Svetsa i bensintank

Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta

Ser fortfarande inte problemet med att få några enstaka molekyler bensin genom en damsugare :)
 
men man kan faktiskt släcka en tändsticka i ett fat bensin uder rätt förhållanden :yoparty

Man kan också tända på ett fat bensin med tändsticka under rätt förhållanden :)

Själv har jag en gång försökt mig på att svetsa en biltank, den hade stått tom i några år i torrt varmt utrymme, dvs. den var absolut snustorr. Lade tanken på marken och tände till med miggen och tanken drog iväg några meter ut på gräsmattan med en jävla fart, tänker aldrig svetsa tank mera....:näsblod
/Kaj
 
Dagens tips:

När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...
 
Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor :D
 
Finns även en grejj som heter schlossing sealing tror jag det stavas, man blandar det, häller i tanken å hipps vipps är det en fin tät "gummi" yta inne i tanken, används inom flyget där man bygger integraltankar i vingarna... Vi tekniker kallar det helt enkelt Gorilla snor :D

Kreem Tanktätning heter samma produkt för motorcyklar. RoffesMotor med banner till vänster har agenturen, bara att ringa dom om man vill beställa.
Viktigt att göra allt enligt instruktionen dock, man ska beta ren tanken invändigt först cleanar som ingår i satsen osv.

Själv är jag en "svetsare" men jag vet att tanktätare funkar bra och länge. En helt ok metod om det görs rätt

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Men om man kollar att tanken är tom och lägger ner en tändsticka(tycker att jag läst att någon rekomenderat det), och tanken inte är tom, och bensinångorna poffar av, kan inte tanken deformeras då???
Blev lite lagom rörigt att skriva, hoppas någon förstår det :hihi
 
Helt underbart med alla svaren :)

Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen, men lik förbannat så sipprar det ut bensin ur hålen. Det är tyvärr inte speciellt enkelt att se alla skrymslen på insidan av tanken så det kan ju mycket väl vara så att någon liten del trots allt saknar kreemgegga och att bensinen letar sig förbi ner i skrymslet.

Använde mig även av kemisk metall från utsidan men det löstes upp. Hagmans läckfixare (ung som kemisk metall) har fungerat ungefär en säsong, men troligen har det börjat läcka igen pga tätningen inte klarar vibrationerna hur länge som helst. Därför har jag nu börjat fundera på om det inte är möjligt att svetsa skiten en gång för alla. Funkar inte det så kan man mycket väl ösa på ny hagmansgegga efterhand som de vibrerar loss, men det är ju bara en temporär lösning. :(

En hel och ren tank från skroten hade ju löst problemet, men dessa är inte helt lätta att finna. De som går att få tag på är givetvis inte heller helt täta. :gnissla
 
Jb weld pallar nog , mycket kraftigt och är mera ett lim med mycket mindre korn är kemiskmetall.

Kemiskmetall svettar igenom varm motorlja t.o.m.
 
Dagens tips:

När ni har svetsat tanken (och inte lyckats att få den att explodera) och för att kolla att den blev tät. Krita svetsen med vanlig skolkrita och häll i någon deciliter diesel i tanken och skvalpa runt lite. Dieseln kryper lättare än bensin och man ser direkt om kritan fuktas och isåfall har du inte lyckats att få tanken tät.

Ja, jag själv har gjort så många gånger och ja jag kör Triumph som vibrerar lite ibland...


Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.
 
Gör inte detta! Diesel är otroligt mycket jobbigare att tvätta rent ifrån etc så skulle tanken läcka är det nu dags att kasta den. Målarförtunning fungerar perfekt och försvinner hyfsat fort.

Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?
 
Min pappas kompis provade tuggummi en gång o de funka...



Eller så svetsar man, sätter sig i soffan o njutar av en kall öl med vetskapen om att tanken är tät
 
Tenn!

Vanligt jävla lödtenn, smälter vid en temperatur som inte antänder bensinångor, tätar bra, står emot vibbar bra, har alltid funkat bra för mig.
 
Faktum är att jag har kört med kreem tanktätning och varit mycket nog i den processen,

Är det överhuvudtaget möjligt att få en tät svets med sån gegga i tanken??

Trots att man svetsar från utsidan borde väl detta förorena smältan vid någorlunda genombränning, med porer som följd?
 
Ok, själv har jag eller någon av mina kompisar som gjort detta aldrig haft något problem. Varför ska man behöva kasta tanken?

Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.
 
Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
I det där sos-programmet med Bengt Magnusson för en massa år sen, med berättelser från verkligheten, var det ju en kille som skulle ta bort soppatanken på sin bil. Han stog i smörjgropen under bilen, och löft ner tanken. Han lyckades bonka i den lite i väggen, så det blev en gnista, och det räckte för att det skulle bli ett eldhav nere i smörgropen :brinnerup Han klarade sig ju, men han blev ganska illa tilltygad :(
 
Var glada, finns flera som provat svetsa dieseltankar och de finns inte längre med oss.
Du behöver ångtvätta och vara väldigt nogrann för att få ur dieseln, bensin räcker i stort sett med att skölja några gånger och sedan låta den lufta ur sig själv.
Även om du boffar en dieseltank kan det sedan krypa fram lite diesel ur fickor, gasa sig i värmen som blir när du svetsar och sedan smälla.

Kostnaden för att tvätta en dieseltank är typ som en fungerande beggad tank, så varför kladda då? Ångutrustning etc brukar inte finnas i alla hobbygarage.

Ja då förstår jag hur du tänkte, men jag menade att slå i en liten skvätt diesel i din bensinhojtank som du har svetsat och kritat svetsen där läckan var för att se att det blev tätt. Ett tips som jag lärde mig av en gammal svetsare på jobbet.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top