Svetsa i alu-sving

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej gott folk!

Jag har en RSV mille 01a och har vis en marksyning knäckt bobinfästet på ena sidan. Kan man svetsa dit en mutter med migsvets eller gillar inte aluminiumsvingen det? Vet inte ens ens om det är aluminium svingen är gjord av??

Vänliga hälsningar
Jacob
 
Visst går de å köra me spruta i alu... Rätt tråd å gas bara... Kallas de inte mag vid svetsning i alu (p.g.a annan gas) dock?
 
Rekomenderar dig att lämna det till någon som kan aluminiumsvetsning.
bör inte vara några problem att svetsa i en ny hylsa med gängor.

//Droopfy
 
Mig blir det när man kör alu. kör man svart blir det mag. Skulle inte rekommendera mig till detta är det alu.sving det handlar om så kontakta nån som kan ta till tig-svetsning.
 
När man svetsar aluminium med tig-svets krävs AC d.v.s växelström. Tigsvetsa rostfritt och järn kräver DC d.v.s likström. Skulle helt klart rekomendera att svetsa med växelströmstig och inget annat.
 
Du kanske kan lyckas få dit det men det kommer bli många resor bättre att svetsa dit det med en TIG så vänd dig till någon som kan svetsa och har rätt utrustning istället.

Om man har en hoj med ett värde på kanske 50 papp, är det värt tattarmek och sänka värdet med 10 papp istället för att betala 300:-?

Lösmonterad sving sparar många kronor.
 
skulle nog rekommendera att köra med en mig med he10 gas då det aldrig slår sig lika mkt som vid tig svetsning.. då det krävs att man värmer upp materialet mer och riskerar att missrikta svingen... annars funkar det kanon! har själv markstyrt ett par gånger :)
 
skulle nog rekommendera att köra med en mig med he10 gas då det aldrig slår sig lika mkt som vid tig svetsning.. då det krävs att man värmer upp materialet mer och riskerar att missrikta svingen... annars funkar det kanon! har själv markstyrt ett par gånger :)

Säga vad man vill, men så här tycker jag om alu.svetsning.

1: Aluminiumsvetsning med MIG använder man vid produktionssvetsning där man har utprovade parametrar och alla förutsättningar är givna.

2: Ska man rep. svetsa alu. så är det enda som gäller, TIG eftersom man då har "järnkoll" på vad som händer i smältan.

Går man på med en MIG utan att ha provat ut parametrarna så har man garanterat, antingen blåst hål på grundmaterialet eller så har man en "skogaholmslimpa som bara ligger utanpå utan inbränning i grundmaterialet.

Mina 5 cent efter 25 år i yrket.:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top