Sviestad SM????

håkan skrev:
2185635 125R, 250R, NSB och Supermoto kan jag tänka mig, där är 5 klasser...
ungefär lagom för 1 dags race...

Supportklass på samma dag som en A-helg? det skulle nog sticka skapligt fint i ögonen på alla andra B-klasser.
Antingen inga, eller alla.... möjligen nåt sorts roterande schema över säsongen men det är nog inte görbart.

//håkan

EDIT: ROterande schema skulle kanske inte va en dum grej.. samtidigt gör TV en "dykning" i just den klassen som tävlar på A-helgen.
Självfallet tycker åtminstone jag att om en supportklass får va med i TV ska dom betala för sig också, samma kostnad som övriga förare.
Jag ser bara på hur WSBK har det med sin Superstock 1000 klass som supportklass.
Men Supermoto jo, kan funka även nästa år kanske. Så länge inga problem uppstår i år där banor korsas och det blir farligt för RR.


1 dags race? nja... kanske för Supermoto isåfall. Men RR? Jag vill köra kval på Lördagen, med 1 timmes pass x 2. Warmup på Söndagen på 20 minuter och race på 20-30 min minst.

Fredagen minst 2 timmar körning.
 
Swedie skrev:
2185646 Jag ser bara på hur WSBK har det med sin Superstock 1000 klass som supportklass.
Men Supermoto jo, kan funka även nästa år kanske. Så länge inga problem uppstår i år där banor korsas och det blir farligt för RR.


1 dags race? nja... kanske för Supermoto isåfall. Men RR? Jag vill köra kval på Lördagen, med 1 timmes pass x 2. Warmup på Söndagen på 20 minuter och race på 20-30 min minst.

Fredagen minst 2 timmar körning.

Nu menade jag inte så.... en dags race menar jag själva tävlingen på söndagen..
fre-söndag totalt tänkte jag, solly
idag är det ju race på lördag med...
 
Arawak skrev:
2185633
Sen är väl Super Motard-klasserna kvar nästa år?

Det får väl utvärderas efter denna säsongen är avslutad, finns garaterat inget klart om det.
Än så länge tror jag inte många i vårt läger är övertygade om att samarbetet är ngn hit. Men det kommer ju fler chanser att bevisa att det faktiskt är det.
Dock kan jag väl säga redan nu att jag inte tror ett utökat samarbete skulle gynna oss på ett övervägande positivt sätt. Men samkörning av vissa utvalda rejs tror jag kommer vara ett roligt & för bägge parter positivt inslag.
 
Swedie skrev:
2184685 Det borde i min mening vara 20-30 minuters race. Annars finns det INGEN strategi inom sin körning. Utan det är bara ett stenhårt sprintrace på några varv o sen slut. Man ska kunna ligga o köra halvhårt, för att åka i slutet av rejset öka och satsa.


Halvhårt? :D
Nu får du allt börja springa så att du får lite bättre flås. :rofl
 
Barrett skrev:
2185751 Det får väl utvärderas efter denna säsongen är avslutad, finns garaterat inget klart om det.
Än så länge tror jag inte många i vårt läger är övertygade om att samarbetet är ngn hit. Men det kommer ju fler chanser att bevisa att det faktiskt är det.
Dock kan jag väl säga redan nu att jag inte tror ett utökat samarbete skulle gynna oss på ett övervägande positivt sätt. Men samkörning av vissa utvalda rejs tror jag kommer vara ett roligt & för bägge parter positivt inslag.

samkörning kommer det nog att bli om supermoto & roadracing vill ha TV-sändning.

Så det är bara att jobba FÖR att stämningen ska bli bättre.
Det gäller alla inblandade, både Supermoto & Roadracing.

Tänk på att i år är som sagt ett utvärderingsår och whatever kan hända...

jag skulle själv tro att det kommer köras supermoto & roadracing tillsammans även nästa år med bara A klasser.

//håkan
 
håkan skrev:
2185820 samkörning kommer det nog att bli om supermoto & roadracing vill ha TV-sändning.

Så det är bara att jobba FÖR att stämningen ska bli bättre.
Det gäller alla inblandade, både Supermoto & Roadracing.

Tänk på att i år är som sagt ett utvärderingsår och whatever kan hända...

jag skulle själv tro att det kommer köras supermoto & roadracing tillsammans även nästa år med bara A klasser.

//håkan
Ett vettigt upplägg och det i längden hållbara med tanke på den stora tillökningen förare.
 
Swedie skrev:
2185619 Jag hoppas oxå på rena SM helger med möjligen en (1) supportklass. Rookie 1000. Så totalt 4 klasser. Rookie 1000, 125R, 250R och Nordic Superbike. Alla klasser kört minst 20 minuters race. Och NSB kör 25-30 eller två 20 minuters pass.

Bättre med 125jr. De är ju trots allt våran återväxt inom roadracing. Finns lagom med stora motorpsyklar i NSB ändå :)
 
Bikerbitch skrev:
2187468 Bättre med 125jr. De är ju trots allt våran återväxt inom roadracing. Finns lagom med stora motorpsyklar i NSB ändå :)
Nja, 125 junior har inget att göra på en ren SM-helg.
 
