Svetsa eget avgassystem!?!

CaféRacer

Medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Sitter och funderar på om man skulle klara av att svetsa ett eget avgassystem till Duccen. Har svetsat lite grann tidigare, har svetsat eget depåstöd tex. men är ABSOLUT inget proffs! Men jag gillar utmaningar:)
Nu till mina frågor:

*Vad ska man använda sig av för rör, (material)
*Klarar man sig med en el gas svets?
*Håller det, eller ger svetsarna med sig direkt av rost o liknande??

Tycker att de skulle va så jävla skoj att testa:) Planerna är att tillverka ett system med sneskurna utblås snett under höger och vänster fotpinne, á la ducce moto-gp (- utblåsen under sadeln)

Tacksam för svar!
 
jag skulle nog satsa på TIGsvets om du ska ha det snyggt oxå... blir lite finare o tätare och lättare om man kan
 
Alex 6R skrev:
jag skulle nog satsa på TIGsvets om du ska ha det snyggt oxå... blir lite finare o tätare och lättare om man kan

tig,det är bäst och hyffsat lätt,men då jobbar jag som svetsare iof med tig i rostfritt :)
 
CaféRacer skrev:
Sitter och funderar på om man skulle klara av att svetsa ett eget avgassystem till Duccen. Har svetsat lite grann tidigare, har svetsat eget depåstöd tex. men är ABSOLUT inget proffs! Men jag gillar utmaningar:)
Nu till mina frågor:

*Vad ska man använda sig av för rör, (material)
*Klarar man sig med en el gas svets?
*Håller det, eller ger svetsarna med sig direkt av rost o liknande??

Tycker att de skulle va så jävla skoj att testa:) Planerna är att tillverka ett system med sneskurna utblås snett under höger och vänster fotpinne, á la ducce moto-gp (- utblåsen under sadeln)

Tacksam för svar!

Tigsvets är nog att föredra.
Byggde ett avgassystem till min FZR 1000 med vance n hines ss som bas med
ljuddämpare och allt, det tog jättelång tid att göra, så själv kommer jag inte
att göra om det.som förmodligen är lättare än duccens
För övrigt så använde jag tunnväggade rostfria rör och böjar.
Men tycker du om utmaningar? så varför inte.
 
Last edited:
varför inte testa mig-lödning ? svetsen blir lite flexibel & den rostar inte i första taget iaf. :tummenupp

vet inte riktigt, finns säkert nackdelar men dom förväntar jag mig att ni kan här :Bugar
 
Jag byggde bakre halvan av systemet på denna hojen http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27501# från vanligt gråjärn med migsvets, och fick det sedan kromat för att undvika rost. Har kört med systemet i > 6 månader utan att det har varit några problem med ytbeläggningen.
 
CaféRacer skrev:
*Vad ska man använda sig av för rör, (material)
*Klarar man sig med en el gas svets?
*Håller det, eller ger svetsarna med sig direkt av rost o liknande??
* Mejerirör. De är rostfria och har tunna väggar :tummenupp
* TIG-svets blir bäst om du kan med den. MIG funkar men lägger på mer material och blir inte lika snyggt.
* Håller å håller, det beror mycket på dig åxå...

På bilden har du ett rör med TIG-svetsad skarv under fotpinnen. Godset är ca 0,8-1 mm och det är inget mejerirör, men det är väldigt likt (modifierat Akra).

normal_PA230006.JPG
 
Last edited:
Ok, man kanske ska våga sig på ett projekt :) Men vart kan man köpa 1 mm. rostfria rör med diameter ca. 40-45 mm. ?? Möjligen nått i Sthlm eller Gävle? :tomten
 
DeLaval bygger mjölkrobotar, nånstans får de tag på rören... om du inte hittar nåt på www.eniro.se direkt kanske du kan höra med plåtslagare/rörkrökare om de har tips?
 
Tjo mannen!

Kommer du inte ihåg firman "avgassystemet" vid vårt gamla kneg???
Där borde det finnas grejer!

Tänkte ringa dem om ja får tid över me bygget... (fixa ett nytt mellanrör till pipan)


CaféRacer skrev:
Ok, man kanske ska våga sig på ett projekt :) Men vart kan man köpa 1 mm. rostfria rör med diameter ca. 40-45 mm. ?? Möjligen nått i Sthlm eller Gävle? :tomten
 
Superbee skrev:
Tjo mannen!

Kommer du inte ihåg firman "avgassystemet" vid vårt gamla kneg???
Där borde det finnas grejer!

Tänkte ringa dem om ja får tid över me bygget... (fixa ett nytt mellanrör till pipan)


Tja :) Jo jag tänkte att det kunde vara det!
Fan va cool de vore att fixa ett eget system, men måste ju fixa lite ledig tid oxå :( Men det lär ju va skitdyrt att lämna bort jobbet, mycket böjar och skit för att det ska lira på min..
 
Tig svets är det bästa blir snyggast men går även med mig om du matar med rostfri tråd..rostfritt rör tunnt gods 0,8mm typ mejerirör finns att beställa på ahlsell om du nu har tillgång till nåt konto där...annars finns det ju rörskrotar lite varstans.... :tummenupp
 
Det får fan bli vinterns projekt! Hoppas bara på att få lite tid över till det... är tyvärr ca 20 mil ifrån min italienska donna :tuttar :( Men ska fan ge mig på ett försök när man får lite ledigt från studierna vid jul! :tomten får skissa o fundera på hur jag vill ha det tills vidare! :rolleyes:
Och tack alla som hjälp till me information! fyll gärna på med mer info om ni har! :)
 
Hur blir det med rostfria avgassystem blånerar dom inte väldigt lätt eller?
 
alla som tipsar om TIG svetsning har glömt en viktig sak om man ska få en bra å fin å hållbar söm, rotgas, eller fyllnadsgas. så fick jag åxå vara lite Besserwisser. :pannkyss
jobbar åxå med TIGsvetsning i rostfritt. so what?
 
Använd kalldragna, sömlösa rör.
Ska du göra konorna själv så ta till material så du kan falsa ena sidan och lägg rören omlott 4-5 mm. Det ger dig ett rotstöd som gör att du med lite träning kan svetsa med t ex 2 mm basisk pinne utan att tillföra allt för mycket värme.
TIG blir snyggt (om man kan) men tar längre tid och det går en massa gas också, som tyvärr inte är gratis.
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top