Svingbult...

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hej!

jag har fått ett litet problem, min cross har börjat läcka olja från oljepluggen så jag ska ta ut motorn och lämna in den så de jängar om oljeplugges-jängan...

jaja för att kunna göra detta så måste jag få bort motorn, ett litet problem bara...motorn sitter fasst i svingen och svingbulten går inte skruva bort pga av denna bulten...man får alltså inte in nån hyllsa för att det är för litet mellanrum mellan bulten och hålet som ni ser....:huvet
Vad ska jag göra, sparka på svingen så att bulten blir rak elr ska ja ta en hyllsa och banka in den?!

HJÄLP MIG SNÄLLA!

Bifogat

• 06-03-29 008.JPG
    06-03-29 008.JPG
    125.4 KB · Visningar: 103
då får han komma o gänga på plats.

det är nog lättare och låna hem gängtapp o gänga med motor på plats.ställ framhjul på en bänk som är 60cm hög en bästa kompis som håller i styre du gänga upp hålet tar ca 5-10min klart.tvätta av gängtappen på väg tillbaka till gängtappens hemort stanna till vid stans bästa bakeriet köp en kladdig men god vetelängd med dig till han som lånat ut gängtappen.över lämma det nytvättad torrtorkad gängtappen och den nyinköpta kladdiga men ack så god vetelängd.till den snälla personen.tar i hand o tacka för lånet.klart o enkel

zpeppy skrev:
2045309 Hej!

jag har fått ett litet problem, min cross har börjat läcka olja från oljepluggen så jag ska ta ut motorn och lämna in den så de jängar om oljeplugges-jängan...

jaja för att kunna göra detta så måste jag få bort motorn, ett litet problem bara...motorn sitter fasst i svingen och svingbulten går inte skruva bort pga av denna bulten...man får alltså inte in nån hyllsa för att det är för litet mellanrum mellan bulten och hålet som ni ser....:huvet
Vad ska jag göra, sparka på svingen så att bulten blir rak elr ska ja ta en hyllsa och banka in den?!

HJÄLP MIG SNÄLLA!

se till o ha en hylsa med 6 kanter o inte 12.
sen slipar du ner den tills du får in den :tummenupp

Mr Lang skrev:
2045637 ...sen finns det hylsor som är tunnare från början också.
Ok nice...Jag tänkte på det där med gängtappen, är det inte lätt att ta sönder den och den fastnar inne i hålet? Elr håller dom för mycket stryk, för jag vill ju inte ha en halv gängtapp i min motor?

För de är inte lika ömtåliga som en grispitt va, en sån tog jag och polarn sönder och det var hyffsat jobbigt...:P

zpeppy skrev:
2045683 Ok nice...Jag tänkte på det där med gängtappen, är det inte lätt att ta sönder den och den fastnar inne i hålet? Elr håller dom för mycket stryk, för jag vill ju inte ha en halv gängtapp i min motor?

För de är inte lika ömtåliga som en grispitt va, en sån tog jag och polarn sönder och det var hyffsat jobbigt...:P

Du behöver ju inte använda våld när du ska gänga..:tungan blir inte direkt stora påfrestningar. Lyckas du knäcka gängtappen då har du en sjuhelvetisk otur(eller så är du jäkligt klantig)! :tummenupp

Fixa gängan och naja sen oljepluggen så slipper du dra sönder prylarna....
(För dig är det ett (denna gång) väl sent råd, men andra kanske läser oxå.)
Ska du gänga själv utan att ha gjort det så ta det varligt, gänga m T-handtag, inte skiftnyckel.
Går tappen snett har du betydligt större problem....
Antar du ska sätta i helicoil (motsv.) för att kunna använda std-pluggen efteråt.
Svingen måste du iaf kunna lossa för att rengöra/smörja/byta lager så fixa det oxå.
Du kan ju inte ha en hoj som inte går att serva ordentligt iaf.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2045695
Du kan ju inte ha en hoj som inte går att serva ordentligt iaf.
/u
Nepp jag ska fixa de, om de inte finns nån hylsa som går in så blir de väll vinkelslipen i vänsterkansen av bilden som ja la i början av tråden...

Edit: kanske inte är så bra att såga i ramen... :hihi

ulf_lundin skrev:
2045695 Fixa gängan och naja sen oljepluggen så slipper du dra sönder prylarna.../u
Japp, ska najja skiten...

Men nu är de en m12 som sitter i, original är de m10...så jag tänkte sätta i en m14 nu, man kommer ju tömma motorn på olja fort iallafall...:)

edit: ballt 2 inlägg blev ett så jag fixade till de lite till:D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey