Svetsa sprucken ram?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Hittade en sprucken ram på eBay och blev lite fundersam över det höga priset. Hade min ram sett ut så här hade jag slängt den omgående. Men tydligen ska den säljas :confused:

- Är dessa sprickor något som går att svetsa?
- Hur bra blir isf. resultatet?
- Är inte risken för andra sprickor (som inte syns än) rätt stor?

P2062705.JPG

P2062707.JPG

Var ramen fortfarande i bruk pappersmässigt kan det kanske förklara ett högt värde.

Hej:)

:confused:är det den där Aprilia ramen på ebay???
Den var helt trasig i styrhuvudet går ej att fixa.
Däremot så var det papper med.

Hej:)

:confused:är det den där Aprilia ramen på ebay???
Den var helt trasig i styrhuvudet går ej att fixa.
Däremot så var det papper med.

Papper till en ram som är trasig är värdelöst. Tar ju bort hela idén med att köpa en ram med annan identitet.

Jag hade inte ens funderat på att köpa ramen. Även om det går att svetsa så kan det vara svårt att se hur mycket sprickorna har fortplantat sig i materialet. På min gammelhoj märkte jag en spricka i ena ramröret. Sprickan var till synes inte längre än en par centimeter med det visade sig att ramröret var i princip av. Satt ihop på ca 10mm (på ett 25x25mm fyrkantsrör).

Buyer beware säger jag bara.

1. Ja det går att svetsa, ta reda på vad det är för alu legering innan bara.

2, Det beror helt på svetskunskaperna den som ska svetsa det har. men det går att få till helt perfekt om man är duktig svetsare

3, Om man är orolig för ytterligare sprickor kan det kollas med oförstörande provning av auktoriserade kontrollorgan, inte helt gratis men det går om man känner sig osäker. Vill man komma lite billigare undan ang sprickorna så finns det en spray man använder som indikerar på sprickor.

1. Ja det går att svetsa, ta reda på vad det är för alu legering innan bara.

2, Det beror helt på svetskunskaperna den som ska svetsa det har. men det går att få till helt perfekt om man är duktig svetsare

3, Om man är orolig för ytterligare sprickor kan det kollas med oförstörande provning av auktoriserade kontrollorgan, inte helt gratis men det går om man känner sig osäker. Vill man komma lite billigare undan ang sprickorna så finns det en spray man använder som indikerar på sprickor.
Fast det känns som att såna där övningar gör man på en ram man redan äger och har vurpat med, alternativt om man har hittat en fruktansvärt unik ram som man bara måste ha, det är ju som sagt inte helt gratis eller enkelt.

Papper till en ram som är trasig är värdelöst. Tar ju bort hela idén med att köpa en ram med annan identitet.

Är den det? Det är ju legitimt att byta ut en ram om ramen är trasig.
I dessa fall ska den skadade ramens identitet överföras på den nya.
Resten behöver nog ingen vidare förklaring :)

Den där ramen är rökt.
Varför ?
Energin av smällen har gjort att hela styrhuvet spruckigt.
Innanför sprickorna finns gjutna förstärkningar runt styrstolpen som du inte ser men som då också har gått åt helvete.
Sen kan den vara sned, något som är skitsvårt att se på en blank ram och omöjligt att se på en svart.
På en blank ram KAN du se o ytan på något ställe har fått en vitare färg, dvs stressfraktur i metallen.
Jag missade rätt nyligen en sån skada och först när jag hade en identisk hoj brevid som jag kunde mäta på så hittade vi skadan.
Lite lite vitare på ett ställe men sjukt svårt att se ändå.
Måttet mellan hjulaxeln och grenröret skilde med 29 mm...:huvet

Det går alltså att laga även om det inte är optimalt och ska gärna kontrolleras. Men det är väl som det skrevs innan att det är papprena man vill åt. Blev bara så förvånad när en "etablerad" firma lägger ut något sånt där på eBay, med startbud på över $1000.

Last edited by a moderator:
Är den det? Det är ju legitimt att byta ut en ram om ramen är trasig.
I dessa fall ska den skadade ramens identitet överföras på den nya.
Resten behöver nog ingen vidare förklaring :)

Flyttning av identitet ska ske på en verkstad som sedan skriver ett slags ramidentitetsintyg, där alla inblandade siffror och märkningar står.

Sedan så ska hela hojen registreringsbesiktas för att föra in ändringarna i handlingarna mot trafikregistret.

Och om det sedan står i något i papperna på "ebay-ramen" att den är inlöst av försäkringsbolag, kasserad, utbytt pga sprickor eller nåt, så kan det bli ännu hårdare kontroller och svetsintyg!
(Om det ens är möjligt att få den registreringsbar igen?)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard