Svetsa Titan

Titan svetsas väl helst i Vacuum har jag för mig. Har arbetat på en verkstad som håller på med reparationer av stora flygplansmotorer, och där såg man en del titan.

Svetsar man titan i normal atmosfär, så tar det åt sig syret ur luften och blir väldigt sprött. Detta kan man se på godset. Om det är gulaktigt så har det blivit sprödare. (Or so I've been told)
 
Pungis skrev:
Svetsa i vakuum är väl inget man gör hemma? :D

Behöver väl kanske inte vara vakuum, men syre ska definitivt inte finnas i närheten.

Har i och för sej sett titandelar till hojar där tillverkaren skryter med den fina gula färgen, så det kanske inte är så noga i de här sammanhangen. Bara det ser fräckt ut. :kocko
 
ej vakum

Man använder sig inte av vacum utan man kör med helium mättad miljö , för hemmabruk funkar ett tätat blästerskåp perfektomundo
 
Hej igen.
Så en TIG-svets i syrefri miljö är det bästa då?
Skall man tillföra extra material i form av titanstavar då eller? Var köper man sånt (närmsta sjukhus?)

//A.
 
tillsatsmaterial

syrefri miljö är ett måste om svetsen ska användas, utan helium så glasar fogen och blir porös.
Angående tillsatsmaterial så handlar du det hos närmsta svets shop (räkna med ca 4000:- /kg) kostade svettigt vill jag minnas, men det går väldigt lite tillsatsmedel om alls något om du kapar dina grejjer rätt.
Och låtbli rondellen för den härdar materialet så det blir stenhårt, bågfil ,kallsåg fil och enkla handverktyg som inte ger värme är bäst.
Obearbetad titan (beroende på kvalite) är som att fila aluminium, nåväl nästan iaf
 
Enl John Bradley i boken The Racing Motorcycle vol 2 sid 332 - 335 så måste svetsen skyddas under avsvalning till under 427 grader m t.ex. argon/helium, även på undersidan. Annars blir svetsen skör. Det betyder att nån form av munstycke/galler måste till både på ovan- o undersidan vid svetsning. Bara gasen från TIGen räcker inte. Boken innehåller foton på några hemgjorda munstycken för att blåsa gas på svetsen. Möjligt, men inte lätt för hemmapularen alltså. Om man har en TIG till att börja med....
/u
 
Min kusins farsa jobbar på Sandvik, de har alla möjliga sorters svetsar, däribland TIG.
Ska kolla om han kan fixa det med Helium eller inte, annars kanske det är bäst att lämna det som det är (lite sprucket) då antar jag?
//A.
 
svar

tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke
 
ktmjacke skrev:
tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke

Svetsar man rör i kan man ju använda samma grejer som rörsvetsarna använder för att rotgasfylla då dom svetsar rostfritt, dvs vanliga pluggar och tejp för att fylla och ha gasflöde i röret. Är helt klart lite knepigare om det är nån lös detalj man ska svetsa!

Hör med Berglunds Rostfria i Boden dom tillverkar detaljer i Titan, har vart dit men jag såg aldrig hur dom svetsade i Titan men det är ju bara att ringa dit och höra!
 
ktmjacke skrev:
tjaba!satt o kollade på discovery för ett tag sen när dom visade från renaults f-1 fabriker.där stod det en snubbe o svetsade grenrör i titan som gick lös på 200000 styck.men vad jag kunde se så höll han till på en bänk i ett skruvstycke.men jag har hört att man ska ha gasfyllda rör när man svetsar titan.ett tips är att pm:a ypvs från belgien,han håller ju på o tar fram ett nytt titan rör till ktm lc4. mvh//jacke


Tja
om inte programmet du såg var väldigt gammalt så tror jag inte att det var titan i grenröret. Det är med allra största sanolikhet inconel, en Nickel chrom legering som har utmärkta hållf egenskaper när det är varmt. Det har högre densitet än stål och att grenrören kan var lätta beror på att de är lövtunna. jag har hört 0.3mm. Att avgassystemen på F1 är svindyra beror på att det inte finns många andra tillämpningar för bockmaskinerna som tar stor diameter/tunnväggigt med skarpa bockradier.

Över till titan problemet. Vad är det som ska svetsas? Om det är typ en skarv på ett avgas system så går det bra med Tig svets och argongas. Koppla på 2 y stycken på gasslangen till handtaget, vrid på extra med gas och be polarn hålla
ena enden i röret och det andra bredvid handtaget. OK det går åt mycket mer gas men du behöver inte bygga eller köpa något dyrt för utom svetstråden.

lycka till
RTR
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top