Svetshjälp

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Skulle behöva lite svetshjälp med min kärra, om det är möjligt att åtgärda dom här sprickorna. Det är i själva godset som hjulet sitter fastskruvat i som har några sprickor i sig.

Betalning i valfri form. :)

Bifogat

• IMG_8521.jpg
    IMG_8521.jpg
    234 KB · Visningar: 221
  • IMG_8522.jpg
    IMG_8522.jpg
    240 KB · Visningar: 167
  • IMG_8523.jpg
    IMG_8523.jpg
    240.5 KB · Visningar: 133
Ja lagret måste ju ut men det har du väl koll på och gör själv?
gjutgods är trist... tiga igen det är ju gjort rätt snabbt men frågan är vad du vill ha för garantier i hållfasthetssynpunkt eller om du bara vill få den att bli godkänd.

Finns inget på skroten? Vad kostar nytt?

Ja lagret måste ju ut men det har du väl koll på och gör själv?
gjutgods är trist... tiga igen det är ju gjort rätt snabbt men frågan är vad du vill ha för garantier i hållfasthetssynpunkt eller om du bara vill få den att bli godkänd.

Finns inget på skroten? Vad kostar nytt?

Den är besiktigad i lördags men dom missade viss dessa sprickor. Jag vill att det skall hålla! ;)

Undrar hur lätt det är att hitta sådan detalj på en skrot bara..

Är det inte risk för obalans om man svetsar på extra gods?

Det är min väldigt amatörmässiga bedömmning bara...

Det är så nära navet så det tror jag inte att man behöver oroa sig för.
Man behöver ju inte bygga ett berg av svets utan bättre att sätta kapen i det lite och sedan fylla upp med svets i fåran. Dock vill jag inte göra det då jag inte kan garantera med min erfarenhet att det kommer hålla eller bli starkt nog. Antar att någon duktig och erfaren pinnsvetsare borde ta sina händer i det där.

Går det att få tag i delen på annat håll så lönar det sig.

Ta ut lagret så bör man ändå byta lagret.
Sedan bör man svarva ur där det nya lagret skall sitta efter svetsen.

Nytt lager 500:- ?!
2 arbetstimmar för svets och svarv om du själv sköter lagerbyten 500*2
Annars kanske 3 timmar rent av om lagret skall bytas av ett blåställ.

JA det kanske går att klara av på mindre tid och hitta någon som tar 300:- men där får du vart fall ett riktmärke så du vet vad det kostar om du lämnar det "vitt" till någon.

Det är om du får tag på en ölglad jäkel och mutar honom med den varan som det kan bli billigt nog ;)

Är det inte risk för obalans om man svetsar på extra gods?

Det är min väldigt amatörmässiga bedömmning bara...

Last edited:
Baserat på bilderna så är det kanske lättare att byta allt ?
Det ser ut som den är svetsat på baksidan på första bilden,slipa ner den och den bör lossna (ev lite kärlek).

Hittar man axeltappar tex på Jula eller Biltema med samma axeldiameter så är det nog bättre att byta allt och slänga att utom hjulet, mät axeldiamter och bultcirkel.

Spricker det på ett ställe så är ju risken stor att den är lika dålig på ett annat ställe.

Tex http://www.jula.se/axeltapp-rundror-750-kg-332064
Biltema har uppenbarligen fel bild.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Slap/Reservdelar/Axeltapp-rundror-O-40-mm/

Last edited:
Hålla med!

Det ser ut som den är svetsat på baksidan på första bilden,slipa ner den och den bör lossna (ev lite kärlek).

Hittar man axeltappar tex på Jula eller Biltema med samma axeldiameter så är det nog bättre att byta allt och slänga att utom hjulet, mät axeldiamter och bultcirkel.

Spricker det på ett ställe så är ju risken stor att den är lika dålig på ett annat ställe.

Så får det bli! :) Hoppas bara man hittar en axeltapp med rätt mått nu då..

Tack så mycket för hjälpen! :tummenupp

Med minsta sinnesnärvaro e svaret nej på att svetsa det.
Under förutsättning att det skulle vara åldrat gjutgods i sin tur e det enda jag vet som håller pulver när vi talar åldrat gods.
Friskt gjutgods går att ta både med pinne å TIG-även om pinne i det läget nog e att föredra.
Åldrat däremot...
Den ende jag sprungit på som verkligen kunde fixa det så det höll i längden var fd huvudläraren för Castolin norra europa-Carl Axel Fosser. Dessvärre tror jag han gått i pension.

Sen låter det inte så rimligt att det är gjutgods i en drivhub utan snarare ett härdat smidesgods. Lika illa det,för även om det går att svetsa behöver det isf både för å efterarbetas. Framför allt för att undvika vätesprödhet.

Kniper det med svets så finns det ett par i garaget här hemma.

Det var snällt det, hittar jag ingen axeltapp kanske man gör ett försök med svets :)

Med minsta sinnesnärvaro e svaret nej på att svetsa det.
Under förutsättning att det skulle vara åldrat gjutgods i sin tur e det enda jag vet som håller pulver när vi talar åldrat gods.
Friskt gjutgods går att ta både med pinne å TIG-även om pinne i det läget nog e att föredra.
Åldrat däremot...
Den ende jag sprungit på som verkligen kunde fixa det så det höll i längden var fd huvudläraren för Castolin norra europa-Carl Axel Fosser. Dessvärre tror jag han gått i pension.

Sen låter det inte så rimligt att det är gjutgods i en drivhub utan snarare ett härdat smidesgods. Lika illa det,för även om det går att svetsa behöver det isf både för å efterarbetas. Framför allt för att undvika vätesprödhet.

Hoppas på att slippa svets men som skrivet ovan, hittar jag ingen axeltapp som passar får det bli ett försök iaf. :)

Ett litet klargörande ang svetsning av gjutna material.

Är det magnetiskt så är det inte gjutjärn= 48,00 svetsa korta bitar knacka med nålhammare för att minska spänningarna.
Är det inte magnetiskt så är det gjutjärn= rostfri elektrod svetsa som vanligt

Hur går det ?

Jag har tomt i garaget för tillfället då svärmor tog sin bil nu när det är fint väder.

Går la så där. Var förbi en sväng på Biltema men de hade bara 4kantiga axeltappar. Skall förbi Jula imorgon tänkte jag och se om man hittar rätt där förhoppningsvis. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra