppenbarligen inte ens läser. Det var två bekräftade fall redan i Maj och det är väl betydligt fler nu. Det kan nog ganska fort bli värre när influensa säsongen börjar. Jag brukar aldrig oroa mig för att få influensa i juni men när det väl börjar bli säsong så är det lite värre.

Tycker alla verkar vara inställda på att det är helt ofarligt och att alla bara är rädda för vad kvällstidningarna som ni uppenbarligen inte ens läser. Det var två bekräftade fall redan i Maj och det är väl betydligt fler nu. Det kan nog ganska fort bli värre när influensa säsongen börjar. Jag brukar aldrig oroa mig för att få influensa i juni men när det väl börjar bli säsong så är det lite värre.

Jag tror inte folk menar att det är helt ofarligt, men inte heller att alla på jorden ska dö inom en månad. Typ.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park