Svetsa i bensintank

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Hej!

Har fått trista små hål på två ställen i min bensintank och det verkar inte vara helt enkelt att hitta en begagnad på skroten :(
Någon som känner till nån nere i Skåne som vågar ge sig på ett svetsjobb på en tank? Hålen är kanske runt 1mm i diameter..
 
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.
 
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.

därför att det är ofullständigt och en missuppfattning är livsfarlig.
Du får svetsa i vad som helst eftersom det då är i ditt ansikte skiten smäller, men att ge felaktiga eller luddiga råd åt andra personer som inte har rätt erfarenhet är ett absolut no-no!
 
Varför är det livsfarligt?

Man kan också (om man har möjlighet) spruta in vattenånga tills all bensinånga är borta.

En bensintank kan man efter rengöring 'boffa' innan man börjar arbeta. Lämpligen med en braständsticka (de långa), har man inte rengjort ordentligt blir det en boff och du kommer fortfarande ha rena kallingar när du sedan svetsar :tummenupp

Ha alltid locket öppet under arbete
 
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??
 
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??

Oh ja. Den måste tvättas noga med avfettning flera ggr och sedan sköljas med vatten och därefter ventileras under svetsningen eller fyllas med C02 eller Mison eller annan skyddsgas om man ska vara säker.

Vattenfylld tank låter ju bra, men svetskvalitén blir dålig pga vattnets kylande verkan enligt mina erfarenheter, det blir lätt spänningar och nya sprickor invid fogen.

På verkstäder byter de tank eller använder Kreem tanktätning på hojan, då eldar man dessutom inte upp lacken.
 
Kan det verkligen finnas ångor kvar fast man spolat ur den med vatten??


Jodå, det är ju sådanna puffar som får oss att färdas runt i flera hundra km/h.
Vatten duger inte för att få bort ångorna.

Det är fullt möjligt. Men precis som Jörgen berättar är det lite besvärligt att svetsa en tank.

Mats
 
Har aldrig haft några problem med att svetsa tankar, rengör väl med avfettning och det sista jag brukar göra är att använda t-röd/aceton. Låter allt dunsta/torka, skruva bort bensinkraner etc för att ge maximal cirkulation. Luktar tanken bensin när den är torr och fin har du inte gjort rent, rengör igen. Vill man vara extra försiktig kan man ha någon typ av fläkt som dra luft genom tanken tex dammsugar.

Vad man sedan svetsar med är väl upp till en själv :)

Edit: För att glädja alla så gäller fortfarande "vet du inte vad du gör låt någon annan göra det"
 
Last edited:
Har aldrig haft några problem.....

Vill man vara extra försiktig kan man ha någon typ av fläkt som dra luft genom tanken tex dammsugar.

Vad man sedan svetsar med är väl upp till en själv :)

Dammsugaren i tanken???:gnissla :gnissla :gnissla
Det är lika farligt som att svetsa i tanken. Elmotorn i dammsugaren ger gnisor och kan mycket väl antända gasen.

Mats
 
Jag köpte kemisk metall och laga ett par läckande hål i nederkanten på min tank på GPXen. Hade två knappnåls stora hål. Detta var för 3 år sedan och det har hållt mycket bra.
 
Dammsugaren i tanken???:gnissla :gnissla :gnissla
Det är lika farligt som att svetsa i tanken. Elmotorn i dammsugaren ger gnisor och kan mycket väl antända gasen.

Mats

Skitsnack, men du får gärna förklara hur 1,5 meter plastslang kan skicka gnistor från elmotorn :)
Statisk elektricitet, visst finns en minimal risk men den är lika stor varje gång du tankar bilen om inte större.

Så fan vet om inte dammsugaren är farligare än svetsen :va

Speciellt om du gör som Mats och stoppar dammsugaren i tanken :D
 
Last edited:
Skitsnack, men du får gärna förklara hur 1,5 meter plastslang kan skicka gnistor från elmotorn :)
Statisk elektricitet, visst finns en minimal risk men den är lika stor varje gång du tankar bilen om inte större.
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta
 
fanimej dagens minsta problem töm tanken öppna locken skicka i en tänsticka se när de brinner problem löst börja svettsa-. gjorde så på moppen ett flertal gånger funka jätte bra.
 
Jag vet inte hur din dammsugare funkar, men iaf i min så sugs luften in genom slangen, genom påsen, förbi motorn och trycks ut av fläkten... Och den dammsugarpåse som sorterar ut bensinmolekyler är nog inte var mans egendom :fakta

Aha...
Han har nog en sådan där gamal Elektorlux från 1972 som man kan koppla om och blåsa med istället.

OK då, men den kanske det kan går bra då!
Men suga genom damsugare. NEJ!

Mats
 
Skölj ur den ordentligt, låt det vädra ur ordentligt en vecka eller nå, så att allting dunstar, eftersom det är vätska som gasar å gasen brinner. Tar man bort vätskan försvinner gasen ganska logiskt, själklart skall man ju inte lita blint på att det inte tar eld, men det vet man aldrig när man svettsar:tummenupp

man skall ju alltid vara beredd på brand =)

men man kan faktiskt släcka en tändsticka i ett fat bensin uder rätt förhållanden :yoparty
 
Jag har lappat en gammal (riktigt gammal) tank genom att

Borra up småhålen lite till passande pop nit.
Sen tanktätare invändigt.
Utsida. Spackel + lack
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top