Svetsa avgas?

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Jag har fått en rätt stor spricka i min ljuddämpare på xr´n. Den går halvvägs runt bakre fästet. Den är kanske ett par millimeter bred och ca 15 cm lång. Går det att svetsa detta? Klarar en vanlig bilmek av det? Dämparen är väl gjord av stål eller nått.

Ja det ska väl inte vara några problem för en bilmek, men snyggt vet jag inte om det blir..

electronaut skrev:
Jag har fått en rätt stor spricka i min ljuddämpare på xr´n. Den går halvvägs runt bakre fästet. Den är kanske ett par millimeter bred och ca 15 cm lång. Går det att svetsa detta? Klarar en vanlig bilmek av det? Dämparen är väl gjord av stål eller nått.

Svetsa med gas det blir snyggast... tycker jag :tummenupp

Sprickor brukar man kunna svettsa utan att det syns.. men brukar det inte vara Alu i dämprarna? Hur som helst så är det bara slipa så man får ett "V" där sprickan är sen full fart med svettsen.. är det tunt så passa så det inte slår sig.. sen slipa bort svettsningen och polera lite så syns det inte.. :tummenupp

Bör väl inte va några som helst problem, gå till en liten svetsfirma så bränner dom ihop det på 5 minuter ta me lite fikabröd till gubbarna, jag skulle svetsa det med tigen :tummenupp

Gpx skrev:
Bör väl inte va några som helst problem, gå till en liten svetsfirma så bränner dom ihop det på 5 minuter ta me lite fikabröd till gubbarna, jag skulle svetsa det med tigen :tummenupp
¨

ja inte MIG iaf :hihi Nej men TIG är det som gäller då.

Gpx skrev:
Skulle tippa på att en bilmek skulle ta migen :hihi

Ja visst tror jag med, dom säger väll ja visst det blir skitfint sprak hit och dit och så har du stänk över hela skiten och sen en stor jävla svets att slipa ner.

electronaut skrev:

Tigsvets,det är det som gäller....klart snyggast :tummenupp

Hur det ser ut är inte så noga... det som är viktigt är att det blir tätt ordentligt. Sprickan syns inte så länge man inte kollar underifrån hjulhuset. Verkar ju som att det skulle funka att svetsa iallafall. Kemisk metall funkade inte iallafall. Tack för svaren .. :tummenupp

är det rostfritt? eller alu ?

RF går ju att slipa bort det synliga av fogen helt och polera upp.

Klart det ska TIG´as

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck