Svin i trafiken

Jo det foras ut tonvis med foder till grisarna. Och det är ett behov som inte finns med nuvarande stam. Och utfodringen sker på öppen mark för fritt skottfält och bra sikt. Grisarna lär sig att mat finns på öppet fält och inte i skogen.
Som väl är så har de börjat ge sig på golfbanorna och där har vi ett motintresse till dessa lata jägare som bara forar och som inte giter ta ansvar för att få ner beståndet.
Det skulle vara krav på att om man mot all förmodan forar grisarna så måste man skjuta av så bra att beståndet minskar.
Det blir stora konsekvenser i trafiken annars.

Nej, utfodring sker inte på öppna fält, dom vill inte vistas där så det vore rätt meningsllöst.

Det du har sett är säkert någon bonde som dumpat betor i någon åkerkant.

Dom grisarna som ger sig ut på golfbanor har lärt sig att dom går fria där, skjut en kulting och du ser dom inte på några månader igen.

Europa var menat, och jaktetiken är så mycket mer än naturvårdsverkets jaktkalender.

Här tränas enorma mängder hund till gris, men sådan jakt är fortfarande inte särskilt effektiv för att få ner bestånden.

För att det skall lyckas krävs stora organiserade drevjakter, eller ett drös hundar man kan offra.

Lite som knugens jaktdrev i norrland då? :D

Ja, då är det minsann inte problem att få tag i folk.:mad:

Känner en kille som var med i drevet en gång. Det var tydligen en väldigt spännande upplevelse när det började vina kulor... :dummer
Men jo, effektivitet bör ju premieras. Vi har ju lyckats utrota dem här en gång förut, så det kan vi garanterat göra igen om vi bara ser till att det finns incitament att göra det.

Nu är de ju såhär skäggot att de är bevisat att stödfoder gynnar suggorna till en extra kull om året.
Och detta gäller 1-3 kullar per sugga.

2006 uppskatta de ca 50-80tusen vildsvin, och 2010 upp till 300,000.

Hade nu ingen utfodrat djuren på vintern så hade vi blivit av med mer gris när de blir en riktig vinter även i södra sverige

:)
Så vildsvin är svinigt =)

Nu är de ju såhär skäggot att de är bevisat att stödfoder gynnar suggorna till en extra kull om året.
Och detta gäller 1-3 kullar per sugga.

2006 uppskatta de ca 50-80tusen vildsvin, och 2010 upp till 300,000.

Hade nu ingen utfodrat djuren på vintern så hade vi blivit av med mer gris när de blir en riktig vinter även i södra sverige

:)
Så vildsvin är svinigt =)

Du får gärna länka till den forskningen, det enda jag vet finns är att dom kan gynnas av energirik utfodring i form av livsmedelsavfall.

Du får gärna länka till den forskningen, det enda jag vet finns är att dom kan gynnas av energirik utfodring i form av livsmedelsavfall.

Och den utfodringen sker i skogen? Inte i åkerkanten med skottfält?
Oavsett vilket så måste stammen minskas. Tycker jag och det är min helt personliga åsikt.

De hade då föredraget på radio =). Men kan slummra igenom om jag kan hitta dessa resultaten. Mannen som pratade höll på med viltvård och var rätt insatt på vildsvinstammen.

Och jägare utfodrar VILDSVINEN i våra trakter. Jag vet personligen en gubbe i min by som jag skrev innan som åker och utfodrar just vildsvinen och i de området är de så sjukt mycket rörelse på kvällarna. Är de snö så är hela vägen täckt av grisspår.
De är absolut inget livsmedelsavfall.

Han åker ut i skogen och matar de som sina katter.

En jägare jag körde förra året berätta om en finurlig uppfinning de hade gjort, de hade en fodringsplats på ett specifikt ställe där de var lätt för de att gömma sig och skjuta. Varje gång grisarna kom dit så small de till och de springer klart iväg livrädda första gångerna.
Men efter ett par gånger så verkade det som att grisarna lärde sig att om de small så fick de mat.
De gynnade denne jägaren då när han skjöt en så kom resten av flocken med.

