Svetsa kylare - vilket tillsatsmaterial? (material?)

Thrdm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
80cc
Tjenare...

Efter att man så klantigt välte crossmopeden, gick det övre fästet på kylaren sönder. Det är alltså ingen läcka(!). Detta tänkte jag laga med tig-svetsen. Vad jag dock inte vet är vilket material kylaren kan tänkas vara av? Det är inte aluminium, utan kanske stålplåt, eller galvaniserad stålplåt? Detta är mina gissningar. Vad tror ni? Samt, tjocklek på plåten borde väl vara omkring 1-1,5mm, och då är väl 1mm tillsatsmaterial lämpligt?

Bilder:

Mvh,
Johan.

HMM det är ju faan en mässingskylare

Vad pratar vi för årsmodeller här?????:va

Vet inte om jag ens vågar försöka laga denna kylare. Har ingen aning om hur man svetsar mässing (eller ten?). Problemet är bara att en ny, originalkylare kostar 1699 :-, ganska dyrt tycker jag för en mopedkylare. :gnissla Behöver ha en effektiv kylare då mopeden är trimmad med diverse komponenter... Om jag ändå måste köpa en ny kylare, vore det då värt att kanske köpa en ktm-kylare (eller någon annan kylare till en modern enduro/cross-hoj)? Är dessa kylare bra?

Mvh,
Johan.

Jag har inte förstått vad som är trasigt? Vilket fäste?
Kan du inte göra fast den på nå annat sätt? Hur bra sitter den med resterande fästen och slanganslutningar?

Om det skulle krisa, och att kylaren är gjord av mässing borde du kunna löda dit ett till fäste.

Att kylaren är i mässing är en bra sak. Åk till en verkstad så löder dom den åt dig.Nyare alu kylare är betydligt svårare att fixa.
själv undrar jag vad man ska ha för lod för att fixa alu kylare?

Kan berätta hur det gick med en gammal bilkylare som jag hårdlödde med mässingslod en variant med flussmedel utanpå,värmde med gasvetsen och lödningen blev jättefin,
Men under tiden hade det droppat ned tenn på golvet från kylaren,Tror den inte blev så tät ,
Rådet här oven att åka till en verkstad är bra tycker jag:)

Att kylaren är i mässing är en bra sak. Åk till en verkstad så löder dom den åt dig.Nyare alu kylare är betydligt svårare att fixa.
själv undrar jag vad man ska ha för lod för att fixa alu kylare?

Har använt TechnoWeld-lod till aluminiumkylare och det har funkat bra.
Liknande lod heter även Alutite.
Även provat ett lödtenn från Elfa som kan användas till aluminium men jag tror dom slutat sälja det tyvärr.

Har använt TechnoWeld-lod till aluminiumkylare och det har funkat bra.
Liknande lod heter även Alutite.
Även provat ett lödtenn från Elfa som kan användas till aluminium men jag tror dom slutat sälja det tyvärr.
vart får jag tag på det.har dom det typ på tools?

Det funkar även att mjuklöda med gasol och vanligt lödtenn, temperaturen den utsätts för ligger långt ifrån lodets smälttemp. Sen är det en fördel för en amatör att smälttempen mellan mässing o mjuklod är mycket stor, du riskerar mao inte att smälta sönder kylaren.:tummenupp

Tack för alla era svar. Jag är nu medveten om situtationen, och jag har beslutat mig för att inta försöka mig på att laga kylaren. Vågar inte riskera att hela skiten smälter. ;) Kör istället med buntband, det har ju funkat hittils.... Eller bockar något fäste i plåt.

Tack för alla era svar. Jag är nu medveten om situtationen, och jag har beslutat mig för att inta försöka mig på att laga kylaren. Vågar inte riskera att hela skiten smälter. ;) Kör istället med buntband, det har ju funkat hittils.... Eller bockar något fäste i plåt.

Buntband lät som en vanlig fuckolösning, och smartare än så är du väl? :va

Bocka fäste eller hör runt med verkstäder som skulle kunna fixa det :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back