Svetsa/svarva i drev

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Måste ändra offset på mitt framdrev för att inte kedjan ska sitta "i" däcket.

Är drevet härdat? (Ebos surrar något om avhärdning...bearbetning/svetsning...härdning) Och om så är fallet så undrar man ju hur aluminiumdreven håller??? (iof bakdrev..)

Om så inte är fallet är det ju inga problem att sätta det i svarven och bygga om det.... men om det måste värmebehandlas osv blir det lite jobbigt.. :huvet

Du lär definitivt avhärda drevet för att kunna jobba med det.

Rödglödga (ljust röd) och låt luftsvalna långsamt. Bearbeta/svetsa/bearbeta. Rödglödga igen och släpp ned det rödglödgade drevet i en PLÅT-burk med 40 grader varm motorolja (viktigt att motoroljan är varm). Håll till utomhus eftersom oljan kommer att ta eld och flamma upp ett par sekunder. Den härdningen blir lagom seg. Släpper du ned det rödglödgade drevet i vatten blir härdningen för hård och släpper du ned drevet i kallt saltvatten blir det så hårt att drevet kan spricka om du tappar det i backen.

Skitenkelt! Dvs, att göra en vanlig sme-härdning.

Tack för hjälpen!

Att svarva/svetsa fixar farsan gratis! Och nu när man vet hur man ska göra så spar man ju dom 1300kr som ebos ville ha för jobbet...
:tummenupp

andersbrink skrev:
Du lär definitivt avhärda drevet för att kunna jobba med det.

Rödglödga (ljust röd) och låt luftsvalna långsamt. Bearbeta/svetsa/bearbeta. Rödglödga igen och släpp ned det rödglödgade drevet i en PLÅT-burk med 40 grader varm motorolja (viktigt att motoroljan är varm). Håll till utomhus eftersom oljan kommer att ta eld och flamma upp ett par sekunder. Den härdningen blir lagom seg. Släpper du ned det rödglödgade drevet i vatten blir härdningen för hård och släpper du ned drevet i kallt saltvatten blir det så hårt att drevet kan spricka om du tappar det i backen.

Skitenkelt! Dvs, att göra en vanlig sme-härdning.

Var fick du denna information ifrån? Har du någon referenslitratur eller dyl som handlar om härdningar, då menar jag även härdningar av aluminium också.

Det vore :tummenupp om du hadde det så man kan ta en tur till statsbibloteket.

Mvh Christian

Det finns hur mycket info som helst om härdning på nätet. Söker du på biblioteket nät hittar du hopers mer. Det finns en liten pocketguide, typ "mekanistens bibel", där allt sånt här finns i kortreferensform.

Min kusin är gammal smed.

Fox 2 skrev:
Var fick du denna information ifrån? Har du någon referenslitratur eller dyl som handlar om härdningar, då menar jag även härdningar av aluminium också.

Mvh Christian

Fox 2 skrev:

Mvh Christian

Det är nog bättre/lättare att du förlitar dig till såna som har gjort det innan och vet om fällorna än att du ska läsa in all teori bakom detta då det är en väldigt stor vetenskap.

Men vill du och har intresse ska du självklart göra det!
Säg till om du behöver referenslitteratur.

/Urban

Fox 2 skrev:

Mvh Christian
Jag läste nyss materialkunskap på KTH. http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2256/6B2256Konstruktionsmaterial.htm

Kursboken finns på biblioteket och innehåller massor av information om hur stål och andra metaller fungerar och hur olika värme-/kallbehandlingar påverkar. Jag tyckte den var förvånansvärt lättläst och intressant.
Materiallära av Erik Ullman.
http://www.bibliotek.se/session/showrecord?titleId=7079957

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer