Svetsa eget avgassystem!?!

Håller oxo på att svetsa ett eget avgasrör till min gammelsukka och har sökt info om hur man ska beräkna längd på hela systemet för att minst bibehålla sin nuvarande effekt eller öka den rent av. Vad jag då har fått höra är att OM man bygger systemet fel (För långt, för kort, för tunt, för tjockt m.m.)....så finns risken att man kan bränna avgasventilen p.g.a att för mycket värme stannar kvar i cylindern just vid avgasporten och knäcker denne relativt snabbt.
Någon som vet hur man beräknar ett tillräckligt flöde i systemet för att undvika denna förödelse? Kanske vet hur man ska beräkna det för att kanske få ut lite mer effekt??

Sista frågan: Behöver man ställa om förgasare o.likn. för att få bra gång på motorn efter att man satt på sitt "nya" egensvetsade system?

Tacksam för hjälp....

/JKay
 
JKay skrev:
Håller oxo på att svetsa ett eget avgasrör till min gammelsukka och har sökt info om hur man ska beräkna längd på hela systemet för att minst bibehålla sin nuvarande effekt eller öka den rent av. Vad jag då har fått höra är att OM man bygger systemet fel (För långt, för kort, för tunt, för tjockt m.m.)....så finns risken att man kan bränna avgasventilen p.g.a att för mycket värme stannar kvar i cylindern just vid avgasporten och knäcker denne relativt snabbt.
Någon som vet hur man beräknar ett tillräckligt flöde i systemet för att undvika denna förödelse? Kanske vet hur man ska beräkna det för att kanske få ut lite mer effekt??

Sista frågan: Behöver man ställa om förgasare o.likn. för att få bra gång på motorn efter att man satt på sitt "nya" egensvetsade system?

Tacksam för hjälp....

/JKay


Om du behåller längden på originalrören så kan du fiffla ganska fritt med "ljuddämparna" utan att ändra temperaturen vid avgasporten.
I övrigt är det rätt okänsligt med fyrtakt, i motsats till tvåtaktarna där man lätt kan bränna en kolv om man inte bakmatar, eller bakmatar för mycket genom avgasporten.
Om du tar bort rören helt på din hoj så kommer du inte att bränna ventilerna ändå.
 
elwe skrev:
Om du behåller längden på originalrören så kan du fiffla ganska fritt med "ljuddämparna" utan att ändra temperaturen vid avgasporten.
I övrigt är det rätt okänsligt med fyrtakt, i motsats till tvåtaktarna där man lätt kan bränna en kolv om man inte bakmatar, eller bakmatar för mycket genom avgasporten.
Om du tar bort rören helt på din hoj så kommer du inte att bränna ventilerna ändå.

Ahhh...tack för det! Perfekt! :Bugar
Då ska det byggas klart nu.
 
Var beredd på att det inte blir billigt.
Rostfria tunnväggiga rörböjar e inte billiga typ 100-300kr/st.
Och TIG-svetsa....
Tig-svetsa rostfritt e inte så svårt, det är det lättaste materialet att svetsa i.
Lycka till grabben och härligt att det är någon som vågar göra något eget.
Lägg upp lite bilder sen oxå. :tummenupp
 
Matterunken skrev:
Var beredd på att det inte blir billigt.
Rostfria tunnväggiga rörböjar e inte billiga typ 100-300kr/st.
Och TIG-svetsa....
Tig-svetsa rostfritt e inte så svårt, det är det lättaste materialet att svetsa i.
Lycka till grabben och härligt att det är någon som vågar göra något eget.
Lägg upp lite bilder sen oxå. :tummenupp

Det lär inte bli dyrt...har allt på jobb! ;)
Alfa Laval... *vissla* Mejerirör... :hihi (Utfasade sådana...)
Sen sköter svetsarna på jobb all svetsning till mig. (Efter arbetstid...) *påpeka* *visslar*

Ja, jag kommer att lägga upp en bygg tråd sen när det går igång fullt. Ska ta bilder på ytterskalet på mina dämpare och lägga upp sen. Ska dokumentera allt. Sen ska jag till skroten och försöka hitta lämpliga kåpor....hoppas och tror att helkåpor till GSX R 1100 modell äldre ska kunna passa..
Möjligt att fästen får moddas lite men det återstår att se. Måste hitta dem först....
 
Last edited:
Här kommer lite bilder på projektet.. Ljuddämparen ska oxå bli egentillverkad så jag har börjat måtta in den lite smått.. Tror den kommer låta GÖTT, v-twin och en ljuddämpare på endast 23 cm :yoparty
avgas14st.png


avgas21lh.png


avgas38oq.png
 
tros-kaffe skrev:
alla som tipsar om TIG svetsning har glömt en viktig sak om man ska få en bra å fin å hållbar söm, rotgas, eller fyllnadsgas. så fick jag åxå vara lite Besserwisser. :pannkyss
jobbar åxå med TIGsvetsning i rostfritt. so what?

bara att svetsa det med rotgas då,om man nu tycker det är nödvändigt på ett system, som rotgas skall man ha argon,men tänk på att fylla upp med gas innan du svetsar,annars ingen nytta med rotgas,

ps till dig personligen, *SO WHAT*. skrev det var lätt för MIG eftersom jag jobbar med det,,personen i fråga gör det inte,
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top