Svetsa i ramen

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
tl1000s bad matherfucker
hej.
ändra vinkeln på styrhuvudet på min tls ram.
man får nog såga och svetsa.känner ni nån i Skåne som skulle kunna svetsa detta så det blir rätt.
tack

Det är nog betydligt enklare göra ny gaffelkrona eller köpa en justerbar.

81_0.jpg

/Fredde

Du får nog tyvärr leta lite, det var bara något jag googlade fram på typ adjustable tripple tree eller något.

Gamla ducce 916 (och säkert andra också) hade även de justerbar gaffelkrona, kan vara värt att kolla på.

/Fredde

Det är nog betydligt enklare göra ny gaffelkrona eller köpa en justerbar.

81_0.jpg

/Fredde
Blir det verkligen exakt samma sak som att vinkla om ramen? :va Visserligen får du ju en annan vinkel på gaffelbenen, men linjen genom axeln påverkas ju inte. Jag är lite för trött för att tänka chassigeometri just nu, men det känns som att man inte kan uppnå samma effekt, riktigt?

Nej inte helt och hållet om jag kollar på den där bilden vart fall.

Skulle ju behövts något excentriskt justerbart hål ala det finns på en del svingar och något ledat för att kompensera vinkeln eller så.

Men jag vet inte helt ärligt om det blir märkbart jämförelsevis för gaffelvinkeln ändrar man ju i bägge fallen.

Eller är det något excentrisk på sakerna i bilden. Den är lite lågupplöst...

Blir det verkligen exakt samma sak som att vinkla om ramen? :va Visserligen får du ju en annan vinkel på gaffelbenen, men linjen genom axeln påverkas ju inte. Jag är lite för trött för att tänka chassigeometri just nu, men det känns som att man inte kan uppnå samma effekt, riktigt?

Det blir chopperaktigt.

Nej inte helt och hållet om jag kollar på den där bilden vart fall.

Skulle ju behövts något excentriskt justerbart hål ala det finns på en del svingar och något ledat för att kompensera vinkeln eller så.

Men jag vet inte helt ärligt om det blir märkbart jämförelsevis för gaffelvinkeln ändrar man ju i bägge fallen.

Eller är det något excentrisk på sakerna i bilden. Den är lite lågupplöst...

Ta dej en funderare på vad det är för delar som ligger framför gaffelkronan...

Hoztic, vinkla gaffelnbenen eller ramen ger inte exakt samma effekt, det kommer skilja sig när man vridet mycket på styret. Har inte personligen testat men med tanke på hur lite styret rörs så kan jag tänka att det är högst marginellt, vad tror du?
Men i jämförelse med att svetsa om ramen är det en enklare sak att testa med en justerbarkrona. Men nu snackar TS om 20cm... :)

/Fredde

Ändra gaffelvinklarna bara får du ju negativt försprång (Trail på eng), blir nog inge vidare.

Googla lite efter gaffelvinklar/försprång så får du nog läsa på en del, känns som TS inte intsett hur komplext dethär är ;)

bikegeometry.jpg

Last edited:
Oavsett vilken gaffelvinkel man vill ha så vill man ha ett försprång på ca 100 +/-20 mm

Mats

100 - 140 funkar på glidare å dragbikes

Att vinkla ut styevinkeln ( styrhuvud) ger ökat försprång

Att flytta fram benen i kronorna ger Minskat försprång

Att flytta bak benen i kronorna ger ökat försprång

Ska man bygga en fungerande hoj med utvinklat styrhuvud så krävs även att man tillverkar kronor med mer gaffelvinkel än styrvinkel ( rejkade kronor)

Lite pyssel att få till det med andra ord

Jag hadde ett jäkligt bra program som polaren gjorde åt mig för många år sedan men det är tyvär borta i en gammal datakrash

Det fina med det programmet var att man skrev i styrvinkel , Längd på gaffel ofset i kronorna och vilken vinkelskillnad man ville ha mellan styr och gaffelvinkel

Om det finns någon här som skulle kunna tänka sig att snida ihop en sådan programsnutt
så får han gärna höra av sig till mig

Detta är aktuellt nu i många byggtrådar inte minst min egen

Detta skulle kunna ligga som nerladdning på nått sätt så många får glädje av det hela

Peter

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...