Svetsa MIG/MAG?

AleX skrev:
en sak ... glöm inte bort att det du svetsat är VARMT... men det kommer du nog märka själv..

Mina nerver på kinden har redan registrerat att det blir varmt. När jag svetsade med gas så glömde jag att jag hadde pinnen i handen när jag skulle ta av mig hjälmen :kocko .

crazy martin skrev:
:tummenupp fina grejer.du vet om det att du kan svetsa alu o rostfri också med rätt gas o tråd :tummenupp

Tack :)

Pappa & Mamma gillar också kvalite som räcker hela mitt liv istället att grejer går sönder efter 10 min.

Jag såg förut att man kan svetsa RF & AL med den också men det blir ett senare projekt, nu ska det läras att svetsa stål först.

cRoC skrev:
Svetspasta är de sämsta skit som finns, köp spray, men det är inte heller nån höjdare, sist började arbetsstrycket brinna.. kanske skulle torka först eller nåt, men det funkar kanonbra utan tycker jag, sålänge man har fräscht slangpaket.

Ja, det är en vanlig kolfiltermask jag menar, men hur ska du få den under svetshjälmen? Finns speciella att köpa. Pengar kan du tjäna nya, men en ny hälsa? Nej du, köp utsug.

Tar kolsyra bort ozon som mison25 gör? Annars kanske det vore bäst att satsa på mison25.

AGA har vad jag vet bara års/halvårsavtal när det kommer till 25kg´stub, så det går inte.
Du får en annan flaska, den ska även provtryckas och det vill man inte stå och vänta på. P.s att fylla en flaska kostar 300-400 spänn, beror på stad.

Är det munstycket och gasmunstycket man ska spraya för att förhindra att stänk fastnar eller är det arbetsgodset.

<micke> skrev:
Tillägg:

Efter ett par timmar kommer du märka att du vill ha riktiga svetshandskar. Var smart och köp det direkt! Jag tycker de är lite väl klumpiga, så jag brukar svetsa med en svetshandske och med en vanlig. Den vanliga handsken har man på den handen där man håller slangpaketet.

Ok, det har jag inte tänk på, tack :)

När man svetsar, måste man hålla i handtaget eller kan man ha en hand på gasmunstycket också för att få bättre precison eller får jag en mindre bra stöt då?

OP, hur fan gör man för att repetera flera inlägg i ett och samma svar? Lite dumt att repetera flera inlägg med flera svar.

Fox 2 skrev:

När man svetsar, måste man hålla i handtaget eller kan man ha en hand på gasmunstycket också för att få bättre precison eller får jag en mindre bra stöt då?

OP, hur fan gör man för att repetera flera inlägg i ett och samma svar? Lite dumt att repetera flera inlägg med flera svar.
Håll inte på gaskåpan,då bränner du dig.. men du kan hålla innanför den..

Fox 2 skrev:

Nej du får ingen stöt

Fox 2 skrev:
Är det munstycket och gasmunstycket man ska spraya för att förhindra att stänk fastnar eller är det arbetsgodset.

Svetspastan lägger du i munstycket. SOm sagt ska munstycket vara varmt annars hjäper det inte.

Du ska alltså doppa hela gaskåpan i pastan(inte hela men,du fattar) men rengör gaskåpan först!

Köp gasklocka med två manometer så du ser vilket liter antal du har på samt hur mycket du har kvar i tuben....

Sedan detta med svetspray / pasta behöver du inte använda sedan du blir varm i kläderna att svetsa och kan svetsa...Övning ger färdighet...

Jag använder aldrig pasta/spray men jag är ju en som svetsar mycket och har jobbat som svetsare och då både med Miggen,tiggen o pinne....

Lycka till med svetsningen och var noga med att kolla i garaget någon timme efter du svetsat så det inte ligger och pyr i något hörn

cRoC skrev:
Utsug är bra med tanke på isocyanaterna (och andra farliga gaser) som bildas, men du kan annars köpa dig ett bärbart kolfilter (andningsmask), men satsa på ett utsug. QUOTE]

Kolfilter hjälper inte mot Isocyanaterna. Enda mask som funkar är friskluftsmask. Visst är utsug bra.. men för en hobbykille som skall träna lite så räcker det att öppna garageporten för lite bättre luftväxling.

Crille skrev:
Köp gasklocka med två manometer så du ser vilket liter antal du har på samt hur mycket du har kvar i tuben....

Sedan detta med svetspray / pasta behöver du inte använda sedan du blir varm i kläderna att svetsa och kan svetsa...Övning ger färdighet...

Jag använder aldrig pasta/spray men jag är ju en som svetsar mycket och har jobbat som svetsare och då både med Miggen,tiggen o pinne....

Lycka till med svetsningen och var noga med att kolla i garaget någon timme efter du svetsat så det inte ligger och pyr i något hörn[/QUOTE

Kloka råd. Använder heller aldrig pasta/ spray. Se till att det du svetsar är rengjort från rost/färg/galv så stänker det inte så mkt och svetsen blir av mycket bättre kvalite med

Hotrodbiker skrev:
cRoC skrev:
Utsug är bra med tanke på isocyanaterna (och andra farliga gaser) som bildas, men du kan annars köpa dig ett bärbart kolfilter (andningsmask), men satsa på ett utsug. QUOTE]

Kolfilter hjälper inte mot Isocyanaterna. Enda mask som funkar är friskluftsmask. Visst är utsug bra.. men för en hobbykille som skall träna lite så räcker det att öppna garageporten för lite bättre luftväxling.

Okey det visste jag inte, förlåt för jag gett felaktig information! Dock hjälper det mot andra giftiga ämnen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back