Svetsning motorfäste i ram + motorfråga

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Har hittat ett projekt jag tänkte ta tag i, det är en Honda CB400 C framdel tror jag med en Harley bakdel och en 500cc motor. Problemet är att dom inte fått motorn helt centrerad och nu undrar jag om det borde vara några problem att svetsa nya fästen? OBS skall ej besiktas!

Motorcykeln har stått ute ett par år men motorn går runt, tror ni det går att få igång den ändå?

Bör inte vara några problem, ett trick om man vill få en snygg och så liten svets men ändå hållbar då man kan lira med rätt bra med kräm att köra lite fallande svets. En del på forumet man sett kladdar för mycket och kör men för lite kräm

Vet du hur men får dreven i linje på lättaste sättet då? Det kan kanske kan räcka med distanser? fan har aldrig skruvat på något motorcykelprojekt innan

Vet du hur men får dreven i linje på lättaste sättet då? Det kan kanske kan räcka med distanser? fan har aldrig skruvat på något motorcykelprojekt innan

Ponera att du ska använda ett bredare hjul än original, vilket gör att bakdrevet är förskjutet utåt, då kan man till viss del kompensera det med hjälp av off-set framdrev, men det är bara lämpligt till en viss gräns då om man förskjuter det förlångt ut så belastar det utgående axel för mööö å kan göra skada.

kör inte fallande ,, du har ingen hållfasthet i svetsen
motorfästen är ändå en väsentlig del

det gäller all form av svetsning ,, den kunskapen har man blivit drillad i snart 10 år
våra svetstekniker på jobbet har bevisat det x antal ggr med brytprov mm

mugge, visst det är lite fusk men hur tjock plåt brukar de där motorfästen vara på en cb400 det säger mig att den inte är över 4 mm och då med mycket kräm får man genombränna så det räcker till.

Då lite lätt fallande svets brukar bli snyggare svets för nybörjaren

Som Mugge säger: Risken för bindfel är överhängande när man köra fallande läge, särskilt när man "krämar" på lite och måste öka hastigheten är att man får en väldigt ytlig svets som inte binder upp med grundmaterialet på ett tillfredsställande sätt. Att köra vanligt liggande läge (PA) eller däromkring bör vara tillräckligt lätt för en nybörjare, utseendet på svetsen har mer med personen som håller i svetspistolen att göra än läget (även om under upp kanske inte är det första man ska prova).

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back