Sveriges största bidragstagare (Vem vill bli miljo ... eh ... milja ... eh biljonär?)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Socialförsäkringen 2007:
(Hälso- sjukvårdspolitik, Tandvård, Tandvård, Hälso- sjukvård,
Sjukvård i internationella förhållanden, Smittbärarersättning,
Ekonomisk äldrepolitik, Ersättning vid ålderdom,
Garantipension till ålderspension, Bostadstillägg till pensionärer,
Äldreförsörjningsstöd, Särskilt pensionstillägg, Ersättning vid
dödsfall, Omställningspension, Särskild efterlevandepension,
Änkepension, Garantipension till omställningspension, särskild
efterlevandepension och änkepension, Frivillig
pensionsförsäkring, Sjömanspension, Ålderspensionssystemet
vid sidan av statsbudgeten, Inkomstpension, Tilläggspension,
Premiepension, Ersättning vid arbetsoförmåga, Ersättning vid
arbetsoförmåga, Sjukpenning, Rehabiliteringsersättning, Frivillig
sjukförsäkring, Bidrag till arbetshjälpmedel, Sjuklönegarantin,
Särskilt högriskskydd, Aktivitetsersättning, Sjukersättning,
Särskild ersättning för aktiviteter, Arbetsskadeersättningar,
Yrkesskadeersättningar, Närståendepenning,
Handikappersättning, Ekonomisk familjepolitik Försäkring,
Föräldrapenning, Tillfällig föräldrapenning,
Havandeskapspenning, Barnpension, Pensionsrätt för barnår
Behovsprövade bidrag, Bostadsbidrag, Underhållstöd,
Vårdbidrag, Generella bidrag, Barnbidrag inkl. flerbarnstillägg,
Adoptionskostnadsbidrag, Andra utbetalningar, Aktivitetsstöd,
Dagpenning till totalförsvarspliktiga, Familjebidrag, Försäkring
mot vissa semesterlönekostnader, Försäkring mot kostnader
för sjuklön)
445.000.000.000 SEK

Svenska statens inkomster 2007:
(Skatter, Inkomster av statens verksamhet, Inkomster av försåld
egendom, Bidrag från EU ...)
854.000.000.000 SEK

Sveriges BNP 2007:
(Allt)
3.000.000.000.000 SEK

Finansministerns bidrag till behövande bankdirektörer som slarvat bort pengarna 2008:
(Ja inte sina pengar alltså. Utan våra sparpengar.)
1.500.000.000.000 SEK

Gissa vilka som skrattar hela vägen till jobbet!

ab.jpg
han.jpg
nor.jpg
seb.jpg
swe.jpg

Last edited:
Mja, riktigt så var det väl inte, staten ska stå som garant när bankerna lånar pengar av varandra.

Staten garanterar ett maximalt belopp av 1.500.000.000.000, tanken är ju att bankerna ska betala tillbaka till varandra, men om någon liten bank inte kan betala tillbaka sitt lån så får staten punga ut en slant.

Om ALLA banker skulle gå i stöpet får staten punga ut med 1.500.000.000.000

Varje bank får bara låna en liten del av den summan

Mja, riktigt så var det väl inte, staten ska stå som garant när bankerna lånar pengar av varandra.

Staten garanterar ett maximalt belopp av 1.500.000.000.000, tanken är ju att bankerna ska betala tillbaka till varandra, men om någon liten bank inte kan betala tillbaka sitt lån så får staten punga ut en slant.

Om ALLA banker skulle gå i stöpet får staten punga ut med 1.500.000.000.000

Varje bank får bara låna en liten del av den summan

Det är ju inte en gåva (ännu) utan ett bidrag i form av en garanti på två
års statsbudgetar!

Om de pengarna betalas ut kommer de ju inte bara att försvinna, utan
hittar säkert vägen fram till några rymliga och trevliga fickor att trilla ned i.
Och om de aldrig skulle kunna behöva betalas ut, så skulle AB ju inte
heller behöva ställa garantin.

När så mycket pengar är i rörelse så brukar alltid en "liten" del
liksom fastna någonstans på vägen.

Last edited:
Många nollor blir det..... :näsblod

Edit: Att nivån på garantin blev så hög känns inte så där himla bra. Vad är det för siffror som döljs bakom det beslutet? Känns som vi är tillbaka på 1930-talet och då är det riktigt illa.

Last edited:
Det är ju inte en gåva (ännu) utan ett bidrag i form av en garanti på två
års statsbudgetar!

Om de pengarna betalas ut kommer de ju inte bara att försvinna, utan
hittar säkert vägen fram till några rymliga och trevliga fickor att trilla ned i.
Och om de aldrig skulle kunna behöva betalas ut, så skulle AB ju inte
heller behöva ställa garantin.

När så mycket pengar är i rörelse så brukar alltid en "liten" del
liksom fastna någonstans på vägen.
Njae, en garanti är ju inte en gåva, det är heller inte en fråga om ett bidrag.

Vad garantin syftar till är ju att få bankerna att våga låna pengar till varandra i och med att staten går in och täcker upp en förlust om en av bankerna går i stöpet.

Ungefär som insättningsgarantin för oss privatpersoner på 250'000 kr fast för bankerna själva. Förhoppningen, och det sannolika scenariot, är ju faktiskt att inte en krona av de där 1 500 miljarderna kommer att behöva betalas ut, men det faktum att det finns en garanti gör att bankerna vågar låna ut till varandra igen och på så sätt fungerar systemet smidigt igen. (För man skall ha klart för sig att lån mellan banker är en nödvändighet i det system vi har där pengar förs mellan olika personer/företag som använder olika banker).

Eftersom garantin är 1 500 miljarder och vår bnp är på 3 000 miljarder är det heller inte en fråga om 2 år statsbudgetar utan en halv, men det är kanske petitesser i sammanhanget.

Läser du artikeln mer noggrant ser du också att man skall få betala för att ta del av garantin, samt att en avgift kommer att tas ut från alla banker för att finansiera stabilitetsfonden.

Tänk på det hela som en försäkring snarare än en gåva så tror jag du hamnar mer rätt.

Här finns en ganska bra sammanfattning tycker jag: DI.se Stabilitetsplanen

Känns sjukt att så många miljarder kronor (läste senast idag är t.ex. Sydkoreanska regeringen skjuter in ca 1000 miljarder kronor... 1000 MILJARDER!! till sin största bank/banker...)

Men att barn och människor svälter ihjäl i tusentals varje dag, någon miljard människor saknar (möjlighet till) utbildning m.m. saknas det pengar för...

Men klart det är synd om alla människor på Wall Street som blivit av med några av deras miljarder...
(okej, är även vanliga människor som är drabbade och så vidare, men det är fortfarande så jävla egoistiskt och dubbelmoral och äckligt hur mänskligheten beter sig...)

(kanske bör tillägga att trots detta inlägget så ligger jag politiska åt höger)

Känns sjukt att så många miljarder kronor (läste senast idag är t.ex. Sydkoreanska regeringen skjuter in ca 1000 miljarder kronor... 1000 MILJARDER!! till sin största bank/banker...)

Förlåt att jag är sån besserwisser men det han skrev ovan är 1,5 biljoner, dvs 1500 miljarder.

Njae, en garanti är ju inte en gåva, det är heller inte en fråga om ett bidrag.
Ett bidrag eller kontribution är något som ges för att fylla ett behov.
Bankdirektörerna har ett behov av mer pengar.
En garanti på 1.500.000.000.000 SEK har ett värde.

Vad garantin syftar till är ju att få bankerna att våga låna pengar till varandra i och med att staten går in och täcker upp en förlust om en av bankerna går i stöpet.
Människor i finansbranchen har ofta ett visst intresse av pengar.
Jag tror nog att några av dessa inte skulle bli så lessna om de var
tvungna att ta del av de 1.500.000.000.000 SEKna.

Ungefär som insättningsgarantin för oss privatpersoner på 250'000 kr fast för bankerna själva. Förhoppningen, och det sannolika scenariot, är ju faktiskt att inte en krona av de där 1 500 miljarderna kommer att behöva betalas ut, men det faktum att det finns en garanti gör att bankerna vågar låna ut till varandra igen och på så sätt fungerar systemet smidigt igen. (För man skall ha klart för sig att lån mellan banker är en nödvändighet i det system vi har där pengar förs mellan olika personer/företag som använder olika banker).
Det hoppas du och jag, men pengar tar inte alltid fram människors bästa sidor.

"Nu lägger jag 1.500.000.000.000 kronor här,
men vi tar inte av dom om vi inte verkligen behöver. Visst?" :rolleyes:

Eftersom garantin är 1 500 miljarder och vår bnp är på 3 000 miljarder är det heller inte en fråga om 2 år statsbudgetar utan en halv, men det är kanske petitesser i sammanhanget.
Statsbudgeten är vad finansministern har att röra sig med, dvs statens
ekonomi. 2007 var statens inkomster 854.000.000.000 SEK.
BNP är hela landets ekonomi.

Läser du artikeln mer noggrant ser du också att man skall få betala för att ta del av garantin, samt att en avgift kommer att tas ut från alla banker för att finansiera stabilitetsfonden.

Tänk på det hela som en försäkring snarare än en gåva så tror jag du hamnar mer rätt.
Precis som vi betalar för andra typer av bidrag.
Tex sjukförsäkring (som fö ger ett rejält överskott), arbetslöshetsförsäkring ...

Regeringen säger ju att den bank som vill ta del av denna garanti, måste avsäga sig bonusar till sina VDs o bankdirektörer.

Jag tycker det är bra, och tryggande. Skitsamma att 10 personer blir miljonärer så länge hela Sveriges befolkning kan andas lugnare och vi kan få ett bättre Sverige med bättre och tryggare ekonomi.

Sållar lite i quoten...
Människor i finansbranchen har ofta ett visst intresse av pengar.
Jag tror nog att några av dessa inte skulle bli så lessna om de var
tvungna att ta del av de 1.500.000.000.000 SEKna.
Den som får ta del av garantin får ju göra det på grund av att den bank de har lånat ut pengar till konkat. Det är ju inte så att de får pengar från två håll.
Tänk så här: Du lånar ut 100 spänn till Bosse, Bosse dör och du är blåst på din hundring. Men eftersom du har en försäkring i Trygghansa dit du pröjsar 2 kr/mån för just sådana här eventualiteter får du ut dina 100 kronor i alla fall, men inte från Bosse (Bosse var pank och hade bara skulder när han trillade av pinn) utan från Trygghansa.

Det betyder att du är mer villig att låna ut pengar till Bosse även om han ser risig ut. Betyder det att du vill att Bossse skall dö? Betyder det att du får 200 kronor om Bosse dör? Nej.

Ok, lite galet exempel kanske, men jag hoppas det lyfter fram att det inte finns någon specifik önskan för bankerna att ta del av dom där pengarna bara för sakens skull.

"Nu lägger jag 1.500.000.000.000 kronor här,
men vi tar inte av dom om vi inte verkligen behöver. Visst?" :rolleyes:
För att citera ett ganska roligt JK-förhör: "Nonsens!" :D

Regeringen säger ju att den bank som vill ta del av denna garanti, måste avsäga sig bonusar till sina VDs o bankdirektörer.

Jag tycker det är bra, och tryggande. Skitsamma att 10 personer blir miljonärer så länge hela Sveriges befolkning kan andas lugnare och vi kan få ett bättre Sverige med bättre och tryggare ekonomi.

Men även om bonusarna till dirrarna uteblir så är det jackpot för aktieägarna. Vips har vi billig och säker upplåning på medellång sikt från staten, och då kan bankerna fortsätta generera stora vinster man kan dela ut till aktieägarna. Visst kan Svenssons sova lite lugnare då deras räntor inte kommer att nå 15% men kostnaden kommer på skattsedeln istället....

Men även om bonusarna till dirrarna uteblir så är det jackpot för aktieägarna. Vips har vi billig och säker upplåning på medellång sikt från staten, och då kan bankerna fortsätta generera stora vinster man kan dela ut till aktieägarna. Visst kan Svenssons sova lite lugnare då deras räntor inte kommer att nå 15% men kostnaden kommer på skattsedeln istället....

...om en svensk bank med lån till en annan svensk bank går i konkurs ja. (Och inte kan betala av lånet) Jag har ingen som helst insyn i hur dom svenska bankerna har det ekonomiskt, men vad man har hört är det förhållandevis positivt. Sen kan man ju fundera över varför dom svenska bankerna, som alla säger att dom klarar sig fint, inte vill låna ut pengar till varandra. Beror det på den rådande finansiella krisen i många av resterande världens banksystem eller vet dom något som vi/jag inte vet.
Svårt att säga hur det är när man inte vet hur läget är, men om dom svenska bankerna inte har det kämpigt just nu (eller inom en överskådligframtid:)) är garantin bra, då det förhoppningsvis får pengarna att börja cirkulera igen. Tror jag..

Rätta mig gärna

Den som får ta del av garantin får ju göra det på grund av att den bank de har lånat ut pengar till konkat. Det är ju inte så att de får pengar från två håll.
Tänk så här: Du lånar ut 100 spänn till Bosse, Bosse dör och du är blåst på din hundring. Men eftersom du har en försäkring i Trygghansa dit du pröjsar 2 kr/mån för just sådana här eventualiteter får du ut dina 100 kronor i alla fall, men inte från Bosse (Bosse var pank och hade bara skulder när han trillade av pinn) utan från Trygghansa.

Det betyder att du är mer villig att låna ut pengar till Bosse även om han ser risig ut. Betyder det att du vill att Bossse skall dö? Betyder det att du får 200 kronor om Bosse dör? Nej.

Eller tänk så här:
Jag lånar ut 10.000.000:- till Bosses företag.
Bosses företag köper en Storebro.
Bosses företag säljer Storebron till min svågers förtag på Jersey för reapris.
Bosses företag går i konkurs.
Jag får inga pengar av Bosse.
Men, jag får 10.000.000:- av Anders B + båtsemester.

Ok, lite galet exempel kanske, men jag hoppas det lyfter fram att det inte finns någon specifik önskan för bankerna att ta del av dom där pengarna bara för sakens skull.

Nej, inte för sakens skull, utan för deras girighets skull.

Ja, visst känner man sig trygg när finansministern, som brukar bekymra
sig över våra höga inkomstskatter, lovar bort så gott som hela
mandatperiodens statliga arbetsinkomstskatter till den som kan slarva
bort tillräckligt mycket pengar.

Jag har en känsla av att de där vanliga fjuttbonusarna väger ganska lätt
i det här sammanhanget.

Last edited:
...om en svensk bank med lån till en annan svensk bank går i konkurs ja.

Korrekt det är först då staten verkligen förlorar några pengar. Men så fort staten lånar ut pengar under marknadspris hjälper vi ju bankerna att göra vinst utan att få del av kakan. Och änsålänge har vi inte sett några signifikanta nedksrivningar som skulle hota de svenska bankernas balansräkning och de visar forfarande vinster. Varför då sponsra dem?

... Och änsålänge har vi inte sett några signifikanta nedksrivningar som skulle hota de svenska bankernas balansräkning och de visar forfarande vinster. Varför då sponsra dem?

Det är det som oroar mig. Hur kan staten gå in med så stora garantier ifall det egentligen inte borde behövas? Vad är det som vi egentligen inte får reda på?

Det är det som oroar mig. Hur kan staten gå in med så stora garantier ifall det egentligen inte borde behövas? Vad är det som vi egentligen inte får reda på?

Klart de vet saker vi inte vet. Hela den hysteriska nedgången i bankaktierna är inte småsparare som säljer i panik utan instutioner med god insikt som beslutat sig för att de inte vill vara med på skeppet.

Bla SEB sitter ju med en total utlåning i storleksordningen +30ggr eget kapital och det är väl inte helt orimligt att 1/30 del av de utlånade pengarna är ytterst osäkra fodringar om man spanar österut där fastighetsbubblan är värre än den i USA även om den inte spruckit än. Då ingen förutom banken själv vet hur illa det är med riskexponeringen så är långivarna väldigt försiktiga och därmed går staten in och lånar ut pengar istället.

Så långt inga problem förutom att staten ger lite väl snälla lånevillkor i sin iver att visa sig handlingskraftiga och därmed lugna den masspsykotiska "marknaden"....

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien