Sving, pulverlack, kullager, lager..

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Jo

Så här mitt i natten fick man ett sedvanligt cp ryck, och plocka bort svingen, fälgarna ska ändå pulvras så varför inte svingen.

Har plockat bort allt skrot som går.

Frågan är om man behöver ta bort dessa lager, kullager etc när svingen ska in i ugnen, om så hur faan får man bort dessa prylar:

Bild%20011.jpg

Bild%20012.jpg

Bild%20013.jpg

Bild%20014.jpg

ManOwaR skrev:
Frågan är om man behöver ta bort dessa lager, kullager etc när svingen ska in i ugnen, om så hur faan får man bort dessa prylar:
Vilja, våld och valfett...

gör träpluggar med jäkligt bra passform å dunka dit men först rengör du riktigt noga
å sen rengör du en gång till absolut inga fettrester får vara kvar
sen lär du springa förbi blästerfarbrorn med den swingen innan lack

träpluggarna brukar sen krympa å trilla ur när den väl kommer i ugnen men det gör ju inget då lacken redan är laggt vid det här skedet

sen efter lack rengör du lagren igen NOGA sen i med nytt fett igen å kör

Ps sådana lager brukar inte gå att få ut utan skador men ska man byta dom spelar de ingen roll
men eftersom dom e satans dyra så vill man undvika sånt

Jobbar lite på ett pulcerlacknings place o skulle verkligen tycka att du tar ut lagrena :banana
Går ju först inn i pulcerlacksak gojset o där jävlar tränger det inn.. sen ugnen o där blir det vaaaaaaaaaaaarmt :P
Sen kyls den ner

sen tappas den på golvet :hihi

1. Ska man ta ur lagren så kan det ibland gå genom att knacka med en lång dorn inuti från andra sidan men risken är att man får lagerskador.
2. Går inte detta så svetsar man fast en bult lagret och rycker ut lagret med glidhammaren.
3. Eller så skär man bort några av kulorna med skärbrännaren så att innerringen ramlar ur, sen drar man en sträng inuti ytterringen med MIG:en, när sen ytterringen kallnar så krymper den och ramlar ur.
4. Dessutom finns det urdragare som med små klor tar tag i ytterringen mellan kulorna och drar ut lagret men det fungerar främst med lager som inte sitter alltför hårt. Dessutom är dessa avdragare rixdyra. Antagligen är det billigare att förstöra lagren och köpa nya.

Metod 2 och 3 innebär självklart (precis som Peter skrev) att lagren går åt arschlet. Metod 1 riskerar också det.
Metod 4 fungerar inte med nållagren till stötdämparlinkaget.

Om pulverlackerarens ungstemperatur går över 300 grader skulle iaf jag vilja byta lagren efteråt.

Aluminiumsving. Värme. Utvidgning. Lagren kommer nästan ut av sig själva. När väl lagren är demonterade ska du byta dem. Kostar så pass lite i förhållande till besväret du tog dig.

Problemet med att ha lagren kvar i svingen vid pulverlacken är fettet i lagren. När svingen upphettas så smälter fettet och rinner ut och förstör lacken. Det är inga problem att pulverlacka med lagren i men se då till att lagren är fettfria innan lacken. Sen bör du smörja upp dem ganska omgående efteråt om du inte vill ha dem fulla av korrosion. Se dessutom till att plugga hålen bra innan blästringen. Blästerglaset, för du bör blästra med glas innan pulverlack på aluminium, har en förmåga att leta sig in lite här och där.

Jag ska lämna min ram, sving hjul o lite annat pyssel på pulvring i slutet på veckan. Bär man göra pluggar eller brukar dom ha det på stället??

Ricken skrev:
Jag ska lämna min ram, sving hjul o lite annat pyssel på pulvring i slutet på veckan. Bär man göra pluggar eller brukar dom ha det på stället??
samma här.. fast jag lämnade in det i förra veckan.. problemet var att jag inte fick bort svingen så jag lämnade in den och ramen monterade. Hoppas allt håller bara.

Ricken skrev:

De har pluggar på stället. Om möjligt plocka först ur alla lager. Om inte se till att lagren är fria från olja och plocka ut gummibussningar.

andersbrink skrev:
Om pulverlackerarens ungstemperatur går över 300 grader skulle iaf jag vilja byta lagren efteråt.

Aluminiumsving. Värme. Utvidgning. Lagren kommer nästan ut av sig själva. När väl lagren är demonterade ska du byta dem. Kostar så pass lite i förhållande till besväret du tog dig.

Pulverlackarn brukar hålla sig runt 160 grader
så det är väl gränsfall för vad lagren tål men det ska gå bara dom är rena från allt fett

Min erfarenhet av sådana nållager är att dom e riktigt knepiga att få ut
då dom har typ av "plåtytterhylsa" som fjädrar i dimention alltså inte lossnar av värme
försöker man driva ut dom med dorn så spricker bara kanten å nålarna trillar ut

andersson turbo skrev:
Pulverlackarn brukar hålla sig runt 160 grader
så det är väl gränsfall för vad lagren tål men det ska gå bara dom är rena från allt fett

Min erfarenhet av sådana nållager är att dom e riktigt knepiga att få ut
då dom har typ av "plåtytterhylsa" som fjädrar i dimention alltså inte lossnar av värme
försöker man driva ut dom med dorn så spricker bara kanten å nålarna trillar ut

Jag slog sönder mina lager, tänkte att man ska ju ändå byta dom nångån, varför inte nu??

Peanutboy skrev:
Vad kostar det mellan tummen o pekfingret att pulverlackera en ram, sving och fälgarna?

Tysen spänn - +.

Tack för svaren.
Var nog lite oklar i min fråga, omformulerar.
Klarar lagrena att vara i ugnen i cirkus 10 min, eller blir det bara skit av alltihopa?

På bild 3 verkar nållagrena sitta i någon slags plast hylsa hela vägen. Så det måste väck iaf.

Jag ska fråga pulvergubben imorgon, om han kan komma med nåt vettigt!

Last edited:
Jag har fått en sving från en zx6r -98 (identisk med din) pulvrad med samtliga lager i. Tog endast ut gummibussningar och tvättade lagen. Funkade hur bra som helst.

ManOwaR skrev:
Tysen spänn - +.

Tack för svaren.
Var nog lite oklar i min fråga, omformulerar.
Klarar lagrena att vara i ugnen i cirkus 10 min, eller blir det bara skit av alltihopa?

På bild 3 verkar nållagrena sitta i någon slags plast hylsa hela vägen. Så det måste väck iaf.

Jag ska fråga pulvergubben imorgon, om han kan komma med nåt vettigt!

Jag tog och lämna de alla skruvar kvar i ramen, så att inte gängorna skulle bli förstörda. Var det rätt eller fel?

Ricken skrev:
Jag tog och lämna de alla skruvar kvar i ramen, så att inte gängorna skulle bli förstörda. Var det rätt eller fel?
Det är helt rätt.. fast du kunde ju tagit andra skruvar som du inte var rädd om kanske. satte själv dit massa skruvar fast då sådanna man inte var rädd om. :D

Gängtapp efter lacken funkar oxå...om inte bättre. Får man ut all gammal rost å helvete oxå. =)

philsson skrev:
Det är helt rätt.. fast du kunde ju tagit andra skruvar som du inte var rädd om kanske. satte själv dit massa skruvar fast då sådanna man inte var rädd om. :D

Jag tänkte att det gör inget om dom gä blir svrta, då syns dom kanske inte sedan...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...