Sviestad(för kvantiljonte gången)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Här finns redan ett antal liknande rapporter men ingen från 125 Racer.....

Fredag
Eftersom jag besöker cykelstigsbanan för första gången så bestämmer jag mig för att skita i tidtagning och bara ut och köra. Går väl skapligt även om jag inte riktigt gillar den smala banan med dess ojämna beläggning, jag gillar inte att bromsa hårt och gå snävt in i kurvor utan vill åka vida spår med hög kurvhastighet istället. Sista passet får jag dock avbryta vid utsläppet då hojen börjar läcka vatten, igen! Jävligt irriterande problem och efter konsultation av Öjje och Staffan verkar det vara så att Yamahas originalpackningar inte är gjorda för att återanvändas, istället använder jag kitpackningarna i ett annat,icke sönderfallande material.

Lördag
Första passet går över förväntan, kör låga 1.02:or utan besvär och slår till med två 1.01 på slutet. Mitt webesmål vad gäller tider är därmed uppfyllt.
Ser dock att det går betydligt fortare i 125 R i år än vad det gjort på många år, och jag är inte bättre än 17:e av 19. Dock fattas bara en dryg sekund upp till 12:e och rookie på banan som jag är tänker jag att det inte ska vara några problem att hitta den. Dock bli andra kvalpasset bara skit, jag tänker ändra taktik och försöka sätta et par snabba varv på beställning istället för att bara nöta-yeah right GP-piloten! Det blir bara pannkaka av allt och frustrerad som en gnu åker jag av banan tre gånger på två varv! Lägger ner projektet och går in med 1.02 tider som bäst.

Söndag
Warmup koncentrerar jag mig på att hitta flytet och få bort spökena ur skallen, går hyggligt och 1.02.2 kör jag som bäst.

Racet inleds pissigt, startar som vanligt som ett mongo och som tur är är det en till som är ännu värre vilket gör att jag iaf inte är sist in i första böj. Klipper sedan den lille 12-årige norrmannen in i bromsningen efter rakan och tar upp jakten på Staffan,Ronnie och Jonas. I några varv är avståndet konstant även om jag inte tar in men sen börjar de dra ifrån med någon sekund per varv, jag försöker öka tempot men får ett framhjulssläpp i torparn och bestämmer mig för att jag hellre går i mål än kraschar. Hittar dock tillbaka någorlunda även om hojen är lite segare än vad den var på lördagen, antagligen värmen eftesom jag senare ser att den gått väldigt fett. Men efter drygt halva racet när Håkan Olsson kommer in för varvning så tappar jag flytet helt, jag får blåflagg i mer än ett varv innan han kör om! "Jävla helvete, var är han nånstans, har jag stängt honom" Börjar man tänka när man har blåflagg men ingen kommer och all rytm försvinner ut i sanden och jag börjar åka 1.03 istället för jämna 1.01, sen får jag konstant blåflagg trots att det ibland dröjer ett varv innan näste man kommer, i det läget funderade jag på att hoppa av och strypa första bästa funktionär. Istället tog jag mig i mål på ett värdigt sätt (satte tom nån 1.01 på slutet igen) och tog mitt första SM-poäng!
När jag väl lugnat ner mig insåg jag att det är väldigt svårt att hålla reda på varvningar och grejor men det hjälpte mig inte under racet, när man låg och körde helt förvirrad och varken visste ut eller in vad de höll på med.

Bästa tid blev iaf 1.01.353 och det är nytt rekord för min hoj på Sviestad. lite störigt att det inte blev nån 1.00 men så är det och jag är ganska nöjd, var dessutom närmare Staffan,Jonas och Ronnie än på A-torp. Funderar på att komma tillbaka till B-racet och placera mig bland hårdingarna som kör under minuten i klassen.:)

Klart du ska köra B-racet! Då får du dessutom äran att piska mig på banan och inte bara i tidsprotokollet.

Synd att man mekade så mycket och körde precis efter er för jag hade gärna tittat lite.

Låter som du hade ett ganska ensamt race. Tyvärr såg jag det inte då det föregick mitt eget och jag var upptagen med förberedelser. Tycker dina tider låter mycket bra både för att vara satta med en 125 och för någon som var där första gången. Bra gjort! Och det är klart att du ska komma tillbaks i augusti till B-racet så vi får fightas tillsammans. :tummenupp

Var ju ett helt ok startfält i 125 på sviestad också. Synd att du hamnade så ensamt, inte riktigt lika roligt att rejsa då.
Falkenberg here we come.

oFFkeFF skrev:
Var ju ett helt ok startfält i 125 på sviestad också. Synd att du hamnade så ensamt, inte riktigt lika roligt att rejsa då.
Falkenberg here we come.

Jepp, Falkenberg känner jag ju till skapligt, hoppas att det är det som behövs för att hänga med gänget framför.

Troligen blir vi 20-25 startande i 125 på Falken, kommer nog ett par snabba danskar och finnar och förstärker.

Chris Ash skrev:
Jepp, Falkenberg känner jag ju till skapligt, hoppas att det är det som behövs för att hänga med gänget framför.

Troligen blir vi 20-25 startande i 125 på Falken, kommer nog ett par snabba danskar och finnar och förstärker.

Själv vetifanken hur bra man känner den efter ett och halvt varv ;) Men man får väl lära sig banan nu istället.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026