Svetsa bakram, frågor, förslag

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har en B-king som jag skall byta ljuddämpare på, skall montera två st Yoshimura-dämpare och märkte att fästena i bakramen är delvis bortkapade, tack för den! Alltså det skall vara en runt hål med en gummipackning i och nu har det bara ett halvt hål, alltså 180 grader istället för 360 grader, se bifogad bild, det röda på bilden är det som är bortkapat. (Det är inte min bakram utan en bakram som den ser ut från början) Tänkte ordna fram ett passande rör, kapa det i två delar och be en svetsare fästa dessa så jag kan fästa upp rören i dessa. Blinkersfästena är också kapade, att man gjort detta är antagligen för att få en rensad bakdel på hojen. Mina frågor är nu:

1. En svetsare sa att han inte tar in hojen utan bara bakramen, detta för att inte orsaka skador på eldelar, är ju lite pysslande att plocka bort bakramen men det är väl bara gilla läget?

2. Jag skulle ju kunna be svetsaren svetsa fast en plåt där blinkers-hållarna satt förut så kan jag montera Yoshimuras egna blinkershållare på dessa fästen, men jag funderar på att strunta i dessa hållare och montera blinkers på Yoshimuras fenderkit, typ där reflexerna sitter idag, vad tror ni om det? Se bifogad bild.

Bifogat

• B-king bakram med kapade fästen.jpg
    B-king bakram med kapade fästen.jpg
    167.4 KB · Visningar: 105
  • yoshimura-suzuki-B-King-exhaust.jpg
    yoshimura-suzuki-B-King-exhaust.jpg
    235.2 KB · Visningar: 110
B-king kan lätt bli en snygg hoj om man cleanar den från org. dämpare och framlyse etc.

Ta bort luftintagen med som denna. http://thekneeslider.com/suzuki-b-king-custom-when-less-is-more/

Att svetsa bakramen på plats är nog inte att rekommendera då ECU/CDI-box sitter där...

Att montera blinkersen där reflexerna sitter är nog inte att rekommendera då polisen ogillar tät montering på blinkers...

Med vänlig hälsning

Last edited:
B-king kan lätt bli en snygg hoj om man cleanar den från org. dämpare och framlyse etc.

Ta bort luftintagen med som denna. http://thekneeslider.com/suzuki-b-king-custom-when-less-is-more/

Att svetsa bakramen på plats är nog inte att rekommendera då ECU/CDI-box sitter där...

Att montera blinkersen där reflexerna sitter är nog inte att rekommendera då polisen ogillar tät montering på blinkers...

Med vänlig hälsning

Tack för tipset men jag tror jag kör på bara Yoshimurasystemet så länge, hojen är redan lite modifierat.
Jepp, får ta bort bakramen för svetsning.

När jag menade blinkersmontering så menade jag typ som på denna R1, hoppas inte R1-ägaren blir sur för att jag lånar hans bild från Blocket :)

Vad tror ni att montera blinkersen som R1:an gjort, tycker det blir snyggt och tror att det syns bättre än att blinkersena på originalstället?

R1 med miniblinkers.jpg

Tack för tipset men jag tror jag kör på bara Yoshimurasystemet så länge, hojen är redan lite modifierat.
Jepp, får ta bort bakramen för svetsning.

När jag menade blinkersmontering så menade jag typ som på denna R1, hoppas inte R1-ägaren blir sur för att jag lånar hans bild från Blocket :)

Vad tror ni att montera blinkersen som R1:an gjort, tycker det blir snyggt och tror att det syns bättre än att blinkersena på originalstället?

View attachment 394875

Blinkersmonteringen är snygg men det kan bli gnäll på besiktningen då blinkersen ska sitta längst ut på fordonet i princip jag monterade mina blinkers på övre styrkronan men det gillade inte besiktningen men bakåt kan ju vara lite mildare!

Med vänlig hälsning

Blinkersmonteringen är snygg men det kan bli gnäll på besiktningen då blinkersen ska sitta längst ut på fordonet i princip jag monterade mina blinkers på övre styrkronan men det gillade inte besiktningen men bakåt kan ju vara lite mildare!

Med vänlig hälsning

Men det går säkert att snickra till nån förlängning av blinkerserna inför besiktningen, alternativet är att montera blinkerserna som på denna B-King, men jag tror att de syns sämre faktiskt på det sättet, tror det är bättre och snyggare att göra som på R1:an och sedan slipper jag svetsa dit fästena för blinkersen som är bortkapade i nuläget. B-king Säffle.jpg

180mm mellan bakblinkersarna och 240mm fram är reglerna. Inte så farligt brett alls-

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!