Sveriges medlemsavgift till EU ökar med 1,5 miljarder

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=173328

80% av EUs budget går till regional och jordbrukstöd av vilka framförallt jordbrukstödet borde avskaffas. Helt klart det som funkar sämst med hela EU imo eller iaf kostar mest pengar till minst allmän nytta. Vad jag vet har EU stor överproduktion på jordbruksprodukter, känns ju inte som om man borde uppmuntra det..... Men det kanske bara är jag....

Coola Ola skrev:
...80% av EUs budget går till regional och jordbrukstöd av vilka framförallt jordbrukstödet borde avskaffas....

Skåningarna verkar tycka det är bra vill jag minnas...

Ähhh, jordbruksstöd är ett sånt skämt att det finns fan inte beskrivning för det. Tyvärr ett skämt som konsumerar miljarder...

t-rex skrev:
Skåningarna verkar tycka det är bra vill jag minnas...

Ähhh, jordbruksstöd är ett sånt skämt att det finns fan inte beskrivning för det. Tyvärr ett skämt som konsumerar miljarder...

Nä inte jag...jorbruksstödet är tamejfan nåt som hör hemma i Nordkorea eller nåt....

Jag vet inte, de sa att allt skulle bli så bra om vi gick med i EU.

Får vi verkligen valuta för pengarna?

Gustav1 skrev:
Jag är inte så insatt faktiskt. Var tar pengarna vägen då?
Ställ frågan på rätt forum, dvs 125-forumet. Där kan de ge svar på allt :lol :lol :lol

Chris Ash skrev:
Nä inte jag...jorbruksstödet är tamejfan nåt som hör hemma i Nordkorea eller nåt....

Du vet vem jag är ute efter...

Och, klart vi får valuta för pengarna. EU rockar. Handel är produktivt. Greed works!

Eu stöd

Tänk på en sak ni som säger att allt är skit med EU o framförallt jordbruksstödet...

Jag är inte nån bonne eller nåt...o många delar av jordbruksstödet i EU ÄR skit...MEN..

Stödet är tänkt att stödja dom som har sämre förutsättningar än andra att bruka osv...

SÅ vi här i Norden som har 3-4 månader KORTARE odlingstid=mycket sämre utbyte från jorden...Vi har vintertid som bevisligen innebär så låga temperaturer så att vi är tvugna att isolera husen o DESSUTOM kosta på ett antal miljarder per vinter att värma dom...
Detta har INTE dom i Europa...Därav EN liten del av jordbruksstödet som gör att VI har våra bönder kvar...

Vi kan ju skita i fakta o säga som vanligt allt ska läggas ner...men tänk då på att vi antagligen är bland dom första inom EU som får sparka våra bönder!

Ett annat exempel, vi som ska ha så enormt bra djurhållning....sätt er ner o försök räkna ut hur en svensk bonde ska kunna göra samma sak som en fransk, spansk eller annan sydeuropeis bonde...alltså låta kossorna gå ute året runt istället för att stå fastbundna 6 månader per år...
Maila svaret på det till Jordbruksverket för det skulle revolutionera svenskt jordbruk o desutom antagligen innebära att vi inte längre har vintrar här....

Så med andra ord...när det kommer till jordbruk osv så har vi dom SÄMSTA förutsättningarna inom EU, (förutom Finland då kanske)....o MÅNGA av våra bönder ÄR o SKA vara tacksamma att jordbruksstödet inom EU finns överhuvudtaget
Det är alltså inte BARA alla andra som får bidrag inom EU..

Men det finns DELAR av jordbruksstödet som kan diskuteras det kan jag hålla med om....

kawa1300 skrev:
Tänk på en sak ni som säger att allt är skit med EU o framförallt jordbruksstödet...

....

Att subventionera en bransch är ett dödsäkert sätt att döda utvecklingen i den. Bönderna borde gå i första ledet för att avveckla jordbruksstödet, för att få en vettig sanering av bönder.

Det finns länder som producerar jordbruksprodukter billigare. Varför skall jag betala pengar till lata skåningar och rödvinspimplande fransmän vars enda bedrift är att de sköter sin verksamhet ineffektivt?

Bara som ett exempel på hur skevt jordbrukstödet kan vara: En bonde i Skåne fick pengar för att han odlade en sällsynt gröda (minns ej vilken) och EU ansåg att den gröda skulle stödjas för att leva kvar i jordbruket. När bonde hade sått och väntat några månader så tog han helt enkelt och plöjde ner den utmärkta grödan enbart för att han tjänade mest pengar på det viset. Visst, alla gör inte så men att det ens är möjligt? :va

Last edited:
Gustav1 skrev:
Jag är inte så insatt faktiskt. Var tar pengarna vägen då?

Inte jag heller...hehe. :arsele
Men en hel del av jorbruksstödet går väl till tobaksodling såvitt jag vet. Men en del här tycker säkert det är bra :7peta

Bingo skrev:
Ställ frågan på rätt forum, dvs 125-forumet. Där kan de ge svar på allt :lol :lol :lol

Självklart kan vi svara på allt, för vi vet nämligen precis allt.
Kan tyvärr inte svara för på alla 125-forumet, men jag har Nobelpriset i alla kategorier; inklusive rättskunskap, historia, ekonomi, statskunskap och allmänt mångfacetterat vetande. Så det så :arsele

Trots att min lön sedan över 5 år tillbaka är från EU så är jag skeptiker jag också. Röstade nej i EU-valet med åsikten att ja, vi ska ha ekonomiskt, forsknings-, miljö-, och polissamarbete men det får va nog med det. Inget Europas Förenta Stater för det FUNGERAR INTE. Det är ett fruktansvärt tjafs bland tjänstemännen nere i Bryssel hela tiden och ett enormt slöseri med skattepengar.

Vad man borde göra är att göra det ekonomiskt ofördelaktigt att forsla varor, djur etc kors och tvärs över hela Europa. Det är SJUKT som det är nu!

En eloge ska Nils Lundgren (Junilistan) ha för att jag har sett att han åker Malmö Aviation till Bryssel istället för dyrare flyg. Men han verkar vara den enda.

Stödet

En liten kommentar till...tex t-rex

En DEL av stödet håller jag med om ÄR skit när det gäller jordbruksstödet inom EU.

Jag vet inte om det är sant, men har hörst att nån nångång fått bidrag för att göra sig av med mjölkkorna pga av mjölk o smörberget osv....sen skulle samma bonde tydligen fått bidrag för att skaffa andra kossor för att kunna hålla "landskapet öppet".

Så som jag sa igår så kan man ifrågasätta en hel del inom detta stöd....

MEN!!!....Det är inte så jäkla enkelt att säga att man bara ska to bort skiten!

Att en del tror att skånska eller för den delen, andra bönder skulle vara lata tycker jag ska byta till sig det jobbet i så fall...För min del skaffar jag hellre ett heltidsjobb till innan jag vill ta på mig att bli bonde....Fråga en bonde om han kan ringa sig sjuk när han känner för att ta ledigt med 250 kor i uthuset som ska mjölkas...
Korna skiter i om han fått hjärnblödning eller ej, mjölkas ska dom o inte fasiken tar dom semester heller!

Sen att dom på andra ställen skulle kunna sitta tillbakalutad o bara pimpla vin o samtidigt producera miljoner liter vin....är bara så orimligt så ingen kan ens bry sig om såna kommentarer...

SEN...särskilt T-rex!,...alltså poängen med jordbruksstödet är ju att INTE stödja en branch!!!
Läs på lite först...Om det vore så vardet ju bara att registrera en gräsmatta som jordbruk o få samma bidrag som allandra....TROTS att "alla" andra INTE får stödet!

Poängen är som sagt att tex vi här i Sverige med MYCKET sämre förutsättningar att bedriva jordbruk pga av våra vintrar med dom massivt ökade kostnaderna jämfört med sydeuropa, ska kunna ha kvar VÅRA bönder....vilket jag tror att dom flesta vill...
Vem vill se granskog från norr till söder i vårt avlånga land...inte ens kunna se en enda stad från vägen om den inte ligger inom 3 meter från vägen??

Sen finns ju alternativet att vi tror att vi inte bor i Europa, (som vissa gör än idag), faktiskt....vi kanske inte ens behöver anse att vi bor på jorden...då kan vi stänga våra gränser o höja våra priser tills våra bönder klarar sig för det MÅSTE vi då.
(Eller finns det nån här som är villig att investera altt han/hon äger i ett arbete o ALDRIG få tillbaka ens invetsteringen??).

Jag skulle inte tro det....vem fasen vill gå till jobbet 7-4 varje dag o dessutom få betala ett par hundra för det varje dag??

Vill vi ha våra bönder kvar så ska vi ärligen vara tacksamma för jordbruksstödet idag...sen finns det som sagt delar av det som är åt helsike....
Men då jag är varken bonde eller politiker eller ens intresserad av det så får nån annan diskutera det...
Det jag VET däremot är att det ALDRIG är så enkelt att bara säga "ta bort skiten!"...vi/jag förlorar mycket mer än jag vinner på det!

Ha det

kawa1300 skrev:
En liten kommentar till...tex t-rex

...

Nu är det dags att komma in i matchen.

Jordbrukstödet sväljer enorma mängder pengar, nästan halva EUs budget. För dessa pengar köper sig EU en matproduktionsapparat genom att garantera priser för jordbruksprodukter, dvs om priset för en vara går under en viss nivå åtar sig kommissionen att köpa upp varorna för att därigenom skapa en konstgjord efterfrågan och på så vis höja priset.

Vad blir då resultatet av detta? Jo, dels får vi en marknad som inte utvecklas, eftersom den inte behöver detta. De får avsättning för sina produkter iallfall. Detta använder Fransmännen som ett argument för den gemensamma jordbrukspolitiken, då de anser att man skall bevara gamla metoder. Frankrike är monetärt den utan konkurrens största bidragstagaren, och även en av initiativtagarna till jordbrukspolitiken.

Vi betalar även överpriser för maten som de producerar genom att vi aldrig betalar marknadspriser+att vi betalar de subventioner som går till jordbruket. Vi betalar alltså maten två gånger.

Slutligen drabbar det tredje världen på två sätt. Dels genom att de inte kommer åt den Europeiska marknaden, dels genom att den överproduktion som sker inom EU säljs till subventionerade underpriser på deras hemmamarknad, vilket slår undan fötterna på den lokala produktionen.

Huruvida bönder är lata elller inte bekommer mig inte det minsta. Har de inte en verksamhet som bär sig får de väl göra nåt annat. Sluta gnälla och skaffa sig ett jobb.

kawa1300 skrev:
SEN...särskilt T-rex!,...alltså poängen med jordbruksstödet är ju att INTE stödja en branch!!!
Läs på lite först...Om det vore så vardet ju bara att registrera en gräsmatta som jordbruk o få samma bidrag som allandra....TROTS att "alla" andra INTE får stödet!

Poängen är som sagt att tex vi här i Sverige med MYCKET sämre förutsättningar att bedriva jordbruk pga av våra vintrar med dom massivt ökade kostnaderna jämfört med sydeuropa, ska kunna ha kvar VÅRA bönder....vilket jag tror att dom flesta vill...

Nej, det är precis det som är poängen. Du säger ju det själv!!

Den gemensamma jordbrukspolitiken har inte reformerats ett dugg sedan den sjösattes för 50 år sedan. Inte nåt, trots att den då syftade till att dels få upp matproduktionen efter kriget, dels syftade till att finansiera den förhållandevis stora mängd bönder som trots allt fanns vid den tiden. Så är det inte längre. I och med utvidgningen så måste naturligtvis jordbrukspolitiken ses över, och förhandlingar har pågått under en längre tid. Problemet är, återigen, de Franska bönderna som för ett jävla liv så fort någon vill pilla på deras pengar. Som väl är har det iaf tagits ett beslut på att långsamt anpassa priserna till marknadspriser genom att tvinga bönder att producera marknadsanpaasade mängder grödor istället för något som uppfyller en tabell fölr maximalt stöd. Detta stöd skall vidare bara betalas ut till bönder som uppfyller vissa villkor, såsom djurskydd, miljöskydd osv.

Som sagt, läs på.

Det skulle komma betydligt mer gott än ont om vi helt slopade jordbruksstödet av idag. Det törs jag garantera. Det liknar ett skämt och inget annat.

Vad är det då för mening med EU ? 80 % av parlamentarikerna håller på med jordbruks stödet...vad ska dom göra sedan ?

kawa1300 skrev:
Ja våra förutsättningar att odla bananer är mycket sämre här än på många andra håll. Men det gäller inte alla grödor och inte alla former av jordbruk. Hästavel är inte så mycket svårare här än där och hästar är värdemässigt det svenska lantbrukets största gren. Sockerrör är svårt att odla här men sommaren är lång nog för sockerbetor. Osv. Svenska bönder gnäller om kort odlingssässong och kyla medan de spanska bönderna gnäller om vatenbrist och kostnaderna för kylförvaring av sina avsalugrödor.

Företag skall klara sig på egna meriter eller gå under. Om det sedan är lantbruksföretag eller mekaniska verkstäder spelar väl ingen roll. Bonden har inte större rätt till sitt arbete än vad privattjänstemannen eller kommunalarbetaren har till sina.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard