Svetsa Castaluminum?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tja igen...

kan man svetsa s.k Castaluminum som används på 02 R1an för att hålla upp framlyset?

orkar inte köpa nytt som kostar 2400kr....

Det är avbrutet precis vid fästet till ramen.
 
Klart det går att svetsa. Du kan t.o.m. löda det med Techoweld om det är tunt nog med material för att få upp värmen till ca 480 grader med en gasolbrännare. Hugget som stucket vilket som håller bäst.
 
Rent allmänt går nästan allt att svetsa men det är i varierande grad svårt. Brinks dunderkur med lödning känns som ett hett tips i sammanhanget.

Det viktigaste är att inte lämna bort prylarna till svetsare som inte vet vad dom håller på med....

"Castaluminum" ?!?
Jå ar in Sviden nao!
 
tack anders.
Jag har lödmojängg som går upp till 450grader (max)... å lödtenn.. de går väl inte :p

annars har ju kusinen min (pugho på forumet) en såndär riktig svetjsmojängg... fanns har ju inte sååå kunglig på att svetsa, men kan iaf bättre än mig.

Chrille, jag vet inte vad det heter på svenska....
 
Om du ska svetsa "på riktigt" dvs. med en TIG/TAG-svets så tror jag att du måste ha en volframpinne i handtaget och en elektrod som innehåller kisel.

Det heter förresten gjutaluminium i detta landet :D
 
Det finnes ingen svets som heter TAG.
TIG står for Tungsten ( Wolfram ) Inert ( Uvirksom) Gas.
Som MIG ( Metal Inert Gas )

MAG står for Metal Active Gas

I står for Inert gas Dvs Argon ( noen ganger Helium )
Argon er en edelgas og deltar IKKE i selve svetsen men er bare en Skyddgas.

A står for Active gas dvs CO2 i diverse blandinger med Argon/helium eller alene.
CO2 deltar activt i sveiseprosessen.

Bruker du en CO2 Gas med et TIG svetsutrusting får du en snabb nedbrenning av Wolfram elektroden samt en forurenset svets ( Aluminium reagerer med CO2 og blir VELDIG porete )

Dagens leksjon :)
 
Last edited:
Noen Gjut legeringer lar seg IKKE svetse da du får sprekker i HAZ ( Heat Affected Zone ) men eneste måten å finne ut på er å prøve.

Det som skjer er at når svetsen kjølner ( cools ) så drar den seg sammen mens selve gjutmetallet i noen tilfeller ikke er så fleksibelt ( Ductile ) at det klarer å følge med.
Da kan du få en sprekk.

Det finnes metoder for varmebehandling for å minske disse problemene.

Gjut Aluminium skal ALLTID varmes opp til ca 200 grader for å minske dette problemet.

Litt editerad for svensker med lav IQ :):):)
 
Last edited:
värsta norskan som Yngve skriver. förstår ingenting :p

men asså.. okej! .. så 200grader.. öh... asså.. öh. jag tror jag tar å borrar fyra nya hål å drar en platta emellen istället som en temporär lösning. för mycket tjafs å behöva värma till 200 grader å grejs..
 
Svensker har generelt en lav IQ. Jeg skjønner ALT på Svensk OG på Norsk....

Må jo ha dobbel IQ av medelsvenson da...

heheheh
 
Techoweld bör lödas med gasol eftersom flamman inte blir så varm. En vanlig gaslåga med Acetylen med väldigt låg syretillförsel kan användas i nödfall - men då kolar det och "smittar" den rena metallytan som du precis har borstat upp. Det blir lite grisigt av det hela.
 
Swedie. Yngve har rätt i vad han säger (lovar, jag har jobbat i Norge och förstår norrbaggar) men förvärmning behöver du inte fundera på om du löder enligt Brinks förslag.

Yngves variant bygger på TIG-svetsning som är dyrt, svårt och som har en förmåga att förstöra grejer om det inte blir perfekt.
 
Yngve skrev:
Gjut Aluminium skal ALLTID varmes opp til ca 200 grader for å minske dette problemet.

Jag har svetsat gjutgods (en pedalarm till trampis) utan förvärmning och det håller jäkligt bra, kanske var någon specialelektrod jag fick...

Det är möjligt att vi inte förstår allt ni norskar säger, men det beror endast på att vi är ett högre stående folk, vi förstår inte vad aporna på zoo säger heller. :D :hej :D
 
Swedie: Jag har TIG. Kan svetsa alu om det inte är allt för grovt mtrl. Jag har proppat 16A och svetsen tar 42A vid fullt skaft. Jag klarar alltså inte jättetjocka bitar. Annars har jag en pinnsvets och alupinnar. Kan svetsa herrejösses med den men slagget från pinnarna har en tendens att korrodera med tiden, inte roligt.
Återigen: Jag kan titta på bitarna men utlovar inget i förtid.
Edit: Chrille och jag (med fler) har diskuterat det där med "lödning" av alu nånstans i mekforumet rätt nyligen. Testa att söka på "lödning" eller nåt sånt.
 
Last edited:
Har svetsat insugsrör med ALSI tillsatsmatreal va väl lite bekymmer med att få det bra men det håller tydligen än. rekomenderar att fixa rätt tillsats matreal vill gjärna bli lite porer annars.
/lycka till
 
Å sveise gjut alu eller gjut stål uten forvarming går bra i 9 av 10 tilfeller.
Spørsmålet er om det er verdt og satse på at ditt tilfelle er innenfor de 9.....

Det er jo så enkelt å forvarme så hvorfor la være???


Yngve med IQ på 82...og enda dobbelt så høg som alle svensker ( tilsammen ) på dette forum.... heheheheh
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top