Svetsa lättmetall i stockholm

Och varför skulla han slänga kåpan?
Bara att slipa bort om han någon dag skulle vilja svetsa eller löda!

"Bara att slipa bort" visst om man gör det på rätt sätt vill säga, för dom flesta betyder slipa att man tar vinkelslipen o kör ur sprickan, men då har man ett annat problem nämligen det att man faktiskt har pressat godset fullt med SKIT från slipskivan. Det enda som enligt mig duger är: Grundlig rengöring men aceton el. T-sprit, uppfräsning av sprickan med antingen en roterande fil med alu-skär eller en skivfräs riggad i en liten vinkelslip då har man bra förutsättningar sen är det fortfarande så att vissa legeringar är "omöjliga".
En del gjutningar innehåller bly för att underlätta vid gjutning o då är det svårt.:D

Ja det kanske är fel ord att bara säga bara.
Men med en tumme som inte är placerad helt i handflatan och
ett garage med lite grundverktyg så är det nästan bara!:rolleyes:

Last edited:
Och varför skulla han slänga kåpan?
Bara att slipa bort om han någon dag skulle vilja svetsa eller löda!

Med lite skit i sprickan som inte kommer lossna vid rengöring blir det ingen svets!
Är det fullagat är det många gånger KÖRT att sedan svetsa. Men det är inte varje vecka jag försöker laga motorkåpor etc, men de kåpor/kylare etc jag fått direkt har alla blivit hela och 70% av de som varit fullagade har jag antingen inte ens försökt då det syns innan att det inte kommer gå eller försökt och fått ge upp.
Men det är jag, misstänker dock att andra som svetsar får ungefär lika dålig procent på fullagat.

Alternativet är att slipa/fräsa bort hela sprickan och 5-6mm till och tillverka en plåt och sedan svetsa fast etc men då börjar det bli mycket jobb och kosta pengar, troligen bättre då att köpa en ny.

Så fullagat och det inte funkar = köp ny.

Med risk för att låta uppkäftig, men jag tar chansen. hur ser ditt recept för lagning ut? :)

Jag skulle slipa ur sprickan något och grov slipa runt den så jag får en
skrovlig yta. Blanda lite kolfiberstån 2-3 mm långa i den kemiskametallen
med en hammare. Sen så lägga på ett ganska grovt lager som efter härdning slipas ner. Sen bara att spackla upp och lacka.
:tummenupp

Jag skulle slipa ur sprickan något och grov slipa runt den så jag får en
skrovlig yta. Blanda lite kolfiberstån 2-3 mm långa i den kemiskametallen
med en hammare. Sen så lägga på ett ganska grovt lager som efter härdning slipas ner. Sen bara att spackla upp och lacka.
:tummenupp

Ok. jag trodde du körde med svetsen.:)

Last edited:
Ne, svetsa orkar man (jag) bara göra om det är delar som ska belastas till exempel bakramar och sådant.

På tal om belastning kan jag slänga ut ett tips hur man dubblar hållfastheten på en alu-svets, man ger fan i att belasta den på 2 dygn o låter den som det så vackert heter kall-åldras. 36tim. enligt kemisterna men jag tar till lite.:)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla