Svets hjälp?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Tänkte jag skulle modifiera hojen lite då den låter lite tamt.

Har orginal system på nu och har inte under några omständigheter råd att köpa nytt eller beg.

Så jag tänkte man kanske kunde kapa bort ena än den av burken och "lätta" lite på lasten där inne och sedan sversa igen det igen :) Går det att göra så eller expolderar skiten om man svettsar det? :arsele

Och finns det någon som har tillgång till vinkelslip och svets som är villig att hjälpa till så mottages hjälp TACKSAMT :) :tuttar :)

Tänkte jag skulle modifiera hojen lite då den låter lite tamt.

Har orginal system på nu och har inte under några omständigheter råd att köpa nytt eller beg.

Så jag tänkte man kanske kunde kapa bort ena än den av burken och "lätta" lite på lasten där inne och sedan sversa igen det igen :) Går det att göra så eller expolderar skiten om man svettsar det? :arsele

Och finns det någon som har tillgång till vinkelslip och svets som är villig att hjälpa till så mottages hjälp TACKSAMT :) :tuttar :)

Vet ej riktigt hur ett orginalsystem till dn hoj är uppbyggt, men risken är ju att orginaldämparen inte ser ut som t.ex ett slipon gör, utan uppbyggt med olika kammare mm. Då borde det bli svårare att bara kapa av det och sätta ihop igen.
Men att det skulle explodera för att du vetsar lite i det är nog otänkbart.

Jag tror du vinner på att låta orginal vara orginal, och vänta tills dess att du eventuellt har råd att byta burk. Brukar även uppskattas på begagnatmarknaden om man har kvar orginal även om det finns effektsystem med till hojen.
Är det för effekt eller för ljudet du vill ändra?
Jag hinner inte hjälpa dig nu, åker på tjänsteres imorgon, och sen går jag på semester. (har ingen utrustning hemma)

Vet ej riktigt hur ett orginalsystem till dn hoj är uppbyggt, men risken är ju att orginaldämparen inte ser ut som t.ex ett slipon gör, utan uppbyggt med olika kammare mm. Då borde det bli svårare att bara kapa av det och sätta ihop igen.
Men att det skulle explodera för att du vetsar lite i det är nog otänkbart.

Jag tror du vinner på att låta orginal vara orginal, och vänta tills dess att du eventuellt har råd att byta burk. Brukar även uppskattas på begagnatmarknaden om man har kvar orginal även om det finns effektsystem med till hojen.
Är det för effekt eller för ljudet du vill ändra?
Jag hinner inte hjälpa dig nu, åker på tjänsteres imorgon, och sen går jag på semester. (har ingen utrustning hemma)

Kommer inte ha "råd" eller viljan att lägga pengar på det, när jag byter hoj så kommer det köpas nytt men inte innan dess.

Vem tror du vill ha min hoj? och den som vill den skiter nog i om det finns orginal eller inte. Inget är orginal på skiten ju :näsblod

allternativet är ju att kapa burken... men det brukar Iiiiiiinte uppskattas :gnissla

Vet inte exakt hur din ljuddämpare ser ut men änden brukar vara poppnitad så borra bort nitarna tag av bakdelen och ta ut en del av dämpningen sätt sedan tillbaka änden och montera dit den med nya poppnitar.

Kommer låta mer men garanterat inte gå bättre :tummenupp

Lycka till MVH Oskar

3045271 Vet inte exakt hur din ljuddämpare ser ut men änden brukar vara poppnitad så borra bort nitarna tag av bakdelen och ta ut en del av dämpningen sätt sedan tillbaka änden och montera dit den med nya poppnitar.

Kommer låta mer men garanterat inte gå bättre :tummenupp

Lycka till MVH Oskar
Den är svettsad

du bor på fel ställe,, du får ta en söndagstur till sundsvall o få rejsljud på tillbakavägen.. dock blir ju bensin o andra kostander lika stora som en dämpare :rolleyes:

sätt ut en bytes annons. eller kör med krokodil tår och hundvaplsögon tricket så kankse någon köper ett slipon till dig .finns ju alltid någon som går på det..

sen kankse det finns någon som bara har en gammal repig antik sak som bara ligger som kankse går att bygga om. ..

för säger som någon tidigare att orginal är bra att ha.

När är det besiktning nästa gång då? Kan det inte vara bra att ha kvar orginaldämparen då? Ge mig en vinkelslip annars så fixar jag det åt dig :hihi.

3046633 När är det besiktning nästa gång då? Kan det inte vara bra att ha kvar orginaldämparen då? Ge mig en vinkelslip annars så fixar jag det åt dig :hihi.
Jag kan både hantera en vinkelslip och en svets, men jag äger varken eller.

Som sagt, MÅLET är att SLIPPA köpa någonting då jag ät rätt och slätt luspank. Så burken ska tömmas och INGET nytt ska köpas. Det är 2 år till nästa besiktning och det problemet kommer då. Förhopningsvis har ja inte kvar hojen då.

och Lawner, tro det eller ej, även om jag råkar vara född med tuttar så vet jag skillnaden på en svetsning och en poppnit, hur konstigt det än verkar :arsele:

Frågan kvarstår alltså, är det ingen som har en svets ochen vinkelslip att antingen låna ut, eller vänligen hjälpa till?

Lawner, tro det eller ej, även om jag råkar vara född med tuttar så vet jag skillnaden på en svetsning och en poppnit, hur konstigt det än verkar :arsele:

[/B]

Oj då :confused:

Verar som att du tog illa upp för att jag undrade. 3 av de 4 hojar jag har ägt är det poppnitade ljuddämpare. 2 av dessa är Yamaha och eftersom du har en Yamaha tänkte jag att det kanske är samma.

Någon speciel svets du behöver?

Sedan undrar jag om du hade tuttar när du föddes?:pannkyss

/Oskar

Last edited:
3047516 Oj då :confused:

Verar som att du tog illa upp för att jag undrade. 3 av de 4 hojar jag har ägt är det poppnitade ljuddämpare. 2 av dessa är Yamaha och eftersom du har en Yamaha tänkte jag att det kanske är samma.

Någon speciel svets du behöver?

Sedan undrar jag om du hade tuttar när du föddes?:pannkyss

/Oskar
haha.. ne det hade ja kanske inte....:va

Ja jag blev lite irriterad faktisk, kändes lite som om du inte trodde ja visste skillnaden på en poppnit och en svetsning. så ja, jag blev lite sne...

men det har lag sig nu när ja fått skriva av mig :crash

haha.. ne det hade ja kanske inte....:va

Ja jag blev lite irriterad faktisk, kändes lite som om du inte trodde ja visste skillnaden på en poppnit och en svetsning. så ja, jag blev lite sne...

men det har lag sig nu när ja fått skriva av mig :crash

Se mitt inlägg ovan ! Vad är det för svets du behöver?

Känns lite lurigt att svetsa när det ligger dämpull bakom borde kunna börja brinna i burken?

/Oskar

Frågan kvarstår alltså, är det ingen som har en svets ochen vinkelslip att antingen låna ut, eller vänligen hjälpa till?

Förutsatt att det inte är aluminium som ska svetsas så kan jag säkert hjälpa dig. Men det får dröja en vecka ungefär så att jag får kommit mig hem först. Du kan ju ringa eller sms'a på 0705-901959 så ordnar vi det mot en klippning kanske? :)

NEj stäng inte tråden! =)

Var inne på besiktningen idag med min bil =/ visa sig läcka i en svetskarv på en av ljudämparna, samt ett främre fäste hade lossnat!

Är verkligen ibehov av en svets! jobbet hade gått på 2 röda om man hade haft en lift, men går ju även utan.

Finns det någon med svets tro?? kan betala lite grann, helst betalar jag med arbetskraft. Har gott teknisk utbildning och meckat med bilar och mc cross en hel del.

Pengarna är inte på topp nu under sommaren.

NEj stäng inte tråden! =)

Var inne på besiktningen idag med min bil =/ visa sig läcka i en svetskarv på en av ljudämparna, samt ett främre fäste hade lossnat!

Är verkligen ibehov av en svets! jobbet hade gått på 2 röda om man hade haft en lift, men går ju även utan.

Finns det någon med svets tro?? kan betala lite grann, helst betalar jag med arbetskraft. Har gott teknisk utbildning och meckat med bilar och mc cross en hel del.

Pengarna är inte på topp nu under sommaren.

Vi har både lift och svets i garaget. Kom du förbi så löser vi nog det mot en peng i kaffekassan.

MVH Oskar

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...