Svetsa tanken

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hejsan! Jag har vurpat och fått ett litet läckage i tanken och har möjlighet till att låna en svets av min morbror. Jag har svetsat en hel del när jag var yngre så det kommer inte vara något problem, men nu till frågan. Det är ungefär 10 l bensin i tanken och vad jag hoppas är att bara kunna lägga en lite sträng på drygt 2-3 cm utan att behöva tömma tanken. Finns det någon risk för att det smäller eller är det ingen fara när man bara ska svetsa så lite? Läckaget är rätt lång ner på hojens högra sidan om det spelar någon roll. Den tillfälliga lösningen med massa eltejp fungerar inte nåt vidare då det redan har börjat läcka igen :) Tack på förhand!

Mvh Oskar
 
Hur jobbigt kan det vara att demontera tanken tömma den och spola igenom den med 100 l vatten för att vara garanterad att det inte blir ett inferno där du råkar väldigt illa ut?

Min stora rekomendation är att du tömmer och spolar igenom tanken med massa vatten + att du låter den stå och lufta många dagar innan du svetsar i den.

P.s Hur fan lyckas en sådan banräv som du vurpa? Trodde det bara var jag som sysslade med sådant:rolleyes:
 
Jag har fått en bränsletank till en bil svetsat en gång... Den skulle tömmas och sköljas med mycket vatten! Sedan så var tanken vattenfylld när han svetsade...

Kan bli en jävla explosion av bensin ångorna...
 
Svetsat ett par biltankar men då fyllda med vatten. Vet personer som bara hissar upp bilen o svetsar med soppa i men vettefan.. Känns lite riskabelt:gnissla
 
Hur jobbigt kan det vara att demontera tanken tömma den och spola igenom den med 100 l vatten för att vara garanterad att det inte blir ett inferno där du råkar väldigt illa ut?

Min stora rekomendation är att du tömmer och spolar igenom tanken med massa vatten + att du låter den stå och lufta många dagar innan du svetsar i den.

P.s Hur fan lyckas en sådan banräv som du vurpa? Trodde det bara var jag som sysslade med sådant:rolleyes:

Som gjort för att tanken ska rosta i skarvarna.

Blås bara ur tanken med jämna mellanrum, det räcker.
 
Teoretiskt ska det inte vara några problem sommartid för då är bensin/luft blandningen i tanken så fet så den tänder inte.
Men jag hade ju inte chansat utan försökt skölja ur luften i tanken med Nitrogen, Argon eller koldioxid.
Alternativet är ju att fylla tanken helt med bensin.

Vad gör du om det börjar läcka rejält med bensin (som börjar brinna) när du svetsar?
Tänker du göra jobbet inomhus?
Vilka brandsläckningsresurser har du?
Har du någon brandvakt under jobbet?
 
Jag var tvungen att läsa första inlägget 2 ggr. Svetsa en MC-tank med 10 liter bensin i ?!?!

Det handlar ju för böveln bara om 5 minuters jobb för att säkerställa att man inte ser ut som en bränd marshmallows resten av livet. Det tar ju längre tid att gå in, slå på datorn och starta en ny tråd om ämnet än att tömma tanken!

Här har du en munk i vietnam som fick soppaläckage i sin trabant.
Burning-Monk-Photo.jpg

Fortfarande sugen på att svetsa några cm från 10 liter bensin?
 
Om du fyller tanken full så är nog den enda risken att du inte kan svetsa och därför bränner
upp ett större hål på tanken och det kan börja brinna när bensinen då rinner ut men det
är ingen större risk för någon explosion.

Annars kan man ju om man vill fylla den med nåt annat, kanske inte vatten då
med tanke på rostangrepp men finns väl annat :)
 
Last edited:
Förr gnuggade man bara småläckage (typ rost) med stearin eller var det en gammal tvål, efterhand som det började läcka, alltså med nån veckas mellanrum.
Det hade ju inte varit politiskt korrekt att säga att luta bara över hojen och håll locket öppet så brukar det bara säga poff poff i tankhålet emellanåt, även om det hade varit det troligaste scenariot..
 
Last edited:
Ibland Undrar man om Alla människor föds med samma villkor/möjligheter här i Världen.....

:va
 
Hur många vet vilken luftbränsleblandning det behövs för att det ska smälla?

Det kanske inte är helt rätt men det går om man kan.

Not sent from an iProduct...
 
Kemisk metall? Annars töm och fyll med vatten. Jävlar om du skulle bränna igenon så svetsloppor far ner osv..
 
Om du inte har väldigt bråttom så skippa vatten helt.
töm tanken på bränsle och skruva loss pumpen och öppna locket då har du en ingång och en utgång för luft.
Ta sen en fläkt (vanliga datorfläktar är superba)och sätt fast på ett av hålet och låt den stå och blåsa i 1-7 dagar tills du inte känner av lukten av bensin längre.
Då kan du svetsa i den utan att stå där med näsan i röven när försäkringsbolaget frågar -hur gick de här till?

som sagt snabbt= vatten
gott om tid = luft
 
Som gjort för att tanken ska rosta i skarvarna.

- Varje gång du tankar hojen så följer det med vatten från mackens tank under jord.
- Varje dag, framförallt nu på hösten, så kondenseras luftens fuktighet på insidan i din halvfyllda tank.
- När hojen står vinterförvarad med x-antal liter bensin i tanken kondenseras luftens fuktighet på tankens insida.

Så häller man bara ut vattnet ur tanken efter svetsning så påverkar inte det rostangreppen i tanken mer än en vanlig tankning. Det är faktiskt vinterförvaringen med stillastående bensin som påverkar mest.

/KentW
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top