Last edited:
De hade då föredraget på radio =). Men kan slummra igenom om jag kan hitta dessa resultaten. Mannen som pratade höll på med viltvård och var rätt insatt på vildsvinstammen.

Och jägare utfodrar VILDSVINEN i våra trakter. Jag vet personligen en gubbe i min by som jag skrev innan som åker och utfodrar just vildsvinen och i de området är de så sjukt mycket rörelse på kvällarna. Är de snö så är hela vägen täckt av grisspår.
De är absolut inget livsmedelsavfall.

Han åker ut i skogen och matar de som sina katter.

En jägare jag körde förra året berätta om en finurlig uppfinning de hade gjort, de hade en fodringsplats på ett specifikt ställe där de var lätt för de att gömma sig och skjuta. Varje gång grisarna kom dit så small de till och de springer klart iväg livrädda första gångerna.
Men efter ett par gånger så verkade det som att grisarna lärde sig att om de small så fick de mat.
De gynnade denne jägaren då när han skjöt en så kom resten av flocken med.

Ja, att fodra som åtel är ytterst vanligt, men då räcker det med några kilo per natt.

Sen finns det ju som du skriver folk som matar bara för att det är kul, men nötter finns det ju alltid.

Dom är riktiga gottegrisar dom där.. grisarna.

Ser grisar var och varann morgon.

Ofta på smitvägen mellan Vinslöv och Sandåkra och sen vidare ner på 23:an ner mot Rolsberga.

Har lyckats undvika dem och tackar mina extraljusen för det.

Grannen jagar och fäller mycket vildsvin.

Han anser att mycket av problemen är de satans bjudjakterna där det blir böter om de fäller exempelvis suggor och då vågar inte folk skjuta för de kan inte se skillnad på galt och sugga.

Ser grisar var och varann morgon.

Ofta på smitvägen mellan Vinslöv och Sandåkra och sen vidare ner på 23:an ner mot Rolsberga.

Har lyckats undvika dem och tackar mina extraljusen för det.

Grannen jagar och fäller mycket vildsvin.

Han anser att mycket av problemen är de satans bjudjakterna där det blir böter om de fäller exempelvis suggor och då vågar inte folk skjuta för de kan inte se skillnad på galt och sugga.
Men små skall ju dom se skillnad på, så nog kan dom skjuta av iaf. och galtar gör liten skillnad på beståndet.

Men små skall ju dom se skillnad på, så nog kan dom skjuta av iaf. och galtar gör liten skillnad på beståndet.

Nu är det ju tyvärr mycket folk på bjudjakter som inte ens ser skillnad på en orre eller fasan.
Då ser de inte skillnad på galt eller sugga heller.
Knäpper du några galtar så kan de ju inte banka på några suggor så det blir kultingar heller.

Sen detta med matningsplatser.

Jag som orienterar ser många såna på "lämpliga" ställen både i skog och på öppna fält med tillhörande jakttorn. En hel del bara några meter från en väg.

Last edited:
Nu är det ju tyvärr mycket folk på bjudjakter som inte ens ser skillnad på en orre eller fasan.
Knäpper du några galtar så kan de ju inte banka på några suggor så det blir kultingar heller.

Jag som orienterar ser många såna på "lämpliga" ställen både i skog och på öppna fält med tillhörande jakttorn. En hel del bara några meter från en väg.

Fodring nära en asfalterad lite mer trafikerad väg är ju bland de dummaste de kan göra. De vill verkligen ha ut djuren så de blir olyckor.
Annars om de är en grusväg långt upp i skogen är de ju ganska smart så de har lätt att komma till platsen men då får de se till att verkligen jaga =)

Fodring nära en asfalterad lite mer trafikerad väg är ju bland de dummaste de kan göra. De vill verkligen ha ut djuren så de blir olyckor.
Annars om de är en grusväg långt upp i skogen är de ju ganska smart så de har lätt att komma till platsen men då får de se till att verkligen jaga =)

Har sett det även vid större vägar!
Nästan så man får lust att köra dit och hälla ut varg eller björnpiss.
Vart nu får tag i det :rolleyes:

Bara för att en jägare åker några mil blir han inte blind.

Där finns alltid minst en galt kvar, och han ställer gärna upp om konkurrensen uteblir.

Back