Bikerbitch skrev:
2187468 Bättre med 125jr. De är ju trots allt våran återväxt inom roadracing. Finns lagom med stora motorpsyklar i NSB ändå :)


Håller med. Underhållningsvärdet är mycket högre i juniorklassen än övriga b-klasser samtidigt som det är den klassen som ska locka fler unga.
 
Håller med Swedie. Sen att de skulle få vara med för att det är framtiden vore ju att säga till alla som börjar köra de övriga rookieklasserna att de inte är bra nog. Tror att det kommer framtida SM-mästare även från de klasserna även om de är runt 20 år när de börjar köra.

Sen vet jag inte om det är ett större underhållningsvärde i 125Jr än var det är i R600/1000? T.ex. R600 med fulla startfält brukar bjuda på tät racing.
 
håkan skrev:
jag skulle själv tro att det kommer köras supermoto & roadracing tillsammans även nästa år med bara A klasser.

//håkan
Låtom oss hoppas :)
 
Har inte varit o kollat på roadracing förut men tänkte göra ett försök på lördag... kostar d någe i inträde på lördag? Har inte hittat några priser....O vad är värt o titta på då ja troligen inte kommer vara där mer än 2-3tim,förslag?
 
Swedie skrev:
2187508 Nja, 125 junior har inget att göra på en ren SM-helg.

Jag håller med. Som åskådare ser jag heldre någon rookieklass än 125jr.
Rllrt, ärligt talat vilken annan klass som helst för det brukar vara det absolut tristaste rejset under helgen. 125R kan iofs vara coolt med lite profiler som kör men i rent underhållningsvärde är det i R600/R1000 de bästa gladiatorfajterna är.
 
jompa54 skrev:
2187551 Har inte varit o kollat på roadracing förut men tänkte göra ett försök på lördag... kostar d någe i inträde på lördag? Har inte hittat några priser....O vad är värt o titta på då ja troligen inte kommer vara där mer än 2-3tim,förslag?


Du har två val. Antingen ser du rookie klasserna vilket brukar kunna bli en upplevelse, eller så väntar du och ser NSB för det kommer bli jäkligt coolt


björn
 
björn.e skrev:
2187618 Du har två val. Antingen ser du rookie klasserna vilket brukar kunna bli en upplevelse, eller så väntar du och ser NSB för det kommer bli jäkligt coolt


björn

Hade också tänkt komma och kolla på söndag. Antar att man kan komma och gå när man vill, men vart ska man stå? Var på Berget förra året vilket var sådär. Spontant låter ju esset bra, men vet inte om man kan stå så man ser bra.

/Marcus
 
Magnus skrev:
2187515 Håller med Swedie. Sen att de skulle få vara med för att det är framtiden vore ju att säga till alla som börjar köra de övriga rookieklasserna att de inte är bra nog. Tror att det kommer framtida SM-mästare även från de klasserna även om de är runt 20 år när de börjar köra.

Sen vet jag inte om det är ett större underhållningsvärde i 125Jr än var det är i R600/1000? T.ex. R600 med fulla startfält brukar bjuda på tät racing.

Vet inte om det e SM vinnare jag vill se..Det e just detta som är fel.... :huvet
Jag skiter nästan i vem som vinner SM, det är VM VM VM VM förare jag vill se inte SM.... :fyllisar
 
Itssoeasy skrev:
2187644 Hade också tänkt komma och kolla på söndag. Antar att man kan komma och gå när man vill, men vart ska man stå? Var på Berget förra året vilket var sådär. Spontant låter ju esset bra, men vet inte om man kan stå så man ser bra.

/Marcus


Gå runt lite, börja i esset när R600 (jag först) drar in, sen kan du kolla hur många varv det tar innan någon åker rakt fram (inte jag) . Där efter tar du långa promednaden bort till toparn, där lär du se olika tekniker i ett par klasser. Sen går du och äter en flottig burgare. Måtta sedan begskurvan från depå-sidan kolla hur sent dom bromsar. Gå sedan tillbaka till esset när NSB går ut. Lindström lär gå brett (har aldrig sett något liknade på träning!!!). Avrunda med att se motard, vart tja dom sladdar mest överallt.

björn
 
Victor skrev:
2187566 Jag håller med. Som åskådare ser jag heldre någon rookieklass än 125jr.
Nu var jag bara på en tävling förra året men då var 125Jr faktiskt en av de bästa klasserna att titta på eftersom de fajtades rejält i toppen (också var de en motard med i topp 5 :D ).
 
björn.e skrev:
2187666 Gå runt lite, börja i esset när R600 (jag först) drar in, sen kan du kolla hur många varv det tar innan någon åker rakt fram (inte jag) . Där efter tar du långa promednaden bort till toparn, där lär du se olika tekniker i ett par klasser. Sen går du och äter en flottig burgare. Måtta sedan begskurvan från depå-sidan kolla hur sent dom bromsar. Gå sedan tillbaka till esset när NSB går ut. Lindström lär gå brett (har aldrig sett något liknade på träning!!!). Avrunda med att se motard, vart tja dom sladdar mest överallt.

björn

Tack för tipsen! Låter ju strålande, kan bli en underhållande söndag!
Lovar att heja heja när du åker förbi, (först förstås).

/M
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top