Svingdemontering

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
Ska plocka bort svingen på Busan och grubblar över bästa sättet att stabilisera hojen på inför detta. (Har givetvis sökt i tidigare trådar men hittar inte den info jag letar efter) Har möjlighet att hänga i takögla så jag lurar på att låta hojen stå på sidostödet och fästa spännband "någonstans" i ramen på hö sida och hänga i taköglan.
Frågan är var bästa stället för att fästa spännbandet i hojen kan vara ? bakramen, håller den ? i ramen nedanför sadeln = baktung hoj ? passagerarfotpinne, håller den ? (fördelen är att då kommer fästpunkten långt bak för bra balans, takupphängning - sidostöd - framhjul)
Skulle ju kunna hänga upp hela bakramen i taköglan men är lite skeptisk till balansen iom att bara framhjulet då är i backen + det blir stor påfrestning på taköglan under den tid hojen står utan sving (nån vecka)

Någon som har lite tips på detta ? Alternativ ?

Har även funderingar på svingaxelns låsmutter som kräver specialvertyg egentligen (hylsa med klackar) borde gå att offra en överbliven hylsa och justera till den med rondellen så att den passar i låsmutterns profil ?
Andra tips ?

Annat att tänka på vid svingdemontering ?

När jag skulle ta bort svingen på min hoj hängde jag upp bakdelen med spännband i bakramen, ganska nära dess infästning i "stora ramen" då. Det borde la funka bra på Busan också, om dom nu inte har ovanligt vek bakfram.

Angående balansen så kan du stabilisera hojen med ett par brädbitar under stödet på ena sidan, och en pallbock eller domkraft på andra sidan.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt