Svetsbarhet bakram Aprilia RSV1000R

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag skulle vinna mycket på att svetsa fast nya gängade avgassystemsfästen ~20cm längre bak än de som sitter original på bakramen.

Det jag undrar över är vad det kan tänkas vara för material i bakramen, hur man svetsar det (jag har AC-TIG), vad man måste göra i efterbehandlingsväg för att få tillbaka styrkan i bakramen osv. Även intresserad av vad för olika val av aluminium att svarva de gängade bitarna som ska svetsas fast jag har.

En bild på bakramen (med provisoriska hängare och allt annat fel): http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/engine_bastardisation/PICT0037.JPG

Jag vill modifiera så att jag skruvar fast fästelementen underifrån ungefär mitt under där förstärkningsplåtarna mellan bakramsrören är svetsade, detta för att hålla high mount-burkar utan att jag måste orma iväg fästen så långt från standardhålen.

Last edited:
Är den svetsad från början? Brukar vara en bra början för att veta om det kan gå att svetsa. Är den svetsad och sedan eloxerad måste du beta bort den gamla eloxeringen, sedan borde det gå att svetsa.

Är den inte svetsad utan gjuten eller skruvad från början skulle jag överväga andra metoder än svetsning.

Lämpligt material svetsbar alu, så låglegerad som möjligt då du inte vet vad du ska blanda den med för legering. Om du svetsar nu kommer delarna att ha fått rätt styrka till i vår utan att du gör något annat.

strängpressade rör i den ramen så inga problem med svets

gängbussningar svarvar du i 6082 gammla 4212

Vill rekomendera Almg5 som tillsats och som Rolle skriver så återgår den till hyffsad styrka efter några veckor

( blir mjukt som bly första dagarna)

Ps eloxeringen måste bort Beta funkar ju bästvid slipning så kan det ändå finnas rester kvar , om inte annat så på insidan och där är det ju svårt att slipa

Är den svetsad från början? Brukar vara en bra början för att veta om det kan gå att svetsa. Är den svetsad och sedan eloxerad måste du beta bort den gamla eloxeringen, sedan borde det gå att svetsa.

Är den inte svetsad utan gjuten eller skruvad från början skulle jag överväga andra metoder än svetsning.

Lämpligt material svetsbar alu, så låglegerad som möjligt då du inte vet vad du ska blanda den med för legering. Om du svetsar nu kommer delarna att ha fått rätt styrka till i vår utan att du gör något annat.

Bakramen är svetsad från början. Om den är eloxerad eller inte är jag inte man att bedöma, ser mer ut som ett hårt skikt av grå aluminiumoxid. Måste jag ge mig på med kemikalier och beta, eller är det bra nog om svetsen lägger sig på utsidan av rören?

Hur bedömer jag om alut jag ska fräsa/svarva delarna av är låglegerat nog? Jag har en hög på ett antal hundra kilon med slumpbitar av varierande utseende, och ett stort antal av dessa är säkerligen rejält legerade..

Givet att jag hittar bitar av tillräckligt låg legering, duger det att TIG-svetsa med Biltemas ER4043 som tillsatsmaterial, samt eventuellt deras E4047-pinnar för MMA-svets där TIG:en inte kommer åt?

strängpressade rör i den ramen så inga problem med svets

gängbussningar svarvar du i 6082 gammla 4212

Vill rekomendera Almg5 som tillsats och som Rolle skriver så återgår den till hyffsad styrka efter några veckor

( blir mjukt som bly första dagarna)

Ps eloxeringen måste bort Beta funkar ju bästvid slipning så kan det ändå finnas rester kvar , om inte annat så på insidan och där är det ju svårt att slipa

Hur betar man bort eloxeringen, samt hur hittar man lättast småbitar av rätt typ av alu som privatperson? Här nere i Lund där jag rör mig för det mesta har jag inte sett något enda ställe som har mer precist sortiment än Biltema :/

Last edited:
Bakramen är svetsad från början. Om den är eloxerad eller inte är jag inte man att bedöma, ser mer ut som ett hårt skikt av grå aluminiumoxid. Måste jag ge mig på med kemikalier och beta, eller är det bra nog om svetsen lägger sig på utsidan av rören?

Hur bedömer jag om alut jag ska fräsa/svarva delarna av är låglegerat nog? Jag har en hög på ett antal hundra kilon med slumpbitar av varierande utseende, och ett stort antal av dessa är säkerligen rejält legerade..

Givet att jag hittar bitar av tillräckligt låg legering, duger det att TIG-svetsa med Biltemas ER4043 som tillsatsmaterial, samt eventuellt deras E4047-pinnar för MMA-svets där TIG:en inte kommer åt?

