Svinigt dyra bilförsäkringar!!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Håller på att leta efter en billigare bil och har kollat upp lite försäkringar i samband med det.

En helt basic Seat Leon 1.6 -00 med 100hk skulle kosta strax över 7000:-/år för mig att helförsäkra. Jag är 27 år och bor i Uppsala, haft körkort sedan -97.... Bilen i fråga kostar strax över 50 000:- och självrisken vid vagnskada är 3 000 - 4 000:-

Har inga olyckor på mitt samvete som ska kunna påverka premien heller, va av med hojen för 4 år sedan men det är allt.

Att hojförsäkringen kostar massor är ok tycker jag, sporthojar inbjuder ju till svinkörning och är helt klart dyra för försäkringsbolagen.
Men att man ska behöva betala så j-a mycket för en 6 år gammal bil med snikmotor i tycker jag fan är helt sjukt :huvet

Finns inget att göra åt saken, jag vet. Behövde bara få beklaga mig lite :rolleyes:

MackeNo1 skrev:
Håller på att leta efter en billigare bil och har kollat upp lite försäkringar i samband med det.

En helt basic Seat Leon 1.6 -00 med 100hk skulle kosta strax över 7000:-/år för mig att helförsäkra. Jag är 27 år och bor i Uppsala, haft körkort sedan -97.... Bilen i fråga kostar strax över 50 000:- och självrisken vid vagnskada är 3 000 - 4 000:-

Har inga olyckor på mitt samvete som ska kunna påverka premien heller, va av med hojen för 4 år sedan men det är allt.

Att hojförsäkringen kostar massor är ok tycker jag, sporthojar inbjuder ju till svinkörning och är helt klart dyra för försäkringsbolagen.
Men att man ska behöva betala så j-a mycket för en 6 år gammal bil med snikmotor i tycker jag fan är helt sjukt :huvet

Finns inget att göra åt saken, jag vet. Behövde bara få beklaga mig lite :rolleyes:

Låter jävligt dyrt. Jag fick en offert från If på 6000:- för min BMW 320 -02, har haft körkort sen -98

Ja, tycker också det va dyrt som fan. Men har kollat en massa bolag och det är ungefär samma pengar på alla.

Hade en Volvo T4 -98 med 200hk när jag va 22 år och den betalade jag 7000:-/år för. Känns ju sjukt o betala lika mkt för en tokslö bil nu när man är 5 år äldre..

Last edited:
Jag kör trafikförsäkring på allt rakt igenom. Skulle aldrig dega bolagens hutlösa priser. Iofs har jag bra parkering/låst garage på tomt. Men det finns ingen anl för mig att ha helförsäkring tycker jag, och har jag halv så kan jag lika gärna ha trafik.

=)

IronMike skrev:
Jag kör trafikförsäkring på allt rakt igenom. Skulle aldrig dega bolagens hutlösa priser. Iofs har jag bra parkering/låst garage på tomt. Men det finns ingen anl för mig att ha helförsäkring tycker jag, och har jag halv så kan jag lika gärna ha trafik.

=)

Kul när någon ljusskygg varelse får för sig att låna din SL när den står utanför ett östermalmsfik........

I övrigt tillämpar jag dock samma princip då det är inte lönt att helförsäkra de fordon jag äger, ställer jag till det och orsakar en olycka får jag stå mitt kast.

Låter onekligen dyrt. Vi hade en sådan Seat i familjen tidigare och den var ju så blek och standard som det bara kan bli (fast snygg färg var det :D ). Jag tror vi betalade 2.000-2.500 hel/hel för en då sprillans ny. De tycker väl att du är ung och oerfaren :7peta :hihi

Ringde runt på min Ford sierra 90:a, tror det är 118 eller 120 vilda i den.
7-10k skulle HALVförsäkring kosta. Billigaste var LF som jag haft tidigare på en 83:as Toyota dom skulle ha 4900 efter 7 min diskussion så var premien 3700 halvförsäkring för sierran.

25år haft körkort sen 99:e och inga olyckor.

IronMike skrev:
Jag kör trafikförsäkring på allt rakt igenom. Skulle aldrig dega bolagens hutlösa priser. Iofs har jag bra parkering/låst garage på tomt.

Har du alltså bara trafik på SL55'an?, skulle jag aldrig våga.

Lite tråkigt om du kommer du en dag och den är borta :3freak

IronMike skrev:
och har jag halv så kan jag lika gärna ha trafik.
=)

Skillnaden är att med halv så ingår även stöldförsäkring, själv kör jag halv på alla fordon.

Jag bli fan tjutfärdig när jag tänker på hur mycket pengar jag lägger på diverse försäkringar, värst är ändå, hör och häpna, HÄSTEN!!!
9 500kr/år. :gnissla

Kerplunk skrev:
Jag bli fan tjutfärdig när jag tänker på hur mycket pengar jag lägger på diverse försäkringar, värst är ändå, hör och häpna, HÄSTEN!!!
9 500kr/år. :gnissla

Jo, men så är djurförsäkringar (efter personskador) det som kostar absolut mest om det går illa.
En invalidiserad häst som behöver massage/värmebehandling varje vecka +specialskor kostar kulor i massor för försäkringsbolaget, eller en häst som behöver specialfoder resten av livet...

Jag skulle få betala ca 7000kr/år för ENDAST TRAFIKFÖRSÄKRING på min Peugeot 405 Mi16.
Helt hysteriskt. Tur att den står på pappa :)

Har en Subaru Impreza GT -99a som enligt mig inte är så farligt dyr att försäkra. ca 8´ hel/hel med låga självrisker och allrisk som plus.

Inte farligt...

//jaG

darth_igel skrev:
Jag skulle få betala ca 7000kr/år för ENDAST TRAFIKFÖRSÄKRING på min Peugeot 405 Mi16.
Helt hysteriskt. Tur att den står på pappa :)
Du har inte funderat var skon klämmer varför försäkringen ÄR så dyr?

Fucko.

burner skrev:
Skillnaden är att med halv så ingår även stöldförsäkring, själv kör jag halv på alla fordon.
Den står parkerad så att man inte kan stjäla den =) sen finns det hundar som vaktar låst garage på egen tomt. Kodlås och lite annat. Blir den stulen där, så går det under hemförsäkringen. Står den på stan, så lämnas den aldrig ur sikte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg