Svetsa i S1000rr tank?

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR 04 Banhoj, TL1000S 98 Fighter
Behöver man tänka på något speciellt?
Någon som vet?
Tacksam för svar!

// Björn

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Inte mer specifikt den än på andra tankar men ja det är inte helt riskfritt att svetsa i tankar. Man bör genomföra vissa säkerhetsåtgärder för att tillse att där inte blir brännbar gasblanding i tanken vid svets.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Börja som steg 1 med att dränera tanken och låt den stå med öppet tanklock / ingen pump i minst 1-2 veckor....

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Allt detta är gjort men läckan "sprider" sig, det blir tätt där det är svetsat.
Inte jag som svetsar.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Inte jag som svetsar.

Vad svetsar han med? Som svetsare borde han ha koll på läget men för det första är han medveten om att det är aluminium?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Inte jag som svetsar.

vart på tanken läcker det?

felet är nog att sprickan är längre än vad du/ni ser invändigt.... svetsa längre än sprickan är....

Med vänlig hälsning

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Inte mer specifikt den än på andra tankar men ja det är inte helt riskfritt att svetsa i tankar. Man bör genomgöfra vissa säkerhetsåtgärder för att tillse att där inte blir brännbar gasblanding i tanken vid svets.

gasen försvinner ju fortare om man svetsar! :hihi

men visst att fylla tanken med vatten för att få ur både bensin och gas då bensinen flyter på vattnet samt lufta tanken... att ha tryckluft blåsandes i tanken är bra det med...

Med vänlig hälsning

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man inte är säker på full genombränning, tex vid svets i gammal svetsfog, så är det ofta bra att stoppborra sprickan före svetsning. I detta fall tex med en 2 eller 3 mm:s borr. Man borrar då ngt framför sprickan, eftersom den kan ha gått längre än vad som syns på ytan.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur brukar man göra vid svetsning i tanken? Jag har en jäkla respekt för bensintankar. Den enda tanken jag svetsat tvättade jag invändigt med T-sprit och sköljde se ut med vatten.

Kanske av svetstekniska skäl fylla tanken med rotgas?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur brukar man göra vid svetsning i tanken? Jag har en jäkla respekt för bensintankar. Den enda tanken jag svetsat tvättade jag invändigt med T-sprit och sköljde se ut med vatten.

Kanske av svetstekniska skäl fylla tanken med rotgas?

Det är en bra lösning, även MIGskyddsgas eller CO2 funkar.

Jag brukar ta ur alla anslutningar och låta den tomma tanken vädra i veckor, ända tills ingen bensinlukt kan kännas ur tanken. Sedan stryper jag en tryckluftsslang så att jag få ett lagom flöde, och låter slangen mynna i tanken, så att man har en ständig lufttransport genom tanken. Sen svetsar jag.

Vatten i alla ära, men svetsen blir ju lätt undermålig/spröd. Härdfenomen etc från vattnet. Plus att rosten tar fäste i en plåttank.

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag föredrar att fylla en tank med argon innan jag börjar svetsa. Finns det argon i tanken så finns det inget syre där och då kan det inte brinna.

Har du/ni/svetsaren kylt med vatten direkt efteråt? Gjutgods spricker gärna vid svetsning (efter svetsningen för att vara mer precis) om man inte använder jätterätt tillsatsmaterial, kan avhjälpas något om ni har på eftervärme, stoppar in den i en för ändamålet avsedd ugn, värmer med gas eller liknande direkt efter svetsning. Lycka till! :)

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tack för råd.
Det jag vet är att det inte är första gången han svetsar ( jobbar med det) och ja, han vet att det är alu.
Läcker vid fästet för ramen.
Det löser sig nog.

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
sätt en kapskiva i sprickan så det blir en glipa för att få garanterad genombränning, och ha skyddsgas i tanken vid svetsning.

svetsar man bara på sprickan utan att få en bra genombränning och sedan slipar bort svetsen brukar det inte håla nå vidare

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Det är en bra lösning, även MIGskyddsgas eller CO2 funkar.

Jag brukar ta ur alla anslutningar och låta den tomma tanken vädra i veckor, ända tills ingen bensinlukt kan kännas ur tanken. Sedan stryper jag en tryckluftsslang så att jag få ett lagom flöde, och låter slangen mynna i tanken, så att man har en ständig lufttransport genom tanken. Sen svetsar jag.

Vatten i alla ära, men svetsen blir ju lätt undermålig/spröd. Härdfenomen etc från vattnet. Plus att rosten tar fäste i en plåttank.

jag vattenfyller tanken då bensinens lägre densitet gör att den då kommer upp först...

Sedan kan man slå i lite T-sprit om man vill vara noga!

Ev. bensinångor tas bort med tryckluft vilket fungerat hittills...

Att fylla en tank med MISON-25 eller liknande fungerar nog bra det med...

Tar man bort tanklock + armatur så blir det ju svårt för nån explosion då det är rättså öppna ytor.

Efter att processen + svetsningen är klar så kan man kasta i nån liter bensin + 1-2 dl 2-taktsolja som rostskydd.. häll ut överskottet.... lite 2-taktsolja smörjer spridare , pump etc.... egentligen så duger det gott att slå i full tank me bensin då bensin är en restprodukt från olja.

Tanken behöver ju inte vara vattenfylld när man svetsar!

Med vänlig hälsning

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack för råd.
Det jag vet är att det inte är första gången han svetsar ( jobbar med det) och ja, han vet att det är alu.
Det löser sig nog.

Vet han VILKEN aluminium? Finns ju femtioelva legeringar. Fel sorts tråd kan resultera i sprickbildning, att borra ett stopp för sprickan kan hjälpa det med.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tack för råd.
Det löser sig nog.

om vi struntar i säkerhet, hälsa och färg och bara tänker på svetsens bästa:

Som sagt tillsatsmaterial får man nog prova lite olika eftersom vi inte vet legeringen.
jag hade börjat med en 4043
http://products.esab.com/Templates/T095.asp?id=27249&MainHeadCode=Alumin
rengörning är svinviktigt med alu. När du tror det är rent gör rent lite till.
torka med 100% ren aceton eller etanol.
Borrstopp är aldrig fel som nämnts tidigare.
rotgas är klart ett plus!
Förvärmning hjälper. In i ugnen på 150 grader i en halvtimma före.
Eftervärmning. in i ugnen på 150 grader och stäng av efter en halvtimma och avvakta en timma till.

Det finns andra på nätet som lyckats med att svetsa s1000rr tankar så något superunikt verkar det inte vara.
läs SBS!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...