Hur betar man bort eloxeringen, samt hur hittar man lättast småbitar av rätt typ av alu som privatperson? Här nere i Lund där jag rör mig för det mesta har jag inte sett något enda ställe som har mer precist sortiment än Biltema :/

Gathojar har antingen eloxerad ram eller lackerad. Bara ta rätt på vilken ytbehandling som gjorts.

Vet inte vad för kemikalier (syra) när man betar bort ytbehandling, men det är i princip samma princip som när man eloxerar fast baklänges. Din närmaste ytbehandlingsfirma kan göra jobbet. Har du ytbehandlingen kvar låt bli att försök svetsa...

Har inte en aning om vad bilbutteriks har för legeringar etc och kvalite, erfarenheten säger att det är ytterst sällan de har något som är värt pengarna.

Du kan delvis se på färgmärkningen av alut du har, lila brukar vara 7075 tex. Blått är mjukare.

Du märker även om du tex borrar eller svarvar/fräser i det. Hårda höglegerade typ 7075 ger vassa skarpa stora spånor medans blötalu gärna istället vill dega lite eller kommer loss som pulver. Detta är lite grovt.

Lättaste sättet att få tag i småbitar är nog att gå in på närmaste mekaniska verkstad och be att få köpa.
Även leverantörer brukar ibland kunna få spillbitar, men det brukar vara större spilllbitar och då kosta mer.

Gathojar har antingen eloxerad ram eller lackerad. Bara ta rätt på vilken ytbehandling som gjorts.

Vet inte vad för kemikalier (syra) när man betar bort ytbehandling, men det är i princip samma princip som när man eloxerar fast baklänges. Din närmaste ytbehandlingsfirma kan göra jobbet. Har du ytbehandlingen kvar låt bli att försök svetsa...

Går det att bedöma om det är lackat eller eloxerat från de här bilderna? http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/bakram_referensbilder/

Gällande att inte svetsa i det eloxerade utan att beta - är det för att jag inte klarar få det helt rent från aluoxid med mekanisk bearbetning (borde väl gå om jag alltid skaver i en enda riktning?), eller har det att göra med att jag måste få materialet på insidan av rören rent från oxid med?

Som jag tidigare skrev så ÄR din ram eloxerad

Blästring med aluminiumsilikat eller glas funkar bra

Vissa sandsorter leder ström och är INTE lämpliga att blästra med innan svets

Bäst är ju betning , Dock fär man se upp om man har popnuts och dyligt i Järn

Då funkar inte betning ( borra bort innan)

Angående legeringar så är det mest troligt att din bakram är tillverkad i 7020 denna legering går utmärkt att blanda med 4212 (6082)

6082 är en väldigt vanlig legering speciellt i stång

Dock brukar väldigt många verkstäder ha dural eller finare i stumpar

Dessa vill man INTE ha

6082 ger långa spånor vid svarvning och borrning

Provsvetsa i ett litet avkap innan du lägger ner jobb på att bearbeta bitarna

Felaktiga legeringar ger gråaktiga konstiga poriga smältor

6082 blir blankt som kvicksilver i smältan

Ps hoppas det inte gör nått att jag svarade här och inte på Pm som du skickade

Mvh Peter

Last edited:
När du betar på Alu. använder du samma pasta som man har till RF? Hur beter sig alu. då förresten? Borde det inte bli ett tjockt lager med oxid och annan skit?

Angående legeringar så är det mest troligt att din bakram är tillverkad i 7020 denna legering går utmärkt att blanda med 4212 (6082)

Dessa vill man INTE ha

Mvh Peter

Dessa vill man INTE ha

Mvh Peter

Jag testar med bläster på ett safe ställe på bakramen då, samt testsvetsar på lite diverse klumpar. På din beskrivning låter det som att jag provsvetsat på höglegerat då jag hittills inte lyckats lägga en enda fog i alu som har funkat.. men skam den som ger sig.

Gällande PM:et så hade jag inte sett att du svarat här, samt glömt av att jag startat den här tråden. Blir så när man stressmekar några dagar på raken..

Filade och borstade profilerna i bakramen rena från oxid (eloxering), och efter några misslyckade försök med svartnade slump-klumpar av alu, så hittade jag till slut en klump som gick att svarva fästen av, och som gick att svetsa dit utan större problem. Nu vet jag vad nästan alla vred på TIG-svetsen gör ;)

Jag gick dessutom mot reglerna, och kör med thorium/wolfram-elektroder istället för de 100% wolfram som rekommenderas för alu, dessutom körde jag med vass spets istället för rundad klump i änden. Kändes som att det tålde mer andel positiv vågform utan att elda upp elektroden på det sättet, vilket nog ytterligare hjälpte med att svetsa genom eventuell kvarvarande oxid.

Tog inte bilder innan plasten kom på, men nu sitter iaf fästen i bakramen på plats, ihop med mock-ups i rostfritt för att hålla burkarna: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_11_dec_2010/PICT0353.JPG

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back