Bearing:
Kom att tänka på en sak, du skrev om svårigheter att få det tätt. TIG (och gas) är lättare att få helt tätt än MIG eftersom man har mer kontroll över smältan.
Missförstå mig inte nu, min rekommendation är fortfarande MIG av de skäl som jag nämnt tidigare men jag tänkte att det kunde vara bra att veta.
Och jag har faktiskt reparationssvetsat ångpannor med pinne, då går det att MIGga så att det blir tätt också.
Och för övrigt är lång båge (nu pratar vi inte om hjulbas på din mc!
), dvs det du beskriver att du får med låg matning (men kanske inte fullt så låg) ett sätt att öka kontrollen på smältan. Eller i alla fall göra det lättare att svetsa så det blir tätt eftersom man hinner få mer smälta efter uppstart innan nytt material kommer ner där gamla svetsen slutade.
Ett annat sätt att säkerställa att fogen hela tiden blir tät är att svetsa "baklänges". Nu menar jag inte frånsvetsning (se RedTops inlägg ovan) utan jag menar så här:
Svetsa en snutt. Kyl. Gå fram nån/några centimeter _framför_ avslutningen på fogen, starta där och svetsa "baklänges" in mot fogen och ca 1/2 centimeter upp på fogen där du nyss avslutade (innan du kylde). Kyl på nytt, gå fram en bit _framför_ asvlutningen osv.
Just genom att du har full värme i smältan när du kommer tillbaks till där du nyss avslutade så ökar hopbränningen och risken för läck minskar markant.
Tänk på att effekttillskottet är någorlunda konstant över tid medan mängden material i smältans omedelbara närhet är större vid avslut enligt ovan och mindre vid uppstart. Alltså gör denna metod att du lättare når rätt smälttemp på det ställe där du annars skulle påbörja svetsen och då ha lägsta temp + största volym att värma = sämre förutsättningar. Gick det att förstå det där?
Detta kan man ha nytta av vid andra tillfällen också, om möjligt så börjar man alltså alltid där fogen kyls minst (ex vis ute vid en kant eller där materialet är tunnare) och slutar där materialet kyls mest (ex vis där flera fogar möts eller där flera detaljer sitter ihop).
Den som betvivlar detta kan ta två skrotplåtar (1 eller 1,5 mm) och svetsa ihop dessa kant-mot-kant. Dels genom att börja mitt på och sluta ute på kanten (slutar ofta med insmältning i kanten), dels genom att börja i kanten och avsluta mitt på (då slipper man oftast insmältningen).
Sen kan det finnas andra orsaker till att börja på "fel ställe" (ex vis vertikal svetsning), orsaker som så att säga väger tyngre och då är det ju bara så.
Vad mycket det blev, säkert till ingen större nytta.