Svetsa Alu

NorpanXR650

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
Husqvarna 510TE 08:a
Har fått sprickor i en aluminuim konstruktion.
Är nybörjare på svetsning och undra ifall jag kan andvända en vanlig slipskiva på rondell för att göra "jack" i sprickor för att sen kunna få det svetsat, tänkte ifall en vanlig slipskiva lämnar efter sig en icke "ren" yta nog? säkert en konstig fråga,

Är du riktigt noggran så tar du en ny skiva.

Men ja....det är väl egentligen bara om du använder en slipskiva på diverse material och går över till rostfritt som du får problem.

Då börjar allt du slipa rosta...

Är du osäker iaf, så kapar du klart med din nya skiva. Sen tar du en Rf borste och borstar av allting du ska svetsa. Gör det precis innan du börjar svetsa så hinner det inte bildas oxid.

Hörde nån sa att man kan tvätta av ytan med thinner / t-röd också...ja varför inte?

Har inte jag behövt göra dock.

Men ja....det är väl egentligen bara om du använder en slipskiva på diverse material och går över till rostfritt som du får problem.

Är du osäker iaf, så kapar du klart med din nya skiva. Sen tar du en Rf borste och borstar av allting du ska svetsa. Gör det precis innan du börjar svetsa så hinner det inte bildas oxid.

Hörde nån sa att man kan tvätta av ytan med thinner / t-röd också...ja varför inte?

Du ska använda polervax, sånt som man kör in i lumpskivor när man polerar alu mm

Kör med kapskivan i en sådan klump sen kan du slipa å kapa i alu helt otroligt bra och utan att lämna föroreningar

Funkar även på slippapper då man slipar alu:tummenupp

Använd inte slipskiva. Blir oftast rester kvar som sedan sabbar svetsningen.

Använd en hederlig fil eller roterande fil med filhuvud.

Ska du inte svetsa själv kontrollera med just den som ska svetsa hur han vill ha delarna förberedda. Blir oftast billigast så.

För att kunna svetsa alu måste det vara "rent", du måste göra rent eller slipa eva' fogar med rostfria skivor eller göra rent med rostfria slipborstar. Den oxid som bildas efter 5-15h kommer sabba dina försök att svetsa, syret i luften gör att oxiden framkommer efter en tid. Se oxå till att materialet är förvärmt och att du har skyddsgas ÄVEN på insidan av svetsen för bästa resultat.

/J

Tack! för snabb respons. har fått flera bra tips här.
Den person som ska svetsa sa att han kommer andvända en Mig med annan tråd och gas, måste materialet förvärmas ändå?

Jobbar själv som svetsare! Använd nya slip/kap -skivor så funkar det! Vi använder Aceton eller nån annan alkoholblandning!

Kap/Slipskivor:rolleyes:
Lumpvax/Bivax:rolleyes:

Det enda du ska bry dig om är att lämna grejorna till svetsarn i ett sån skick att man kan ta i dom utan att bli dyngskitig, resten gör SVETSARN o ingen annan.:tummenupp

Nu är det svetsat å klart, Jag slipa med nya kapskivor och tvätta med thinner sen lämna ja de till SVETSARN och de vart helt ok. Så nu ska ja ut å göra en ny tur med bandsatsen .

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT