Svin i trafiken

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det är otroligt vad vildsvinen sprider sig.
Senaste 2 morgnarna har jag sett vildsvin på vägen hem från jobbet.
Normalt annars är att man ser dem ett par ggr per år.
Förra veckan sprang de över vägen när jag körde hoj. Man är inte så tuff då..
Fy fasen för att köra på en sådan. Med bil blir det bilbyte men med hoj blir det värre. Man flyger över styret, hojen går åt helvete och grisen blir förbannad och går till attack där man ligger i en hög i diket skadad av kollisionen..,

Nu får det väl snart vara nog med forandet av de djuren och jakten måste effektiviseras. Jag vill bara se vildsvin på grillen inte i trafiken..

Ta det varligt vänner! Är ni jägare kan ni börja göra skäl för imagen och skjuta av ordentligt.

Jepp.

Va nåt om det på tv för ett tag sen, var tydligen en massa vildsvin som jiddrade i en skog och markägaren var lagom glad. Bökade runt o hade sig, tydligen hade det eskalerat som fan på senaste tiden.

Har själv inte sett några vildsvin på år och dagar trots, men har läst att de ökat i antal under senare år vilket ställt till med problem för markägare och trafikanter. Satan vad de ökat i antal sedan de flydde hägn på 70- 80 talet. Dagens bestånd på ca 200 000 vildsvin ska tydligen härstamma från dem.

En kusin smällde en förra veckan mellan norra rörum och Höör i höjd med stenkrossen.
En kompis fick sin bil sne av 4 svin för några år sen.
I min by utanför hlm har vi en svinaktig jägare som matar svinen.

De sägs att de inte smet utan att dessa uppfödare släppte de lös.

Och jägarna har ju fri jakt året runt men de är väl svårt att jaga då de är ett nattaktivt djur.

Skyll på jägarna som utfodrar dem så de kläcker ur sig flera kullar per år. Utan det hade det varit en ganska sansad tillväxt, och hade antagligen planat ut tidigare.

Skyll på jägarna som utfodrar dem så de kläcker ur sig flera kullar per år. Utan det hade det varit en ganska sansad tillväxt, och hade antagligen planat ut tidigare.

De som borde ta skiten är våra godsägare. Sinnessjukt att de får våra skattepengar överhuvudtaget då de inte gör större nytta än att köra fulla och vara odrägliga :)

Fast det där är inte sant, det har räknats på hus stor utfodring som skulle krävas för att påverka stammen och människor är inte intresserade att ställa ut tonvis med foder varje månad.

De som borde ta skiten är våra godsägare. Sinnessjukt att de får våra skattepengar överhuvudtaget då de inte gör större nytta än att köra fulla och vara odrägliga :)

Det är ju precis just dom som får lida, du har ju inte direkt något stort produktionsbortfall dom två veckorna försäkringsbolaget lagar din bil, om du nu mot förmodan skulle smälla med en gris.

Det är ju precis just dom som får lida, du har ju inte direkt något stort produktionsbortfall dom två veckorna försäkringsbolaget lagar din bil, om du nu mot förmodan skulle smälla med en gris.

Nej jag som enskild person har ju inte det. Stämmer dessa ryktena att en godsägare i Skåne släppt ut de är de ju jävligt. Oftast är de våra pengar som går till dessa med.
Tycker fler jägare borde lägga några timmar åt enbart vildsvin per år. De kan dessutom tjäna bra med pengar på köttet.
Och ja utfodrar man detta djuret vintertid så blir de bara fler då även de svage överlever.

Nej jag som enskild person har ju inte det. Stämmer dessa ryktena att en godsägare i Skåne släppt ut de är de ju jävligt. Oftast är de våra pengar som går till dessa med.
Tycker fler jägare borde lägga några timmar åt enbart vildsvin per år. De kan dessutom tjäna bra med pengar på köttet.
Och ja utfodrar man detta djuret vintertid så blir de bara fler då även de svage överlever.

Det är inte fastställt var eller vem svinen kommer ifrån, men att någon fött upp och släppt är säkert inte omöjligt. Men att någon med produktion på marken, såsom bönder/godsägare, är det med största sannolikhet inte.

Stödutfodringen är som sagt utredd, vi kan knappt påverka vinterstammen över huvudtaget. Grisarna är extremt duktiga på att föröka sig och hålla sig vid liv.

Men köttet är tyvärr ett problem med dom nuvarande livsmedelsbestämmelser ang. vilt såsom gris/björn.

Fast det där är inte sant, det har räknats på hus stor utfodring som skulle krävas för att påverka stammen och människor är inte intresserade att ställa ut tonvis med foder varje månad.

De foderhögar jag sett ligga ute i skogen närmar sig nog faktiskt åtminstone ett ton i månaden. Ofta verkar det vara andrasorteringsmorötter och liknande skräp som annars i princip bara grävts ner nånstans.
Och nu är det ju faktiskt såndär viltvårdare och miljömuppar som undersökt varför svinstammen exploderat så jävligt i Sverige, och en stor anledning var att suggorna pga den fria tillgången på foder kunde kläcka ur sig 3 kullar per år och alla kultingarna överlevde i princip.

Att det dumpades lastbilar med stödfoder till svinen påstod senast igårkväll min lärare (jägarexamen), kanske är olika beroende på var man bor?

Näe, mer varg är lösningen :yoparty
Helst kampvarg :mad:

Att det dumpades lastbilar med stödfoder till svinen påstod senast igårkväll min lärare (jägarexamen), kanske är olika beroende på var man bor?

Näe, mer varg är lösningen :yoparty
Helst kampvarg :mad:

Varg är fjolligt. Kampjärv ska det vara.

Vildsvinen bör utrotas. De har varit borta från landet en gång och kan så förbli. Varför man sedan väljer att hålla sådana djur i hägn när man vet hur lätt de tar sig ut (även om man inte släpper dem fria med flit), det övergår mitt förstånd.

Några dumma as till jägare ville ha något annat kul att jaga - och på den vägen är vi. Vildsvin är svårjagade och förökar sig som kaniner. De ställer till med farliga olyckor i trafiken och förstör åkrar, ängar och nyplanterad skog. Att de sedan bökar runt i skogen på ett nyttigt sätt, förtar inte problemen de skapar. Vildsvinen är värre för oss som kör hoj, än älgar och rådjur. De har dessutom ögon som inte reflekterar strålkastarljus på samma sätt som många andra djur. Med andra ord svåra att upptäcka. Jag kör helst inte hoj i mörker numera pga vildsvinen - kör man "säkert" går det så sakta att man lika gärna kunde haft en moppe :3freak

De foderhögar jag sett ligga ute i skogen närmar sig nog faktiskt åtminstone ett ton i månaden. Ofta verkar det vara andrasorteringsmorötter och liknande skräp som annars i princip bara grävts ner nånstans.
Och nu är det ju faktiskt såndär viltvårdare och miljömuppar som undersökt varför svinstammen exploderat så jävligt i Sverige, och en stor anledning var att suggorna pga den fria tillgången på foder kunde kläcka ur sig 3 kullar per år och alla kultingarna överlevde i princip.

Nu har man väl aldrig grävt ner fula grönsaker, antingen har man slängt det i en hög för att ruttna eller det som är vanligast, använt det till djurfoder.

Även fula morötter är värda pengar, slänger någon tonvis av dom i skogen har det ett syfte, antingen som åtel eller locka bort från annan växande gröda.

Men en vuxen gris äter väl runt 4kg/dygn, så ett ton/mån vilket är en ansenlig mängd räcket till knappt tio grisar.

Vilstammen exploderar därför att jakttrycket är lågt till följd av att vår jaktetik och tradition fungerar dåligt på grisar, samt att vi inte har några djur som konkurrerar med svinen.

Dom exploderar för övrigt även söderöver och där görs allt för att hämma det, där finns även kunskap och jaktmetoder som vida överstiger vår i effektivitet.

Jo det foras ut tonvis med foder till grisarna. Och det är ett behov som inte finns med nuvarande stam. Och utfodringen sker på öppen mark för fritt skottfält och bra sikt. Grisarna lär sig att mat finns på öppet fält och inte i skogen.
Som väl är så har de börjat ge sig på golfbanorna och där har vi ett motintresse till dessa lata jägare som bara forar och som inte giter ta ansvar för att få ner beståndet.
Det skulle vara krav på att om man mot all förmodan forar grisarna så måste man skjuta av så bra att beståndet minskar.
Det blir stora konsekvenser i trafiken annars.

Nu har man väl aldrig grävt ner fula grönsaker, antingen har man slängt det i en hög för att ruttna eller det som är vanligast, använt det till djurfoder.

Även fula morötter är värda pengar, slänger någon tonvis av dom i skogen har det ett syfte, antingen som åtel eller locka bort från annan växande gröda.

Men en vuxen gris äter väl runt 4kg/dygn, så ett ton/mån vilket är en ansenlig mängd räcket till knappt tio grisar.

Vilstammen exploderar därför att jakttrycket är lågt till följd av att vår jaktetik och tradition fungerar dåligt på grisar, samt att vi inte har några djur som konkurrerar med svinen.

Dom exploderar för övrigt även söderöver och där görs allt för att hämma det, där finns även kunskap och jaktmetoder som vida överstiger vår i effektivitet.

Om du med söderöver menar södra sverige så kan jag berätta att det fodras i markerna här med, i större utsträckning än vad jag sett norrut. Om du menar europa så har jag ingen kunskap alls om det och avstår från att yttra mig om det. :D
Jaktetiken vad gäller de som jagar gris är väl i princip att de jagar det året runt eftersom att det inte finns några regler för det i Sverige? Att du sedan behöver träna hundar för det för att jaga dem med hund och på så vis få lite effektivitet istället för att bara sitta på en plats och vänta på att de ska dyka upp kan ju vara en faktor som gör att jakten blir lite ineffektiv iofs...

Om du med söderöver menar södra sverige så kan jag berätta att det fodras i markerna här med, i större utsträckning än vad jag sett norrut. Om du menar europa så har jag ingen kunskap alls om det och avstår från att yttra mig om det. :D
Jaktetiken vad gäller de som jagar gris är väl i princip att de jagar det året runt eftersom att det inte finns några regler för det i Sverige? Att du sedan behöver träna hundar för det för att jaga dem med hund och på så vis få lite effektivitet istället för att bara sitta på en plats och vänta på att de ska dyka upp kan ju vara en faktor som gör att jakten blir lite ineffektiv iofs...

Europa var menat, och jaktetiken är så mycket mer än naturvårdsverkets jaktkalender.

Här tränas enorma mängder hund till gris, men sådan jakt är fortfarande inte särskilt effektiv för att få ner bestånden.

För att det skall lyckas krävs stora organiserade drevjakter, eller ett drös hundar man kan offra.

Back