Svinglager - fastpressade?

bixxit

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
honda cbr 125r -08
Hej!

Skall lämna in båda ram samt sving på pulverlack nu i veckan så behöver då ta ut lager i svingen.
Första tanken var att bara rengöra lagrena från allt fett och sen försegla de så ingen blästersand kan trängas in. Men insåg då att det kan bli problem att återfetta dom då det på vänstra sidan sitter två stycken kullager tätt inpå varandra.

Men hur skall jag få ut lagrena? Helst så de inte går sönder då de inte är gamla.
Det är en honda cbr 600f - 1993

Mvh Jesper

Att plocka ut och återanvända lager är sällan en bra idé även om du använder rätt verktyg. Ta ut dom gör du fördelaktigt med en avdragare avsedd för lager (bästa alternativet i min mening, speciellt för en sving) alternativt bara med hammare / klubba samt en rundstång av järn / rostfritt eller liknande.

När du plockar ut lager så utsätter du innerbanan för en rätt så stor axiell belastning och detta kan skada lagret. Därför rekommenderar jag nya. Ingen vits att chansa med lager som kan ha tagit stryk.

Nu vet jag dessvärre inte exakt vad det sitter för lager i svingen på din Honda. Är det ett nållager (små, långa och tunna rullar) eller ett vanligt kullager?

Så länge kullagrena är okapslade så går det att fetta in efteråt utan några som helst problem.

Då tackar jag för detta!
Gör ett försök att behålla lagrena i, och i värsta fall får jag helt enkelt byta igen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman