Svets så avgasystemet passar

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Hej

ja alla ni som är grymma på svetsa och avgassytem.. jag behöver er hjälp!

Jag har köpt ett än så länge (kanske ska lämna tillbaka det om detta inte funkar) bose avgassytem.

Se bilder: www.fyllegnu.com/bilder.htm

Ska alltså då in det nya avgasrören som passar rätt bra fast inte så jag kan fästa fast det i resten av avasystemen om ni förstår. Behöver svetsa lite i en fin vinkel och lägga på 1 cm så det går på..

MIn fråga är går det att svetsa så det passar på något sett och om det är någon här som kan det??

Mvh Eddi

det ska väl sitta en flänspackning i kolektorn, som det gör på zx9r, zxr1000 mfl. eller???
edit: är det röret eller kolektorn som är för smal??

grejerna ska egentligen vara till en r6:a, och måste på så sätt moddas för att passa. det eddi menar är om man kan svetsa på en "tratt" på det nya systemet så att det går att passa in i det ursprungliga på hojen (är ca 1 cm för litet i diameter)...

...en annan fråga är: om man får dit den, spelar det någon roll att det har varit till en 600 cc o nu sätts på en 1000cc, är det ett annat motstånd osv så att man måste ställa in hojen på nytt?

majoon skrev:
2566578 grejerna ska egentligen vara till en r6:a, och måste på så sätt moddas för att passa. det eddi menar är om man kan svetsa på en "tratt" på det nya systemet så att det går att passa in i det ursprungliga på hojen (är ca 1 cm för litet i diameter)...

...en annan fråga är: om man får dit den, spelar det någon roll att det har varit till en 600 cc o nu sätts på en 1000cc, är det ett annat motstånd osv så att man måste ställa in hojen på nytt?

precis vad jag menar!!

är rören i samma diameter så är det väl ingen fara..
då hänger jag men på vad du menar med för litet, enklast är väl arr kapa det rör som passar och kapa lika mycket på det nya röret och svetsa ihop det igen..om det är samma diameter..
leta på en kille som kan tigsvetsa och har en bra såg=)
det går att svetsa ihop ganska stora glipor om man där duktig och få det snyggt..

Last edited:
Vegas skrev:
2566601 är rören i samma diameter så är det väl ingen fara..
då hänger jag men på vad du menar med för litet, enklast är väl arr kapa det rör som passar och kapa lika mycket på det nya röret och svetsa ihop det igen..om det är samma diameter..
leta på en kille som kan tigsvetsa och har en bra såg=)

nej tycker inte heller det borde vara några problem.. men jag är ngen svetsare hehe.. okej ..

någon här som bor i närheten av lund och kan tänkas klara av jobbet för en otroligt lite summa pengar =) ????????

Eddi skrev:
2566610 nej tycker inte heller det borde vara några problem.. men jag är ngen svetsare hehe.. okej ..

någon här som bor i närheten av lund och kan tänkas klara av jobbet för en otroligt lite summa pengar =) ????????
har du vägarna förbi Falun så kan jag hjälpa dig=)

problemetet ligger i att det inte e samma diameter på det nya mot det gamla

så även om man kapar så kommer det att glipa 1 cm

är de titan så kan du ju göra 2 "trattar" i vanligt stål.. el sån man köper på mekonomen. svetsa ihop dom med en "tratt" åt varit håll o sen sätta 2 klammer. el typ, om nån fattar :rolleyes:

så här menar jag det ska se ut tillslut...

www.fyllegnu.com/slut.jpg

ozeo skrev:
2566765 är de titan så kan du ju göra 2 "trattar" i vanligt stål.. el sån man köper på mekonomen. svetsa ihop dom med en "tratt" åt varit håll o sen sätta 2 klammer. el typ, om nån fattar :rolleyes:

jag fattar precis!!! men tror det blir helt för långt då.. redan nu om jag sätter fast allt som det ska sitta... går köpta röret in runt 1 cm (inte mätt dock) i det röret som det då ska sitta runt om i stället...
så en traff blir svårt utan att kapa massa.. eller inte ???

vad är det för "trattar" du prata om?? länk?
kan det funka, håller det verkligen så pass tätt som det måste vara ??

Last edited:
Eddi skrev:
2566767 så här menar jag det ska se ut tillslut...

www.fyllegnu.com/slut.jpg

jag fattar precis!!! men tror det blir helt för långt då.. redan nu om jag sätter fast allt som det ska sitta... går köpta röret in runt 1 cm (inte mätt dock) i det röret som det då ska sitta runt om i stället...
så en traff blir svårt utan att kapa massa.. eller inte ???

vad är det för "trattar" du prata om?? länk?
kan det funka, håller det verkligen så pass tätt som det måste vara ??

men går den in en cm är de väl inga problem :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...