Svinglagring

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
GOdafton
Husqvarna CR125 2001

Skulle byta kulleden i undre fästet till stötdämparen nu ikväll men kom inte åt så fick helt enkelt lossa på svingen, inget mer med det. Men när jag fick av svingen så formligen rasade det som en gång har varit nållager till svingen ner på backen och gick i bitar. Inte dagsfärska grejer alltså... Blir ju att köpa nytt.

MEN, min fråga är:
Hur får jag ur resten av skiten som siitter fast. Det som trillade ur var ju rullarna och nån sorts skräp som en gång har varit typ en minidistans. Kvar av lagret sitter endast ytterskalet, alltså en .5mm tunn plåt, hårt som fan, och tar upp plats. Testade banka, dra i en liten flisa som stack ut, värma lite utanpå o slå, göra sönder osv osv. Någon som har något tips? Vågar inte borra ur, då det är så lite som ska till för att det ska bli snett och sabba lagerbana.

Hmm.. ja. Det var nog allt.
En fortsatt angenäm afton tillönskar jag er

Mahh.

Du värmer upp svingen. Du kan utan fara för aluminiumlegeringens härdning värma tills saliven börjar fräsa på godset. Sedan pressar du ut den den gamla ytterbanan från ditt gamla nållager med hjälp ett skruvstäd.

Använd hylsorna från en hylsnyckelsats som pressverktyg: du tar en hylsa som är så stor att den precis går in i svingen men bottnar mot kanten på ytterbanan som ska ut. Från andra hållet sätter du en större hylsa (som mothåll) med större ytterdiameter än hålet i svingen, men som samtidigt har så stor invändig diameter att nållagrets ytterbana kan passera in i hylsan.

Med dessa hylsor på var sin sida om svingens lagerhus pressar du sedan alltså ut den gamla lagerbanan med ett skruvstäd som har så stor vidd mellan backarna att det kan greppa över de tvenne hylsorna på var sin sida om svingens lagerhus.

Som du förstår så måste du plocka fram rätt hylsor, torröva och duka upp allt innan du börjar värma upp svingen. Så den inte hinner svalna så mycket.

Last edited:
Du värmer upp svingen. Du kan utan fara för aluminiumet värma tills saliven börjar fräsa på godset. Sedan pressar du ut den den gamla ytterbanan från ditt gamla nållager med hjälp ett skruvstäd.

Använd hylsorna från en hylsnyckelsats som pressverktyg: du tar en hylsa som är så stor att den precis går in i svingen men bottnar mot kanten på ytterbanan som ska ut. Från andra hållet sätter du en större hylsa (som mothåll) med större ytterdiameter än hålet i svingen, men som samtidigt har så stor invändig diameter att nållagrets ytterbana kan passera in i hylsan.

Med dessa hylsor på var sin sida om svingens lagerhus pressar du sedan alltså ut den gamla lagerbanan med ett skruvstäd som har så stor vidd mellan backarna att det kan greppa över de tvenne hylsorna på var sin sida om svingens lagerhus.

Som du förstår så måste du plocka fram rätt hylsor, torröva och duka upp allt innan du börjar värma upp svingen. Så den inte hinner svalna så mycket.

Precis så brukar jag göra:tummenupp

Ett tillägg, om det korroderat/rostat mycket och du inte har en perfekt passande hylsa eller annat passande pressdon för insidan så finns det risk för att du kilar så hårt att lagerbanan spricker och då pressas lagerläget ut så det finns risk för att det nya lagret sedan glappar. Det skall inte behövas några våldsamma krafter när du drar åt skruvstädet, om det krävs är något galet och du bör undersöka anledningen till detta innan du våldar loss lagrena.

Precis så brukar jag göra:tummenupp

Ett tillägg, om det korroderat/rostat mycket och du inte har en perfekt passande hylsa eller annat passande pressdon för insidan så finns det risk för att du kilar så hårt att lagerbanan spricker och då pressas lagerläget ut så det finns risk för att det nya lagret sedan glappar. Det skall inte behövas några våldsamma krafter när du drar åt skruvstädet, om det krävs är något galet och du bör undersöka anledningen till detta innan du våldar loss lagrena.

Bra att du sa det, det glömde jag skriva. :tummenupp
Med ett skruvstäd kan en okritisk människa kvadda det mesta på en motorcykel :D

Last edited:
Funkade fint. Sprutade på lite CC40 igår kväll och lät det stå över natten. Lossnade så fint med hyrdaulpress så jag blev nästan tårögd. Får nya lager imorgon, sen blir det att åka av :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back