svetsa avgassystem

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
tänkte svetsa om avgassystemen.vågar man göra det på plats om man kopplar bort batteriet eller finns det risk att man bränner nått i elsystemet?hur har ni gjort?
 
Alla instruktionsböcker säger att man ska koppla bort än det ena och än det andra.
Men strömmen kan bara gå via godset till jord (se till att avgassystemet är ordentligt jordat eller koppla jordklämman direkt till avgaset).
Jag har svetsat hundratals rostiga bilar genom åren och aldrig kopplat bort nånting. Inte ens batteriet och jag har aldrig bränt nånting.
Och jag har svetsat diverse (typ avgas) på tiotals hojar och aldrig bränt nånting där heller. Senast ett spräckt block på en motor med TIG:en. Inga problems.

Så koppla bort batteriets minuspol (för säkerhets skull) och sätt igång och svetsa men skyll inte på mig om nåt skulle hända.


OBS:
Tänk på brandrisken, tankens och flottörhusens ventilation brukar oftast mynna rakt under svingfästet, dvs vid avgassystemet. Och även jordklämman får anses som farlig eftersom gnistbildning kan ske även där om du inte får ordentlig kontakt.
 
för många år sedan small batteriet på min moped när vi svetsade den i bakramen... batteriet expoderade o det sputade syra o ögonen på killen som svetsade..

men det va ju på en moppe
 
tack för snabbt svar jag har också svetsat masser av bilar och ett par crosshojar och aldrig bränt nått, men aldrig svetsat på en sport hoj så man blir lite nojjig (särskilt eftersom den inte är min)så då är det bara att tända svetsen. :yoparty
 
Ajfan...bara vi som har otur då...har ett par st bilar som inte mådde så bra efter svetsarna varit i dem..men visst...en jävla massa fler utan bekymmer...varför chansa? Bort med polerna från batteriet så e det lugnt
 
ozto skrev:
för många år sedan small batteriet på min moped när vi svetsade den i bakramen... batteriet expoderade o det sputade syra o ögonen på killen som svetsade..

men det va ju på en moppe
Det är sant. Batterier (inte de slutna) kan ju avge knallgas. Sådan antänds gärna av gnistor eller värme.
Och det heter inte knallgas utan anledning, tro mig!
 
Robban_C skrev:
...Men strömmen kan bara gå via godset till jord...
Nja, visserligen från bilvärlden men jag hade min chippade 850 inne för reklamation av svetsen mellan katten och röret. Killen skall till att koppla på svetsen då jag frågar om man inte behöver koppla bort batteriet? Nääe dåå, det behövdes inte alls! När han är klar (svetsfogen ser fortfarande ut som skit) skall det startas och provköras, stendöd...
Hela dataenheten var gången!
Det blev dyra lärpengar för den firman :näsblod
 
Så fort vi ska svetsa på något lok så är vi tvugna att rycka ur alla datorer mm, kan bli besvärligt och dyrt om det bränner nått, det har hänt att prylar har gått sönder pgr av slarv med detta..
Så att rycka ur allt känslig är nog ingen dum ide.
Som sagt fäst jord klämman nära inpå de området som skall fogas.
 
thundrace skrev:
Ajfan...bara vi som har otur då...har ett par st bilar som inte mådde så bra efter svetsarna varit i dem..men visst...en jävla massa fler utan bekymmer...varför chansa? Bort med polerna från batteriet så e det lugnt
Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor. :)
Men om man ex vis jordar i chassiet och sen svetsar avgas på en bil med taskigt jordad motor så är man ju illa ute eftersom man då har två olika potentialer inblandade.
Eller om man lyckas sticka tråden i en kabelstam men det utgår jag från att alla låter bli.

Hursomhelst så är man ju säkrare om man plockar bort minuspolen och det är ju enkelt gjort.


Edit: FZ1, det kanske var så som jag skrev högre upp i det här inlägget som din så kallade mekaniker gjorde? Dvs olika potential i olika delar? Dvs strömmen går den lättaste vägen, ex via databoxen ist f den ordinarie (dåliga) vägen. Annars kan det liksom inte gå fel.
Och eftersom fogen såg kass ut så kanske det var en "mekaniker" ist f en mekaniker om man säger som så. :)
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Jag vill inte vara otrevlig men det kan faktiskt inte hända nåt med elen om man har ordning på jord etc. Strömmen "smiter" liksom inte ut på några semesterresor. :)

Lägg ut filspån runt svetspaketet/kabel och dra en söm - då ger det sig hur långt den magnetiska inverkan kommer att ha på övrig elektronik. Magnetiska fält och kabelstammar... iofs är det väldigt låga spänningar som induceras men våldsamt kraftiga strömmar.

Jag är anal när det gäller att svetsa med elektronik i närheten. Usch och fy!
Det räcker inte med att ta bort ena batteripolen, plugga ur den svarta lådan - lixom, så himla enkelt är det att förebygga olyckor.

Nån behöver gå på studiebesök i ställverket hos Korsnäs eller Alu-verket i Svartvik - och ha en vanlig (magnetisk) skiftnyckel i bakfickan.
 
andersbrink skrev:
Nån behöver gå på studiebesök i ställverket hos Korsnäs eller Alu-verket i Svartvik - och ha en vanlig (magnetisk) skiftnyckel i bakfickan.
Är det där nycklarna hänger i 45 gr om dom själva får välja ?
/u
 
jag ska faktiskt börja svetsa i mitt avgassystem imorn... men att något i elsystemet skulle ta skada av det kan jag inte tänka mig.
iofs så har jag inte batteriet inkopplat... så det spelar la inte så stor roll..
koppla ur det och var på säkra sidan om det nu finns en risk... men håll som tidigare nämnt koll på avluftningen för tanken och batteriet.
lycka till.
 
Batteriet kostar inte lika mycket som den lilla svarta lådan. Den svarta lådan är enklare att koppla bort (rycka bort kontakten från) än batteriet. Lixom, varför göra sig osmartare än man behöver? Om det behövdes eller inte..? Förmodligen tar det kortare tid att koppla ur, svetsa, och sen koppla in lådan igen än vad det tog att skriva det här inlägget. :rolleyes:

Droopfy skrev:
jag ska faktiskt börja svetsa i mitt avgassystem imorn... men att något i elsystemet skulle ta skada av det kan jag inte tänka mig.
iofs så har jag inte batteriet inkopplat... så det spelar la inte så stor roll..
koppla ur det och var på säkra sidan om det nu finns en risk... men håll som tidigare nämnt koll på avluftningen för tanken och batteriet.
lycka till.
 
andersbrink skrev:
Lägg ut filspån runt svetspaketet/kabel och dra en söm - då ger det sig hur långt den magnetiska inverkan kommer att ha på övrig elektronik. Magnetiska fält och kabelstammar... iofs är det väldigt låga spänningar som induceras men våldsamt kraftiga strömmar.
....
Iofs korrekt. Spånen från kapen brukar rikta sig jättefint runt återledarkabeln.
Men det var det där med att ha jordklämman så nära som möjligt.
Och det är enklare att koppla bort boxarna på en knarr än på vissa bilar där man får riva halva bilen för att ens hitta databoxen. På hojarna sitter de alltid lättillgängligt.
Men det är som du säger, den inducerade spänningen är väldigt låg (eftersom spänningen i kabeln är låg). Däremot är jag tveksam till om den inducerade strömmen är så hög. Det måste ju bero på resistansen hos det material genom vilket den inducerade strömmen går.
Jaja, nu börjar det lukta akademisk diskussion och det kan vi säkert avvara.

Jag fortsätter att vara noggrann med jordningen i alla fall. Det tror jag är det viktigaste eftersom man då har säkerställt att svetsströmmen inte kan ta någon annan väg än tillbaks till svetsen.
 
andersbrink skrev:
Batteriet kostar inte lika mycket som den lilla svarta lådan. Den svarta lådan är enklare att koppla bort (rycka bort kontakten från) än batteriet. Lixom, varför göra sig osmartare än man behöver? Om det behövdes eller inte..? Förmodligen tar det kortare tid att koppla ur, svetsa, och sen koppla in lådan igen än vad det tog att skriva det här inlägget. :rolleyes:

tack... ja ska tänka på detta... den lilla lådan kopplas ur såfort svetsen kopplas in i 3-fasen.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top