Svetsskola

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tjena!

Undrar bara om det är någon som vet om det finns någon vettig "gör det själv bok" eller liknande i ämnet svetsning? Eller iaf någon slags genomgång av grunder och svetstekniker för en som aldrig gjort det förut?

Tycker det är fantastiskt kul att greja i garaget och att inte kunna svetsa känns som ett handikapp... :huvet

känner du ingen som kan då?
alltid bra o se de i praktiken...

har inte svetsat såå mycke..mest självlärd.
tycker att de e toklätt..de e bara inställningen som e viktigast.
korrekt inställd svets går av sig själv.
nu pratar jag självklart mig/mag..
har tom fått lära mig svetsa i aluminum med mig på jobbet..
ganska enkelt de oså om man som sagt har rätt inställingar.

Om jag inte mins fel så har biltema haft handböcker i hur man svetsar...

Jag har ju haft turen att ha svets hemma hela mitt liv och lärt mig av farsgubben.
Efter det så läste jag svets på gymnasiet.

Men sätt dig med lite bitar och lägg raka strängar på bara, tillsdu ser att du får en snygg sträng. Sen kan man sätta ihop några osv. man lär sig allt med lite övning.

Visserligen är det ju alltid bra om man har nån i närheten som vet hur det ska se ut.. =)

Ska kolla biltematipset!

Vilket svetssystem tror ni är lättast att lära sig? Mig, Mag, Tig och allt vad det nu heter... Just nu har jag en gassvets hemma. Den kanske mest lämpar sig för lödningar, typ vattenledningar osv?

Fille Radfyra skrev:
Ska kolla biltematipset!

Vilket svetssystem tror ni är lättast att lära sig? Mig, Mag, Tig och allt vad det nu heter... Just nu har jag en gassvets hemma. Den kanske mest lämpar sig för lödningar, typ vattenledningar osv?

jag har svetsat mkt och jobbar även som svetsare, det lättaste att lära sig är mig/mag själv har jag inriktat mig mest på tig i rostfritt och alu eftersom jag la mina licenser där, har du lite anlag och stadig på handen är tig det roligaste,eftersom du kan svetsa typ allt med tig,men hitta gärna lite info om varje svetsmetod samt grunder och varför / hur bindfel uppstår så kommer
du snart att kunna lägga bra och fina svetsar//M

Fille Radfyra skrev:
Ska kolla biltematipset!

Mig är nog lättast , men har du nu en gassvets hemma så träna då med den .. jag tycker personligen att det är skitsvårt att gassvetsa och skulle defenitivt behöva mer träning på det. kan man gassvetsa riktigt så kan man nog fixa de andra svetssätten ganska enkelt, och det går ju att svetsa nästan allt om man kan gassvetsa ..
det går att svetsa aluminium,rostfritt,gjutjärn, ja istort sett det mesta.
Sen kan du ju löda resten med silverlod, mässingslod, att ha en gassvets är ett privelegium...

Instabil skrev:
det går att svetsa aluminium,rostfritt,gjutjärn, ja istort sett det mesta.
Sen kan du ju löda resten med silverlod, mässingslod, att ha en gassvets är ett privelegium...

å sen kan man ju alltid brassa på en köttbit så här innan grillsäsongen kommer igång på allvar :hihi

tack för svaren!! sporthoj.com är kanon!

Fille Radfyra skrev:
Ska kolla biltematipset!

MIG/MAG tycker jag är överlägset lättast. (MIG/MAG är samma svets men olika gas och tråd för olika material)
Gassvets sen och TIG svårast

Med mkt tålamod kommer du kunna svetsa i princip allting med din gassvets

Har inte folkhögskolan eller någon liknande svetskurser ?

Har alltid själv velat ha lite mer utbildning i ämnet men har bara inte orkat ta reda på mer.

Avanti skrev:
hur mycket får man ge för en god mig/mag? är denna nått att ha:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=87341

Den funkar för att laga rost på bilen, och slå ihop nåt specialverktyg - inte mycket mer (provat den ja)

En begagnad runt 150-200A och 5kgsflaska om man ska ha en bra svets. Kräver dock 3-fastuttag

Har man inte 3-fas har ESAB en 150A NY för 4000kr som tom går på 10A säkring (utan flaska) på jula.se.

Hyperdrive skrev:
Tenico har några bra sidor om grunderna som du kan läsa på nätet sen är det bara gå vidare därifrån.
http://www.tenico.nu/[/url]
Tenicos hemsida var ju guld värd även på en mängd andra områden...
Mycket värdefull info finns där för (s)kattetyngda husägare...

Ja, jag vet.. lite :felämne

Last edited:
Undvik MIG/MAG-svetsar som går på vanligt vägguttag. Den krämen räcker inte till mycket..

Ju äldre svets man hittar desto bättre kan man säga.. =)

Har Dillons gassvets sen 20 år. Suverän i garaget för att bygga div. special verktyg, värma prylar som sitter fast,
värma o bocka lite av varje.

Den värmer mer 'på ett ställe' än m 'vanlig' gassvets, så värma loss skruvar utan att elda upp allt runtomkring
inga problem. Gas-förbrukningen oxå avsevärt lägre.

Inga problem svetsa tunnplåt heller, men det slår sig förstås mer än med mag,
men BETYDLIGT mindre än m
'vanlig' gassvets. Fattar egentligen inte hur jag klarade mig utan den förr.
/u

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back