Svingfunderare! Beställa,tillverka, bygga om??

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena!

Jag har kommit en bit i mitt bygge nu och börjar fundera kring svingen. Detta visar sig vara lite mer problematiskt än vad jag trodde från början.
Lång historia kort. Jag håller på med att bygga en Z1 900 Street-klassad Dragbike, och behöver ha tag i en längre sving till mitt bygge.
Svingen som följde med är ett hemmabygge enligt KZ rider, har en del originalsvingar som ligger och skrotar. Men där finns en del alternativ..

1. Köpa något från ebay. kostar runt 150-200$ Sen frakt hem, 150$ där efter så måste man svetsa om den, för att majoriteten är bultade som sitter på de större hojarna. Då får manslakta enoriginalsving, och senfå hållare tilldämparna ditsvetsade. Detta i sig kostar med en del.

2. Ändra om min eftermakrnads-hemmabyggda sving? Jo, det kan jag göra. Men jag är inte säker på materialet. Det är förmodligen chrome-molly stål,och det måste man köpa ner från sthlm,och jag vet ju inte vad hur bra svingen är från början i heller.

3.
Köpa en "custommade" från http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Swin...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3ef58bfdcb Det är ett företag som tillverkar svingar påbeställning i chrome-molly. Sving + frakt = 5000 kr

4. Hitta någon i Skåne/Sverige som kan svetsa en åt mig för bra pengar. ag har själv nollkoll på detta området. Är det någon härsomkan svetsa svingar, eller har erfarenhet från företag så skicka gärnakontaktuppgifter till mig.

Har ni några idéer så tipsa gärna, eller om ni vet/tillhör alternativ 4:)

Retarderade inlägg och kommentarer undanbedes :rolleyes:

finns säkert många som kan bygga men jag vänder mig till denna snubbe när de blir för avancerat för mig men han bor ju nästgårds så.
http://www.ajden.se/
går ju alltid o dra iväg ett mail el ringa o fråga.

För 488USD skulle jag inte tveka utan handla en färdig sving och slippa mecket att förlänga en standardsving...

Gammal gixxersving gsxr 750-1100 passar fint i ramen på kz cyklar. Blir rätt mycket längre än orginal. Men de tar inte mycket större däck än 180 tror jag...

Håller med Boris.
Om du ska förlänga kan ju ett annat tips vara att handla en Dresda för Z900 och förlänga den. De är ju i fyrkantsprofil och stål och därmed enkla att förlänga med god hållfasthet. Dresda är ju förvisso svingar som börjar bli lite kult de med, men iom att jag tror att tex Roffes fortfarande har sådana på hyllan, så är man nog förlåten om man moddar en Dresda. Men bland stålsvingarna så är ju säkerligen krommolly-svingarna du hittar på Ebay lättare.

Kolla även med Metmachex i UK. Där beställde jag min alusving. Kostade bara runt 8000 Sek och var hemma inom en månad. Rätt snabbt mtp att de startar tillverkningen efter order. JMC är ju också bra, men kända för att ibland ha mycket långa leveranstider.

Last edited:
Kolla även med Metmachex i UK. Där beställde jag min alusving. Kostade bara runt 8000 Sek och var hemma inom en månad. Rätt snabbt mtp att de startar tillverkningen efter order. JMC är ju också bra, men kända för att ibland ha mycket långa leveranstider.
Och då låg kanske pundet lite högre än nu? Nu är ett storbrittanisk pund bara strax över 11kr.

Sitter på en Dresda-sving som någon redan varit och slipat på (kedjeskyddsfäste som försvunnit tror jag). Om du vill ha något att pilla på vill säga.

Tjena alla!

Tack för alla bra tips! Kollade runder lite nu, en Dresda sving ligger på runt 430$ nu på ebay, så det börjar väl att bli lite kult som Jörgen sa. Ska jag plocka hem något annat från UK osv så sticker det snabbt i pengar.

488$ för dem som gör customjobb på ebay känns som det genast är det bästa alternativet. Då får man en sving som är skräddarsydd efter det jag behöver, och den är betydligt lättare än om man skulle låta tillverka någon i vanligt stål. Kommer också landa på omkring 5000 kr om jag ska ha något custom jobb gjort här i Sverige?

Vi kör på ebay :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...