Svetsa på torsionsfjädring?

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Jag har eventuellt fått tag i ett väldigt billigt släp till hojen nu, problemet är bara att den fick nerslag på besiktningen pga rost i hjulaxeln.
För det första är jag lite osäker på om det är just hjulaxeln eller torsionsstaven som är rostig, och om det är torsionsstaven så har jag hört att det inte alls är bra att svetsa den.

MEN om det är så och jag bara vill ha ett besiktat släp som duger att frakta runt hojen i och svetsar dom ändå, vad är det som händer egentligen då?
Enbart sämre fjädring?
Finns det risk att den inte går igenom besiktningen?
Risk att staven går av pga att den inte kan vrida sig som den ska?

Sen får gärna nån som har lite mer koll berätta hur man ser vart själva stavarna går, har inte hittat nån vettig bild på google :/
 
går de inte o köpa ny axel? hörde om nån som sålde för ett par tusen nya.
tror inte de är torsionen som är rostig, den är ju inuti.
inget o svetsa, röret dom går i går väl o svetsa. och borde inte va nå problem,, kolla upp vad de är du ska göra först o fundera sen.
 
Går gör det ju säkert, men smidigare att lämna den till nån som kan svetsa ihop det bara :)
Ok men det låter ju bra iaf, som sagt, vi vill bara få den genom besiktning och så den går att använda.

Menar du att torsionen är inuti hjulaxeln, eller vad?
 
Går gör det ju säkert, men smidigare att lämna den till nån som kan svetsa ihop det bara :)
Ok men det låter ju bra iaf, som sagt, vi vill bara få den genom besiktning och så den går att använda.

Menar du att torsionen är inuti hjulaxeln, eller vad?

Torsionsfjädern är inne i balken som du ser. Inte direkt hjulaxeln för hjulen är ju på en annan axel.
Balken kanske kan få lite förlängd livslängd genom lite svetsning men frågan är om det är värt besväret när det väl blivit så pass rostig.

Torsionsfjädern är gjord i fjäderstål och svetsar du i den så påverkar du dess härdning så svaret är nej den kan inte svetsas. Men det finns säkert undantag där man med rätt metoder kan svetsa.

Tror det finns nya axlar att köpa för rimliga slantar om man söker lite. Hittar du så får du gärna länka för jag misstänker att jag själv snart måste ha en ny axel också.
 
Går gör det ju säkert, men smidigare att lämna den till nån som kan svetsa ihop det bara :)
Ok men det låter ju bra iaf, som sagt, vi vill bara få den genom besiktning och så den går att använda.

Menar du att torsionen är inuti hjulaxeln, eller vad?

Ibland är torsionen av gummi, då kan man svetsa om man har tur och är försiktig.

Men så värst poppis på bilprovningen är det inte.
 
Inte värt att hålla på med , det är som innan sagt ett rör med gummi i , samalas mycket kondens och skit i det efter ett par år vilket gör att det är oftast tokslut, är kärran fräsch i övrigt kanske det kan vara värt att byta axel annars är det nästan lika billigt att köpa en ny obromsad kärra.

En ny axel kostar mellan 3000-8000 beroende på om det är bromsat och vilken kvalitet man vill ha.

Det förklarar rätt bra hur det funkar, kanske tom en bra lösning ?
http://www.lindorstrand.se/runo_nord.html
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top