Svingbult sitter som berget!

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Håller på att renovera min Husaberg 450.
Har dock kört fast nu.
Får inte ur svingbulten.
Har dragit på rikligt med 5-56 och bankat men den sitter där den sitter!

Några bra råd skulle sitta fint nu!:Bugar

Finns det e mutter? Tillför lite värme på den, det brukar hjälpa på de mest trilskande muttrar, finns det bara en bult så är det bästa att kyla denna. Undersök om det inte finns gummidetaljer i närheten bara. :tummenupp

Sitter en mutter och den får jag av.
Men sen när bulten ska knackas ur så är det tvärstopp.
Får prova med värme.

Redigerar mitt inlägg då jag funderade på om det kunde vara något som låser axeln som TS glömt lossa på - Så visade det sig icke vara i detta fallet

Last edited:
Det är standard på enduromoppar där svingaxeln går genom aluminiumblocket. Stål vs aluminium och vatten samt orört under ett antal år så brukar det fastna. Värme med varmluftspistol eller gasolbrännare.

Det är standard på enduromoppar där svingaxeln går genom aluminiumblocket. Stål vs aluminium och vatten samt orört under ett antal år så brukar det fastna. Värme med varmluftspistol eller gasolbrännare.

Visst att oxid från aluminiumet i motorn kan fastna men det brukar vara lite spel mellan axeln och motorn...

Däremot så är ju svingen lagrad med nållager som brukar misskötas av de flesta där man bla tvättar bort fettet med högtryck.

http://www.24mx.se/svinglager-prox/husaberg-fe450-2014 såhär ser ju grejerna ut nya... :D PÅ vissa hojar jag skruvat så har jag för mig att man satte i bussningen från insidan av svingen där motorn sen kommer.. på dessa så var det en kant/bricka på bussningen som liger an mot motorn..

Kan TS. rotera svingbulten????

just att bussningen kan ha rostat fast på svingbulten som gör att det jävlas!

Med vänlig hälsning

Säkert som ovan säger att bussningen rostat fast i axeln om den roterar.

För en 10årsedan så skulle vi byta svinglager/bussning på min moped och där var bussningen homogen med axeln.
Det slutade med att vi fick kapa av axeln, slipa och borra ner den så vi kunde lossa svingen med den monterad och pressa ut bussningen.

Inget kul jobb då vi fick svetsa i material i ramen igen och greja innan det var klart.

Mina steg idag brukar vara.

1:Kraft
2:Smörjning med kylspray. (Som Wd40 fast iskall)
3:Gasol.
4:Mekaniskt avlägsna problemet.

Jag har haft ett chassie där tidigare ägare hade kapat svingaxeln i 3 delar (delarna jag fick med var stumparna i ändarna). Så det är nog inte ovanligt att axeln sitter stenhårt.

Fick loss bulten efter 3 timmar. Att värma ett aluminium block med varmluftspistol tar tid!
Bulten gick inte att rotera, men kunde vicka på svingen i sidled.
Fick ut bulten en 5cm & sedan tog jag 22mm blocknyckel och fick ta i som en gnu för att vrida bulten.
Sedan gick det lättare. Synd att man inte kommer åt med blocknyckel från början (försänkt i ramen)
En specialhylsa hade varit bra. Då hade man kommit åt å vrida loss bulten från början.

Fick loss bulten efter 3 timmar. Att värma ett aluminium block med varmluftspistol tar tid!
Bulten gick inte att rotera, men kunde vicka på svingen i sidled.
Fick ut bulten en 5cm & sedan tog jag 22mm blocknyckel och fick ta i som en gnu för att vrida bulten.
Sedan gick det lättare. Synd att man inte kommer åt med blocknyckel från början (försänkt i ramen)
En specialhylsa hade varit bra. Då hade man kommit åt å vrida loss bulten från början.

Gott att det löste sig. :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...