Sveriges bistånd till ägarna av "våra" stora företag

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ja vad säger man?

"Att Kina är en ekonomisk supermakt blir allt mer påtagligt i Sverige. Det är kinesiska företag som köpt Volvo och Saab. Det är ett kinesiskt företag som sköter driften av Stockholms tunnelbana och det är kinesiska affärsmän som numera äger Vårbergs centrum i Stockholm.
Samtidigt betraktar den svenska regeringen Kina som ett u-land i behov av bistånd, vilket kostat skattebetalarna över en miljard kronor de senaste 20 åren.

För Kina som, enligt AFP, är beredd att pumpa in 637 miljarder kronor i eurozonens krisfond och har en valutareserv värd över 21 000 miljarder kronor är det inte ens växelpengar.
Ändå ska Sverige fortsätta bidra med omkring 50 miljoner kronor om året fram till 2013, enligt Sida. Det är så långt som regerings strategi sträcker sig.
– Kina har intagit en särskild ställning i svensk biståndspolitik. Landets ekonomiska tillväxt har inneburit att det inte har varit aktuellt med ett brett utvecklingsbistånd. Däremot har bedömningen gjorts att det finns förutsättningar för ett långsiktigt samarbete mellan Kina och Sverige som delvis kan biståndsfinansieras, förklarar biståndsminister Gunilla Carlsson i ett mejl till Metro.

För fyra år sedan deklarerade hon att biståndspolitiken skulle förändras med mer pengar till behövande i Afrika och inget stöd till Kina. Nu ska utfasningen av stödet till kommunistdiktaturen ske på ”ett ansvarsfullt sätt”, vilket innebär att det upphör först när samarbetet mellan svenska och kinesiska aktörer kan leva vidare av egen kraft.
Men varför ska Sverige över huvud taget ge bistånd till Kina?
– Det övergripande målet för Sveriges utvecklingssamarbete med Kina är demokratisk utveckling och ökad respekt för de mänskliga rättigheterna samt en miljö- och klimatmässigt hållbar utveckling."

http://www.metro.se/nyheter/sverige-ger-u-hjalp-till-kina/EVHkkf!oltjQmQPjnyw/

Att vi stödjer enskilda oppositionella är väl rimligt? Tibetanerna behöver nog all backning de kan få mot centralmakten. Fast det vore på sin plats att noga överväga vilka vi stödjer....

Kan vi inte omfördela dem till de arma grekerna?

I övrigt håller jag med Jeltsin ovan.

50 mille är ganska försumbart mtp vilka oegentligheter som försiggår i det jättelandet. Gör nytta bara!

Ge pengarna till mig, jag behöver en till bil.

Vi har alltså gett dem pengar som de nu använder till att köpa upp våra företag? Biståndet har på så sätt i slutändan blivit SAABs räddning (kanske), väl använda pengar. :)

Vi skall dra in alla bistånd till alla och istället skicka folk avlönade med pengarna.

Bistånd hamnar aldrig där dom borde.

Ge pengarna till mig, jag behöver en till bil.

Vi har alltså gett dem pengar som de nu använder till att köpa upp våra företag? Biståndet har på så sätt i slutändan blivit SAABs räddning (kanske), väl använda pengar. :)

jo om det vore så men har svårt o tro det.

Gulingarna har en massa stålar.

Vi vill ha deras stålar.

Ska vi få deras stålar måste vi göra affärer med dem.

De som får stålarna är de som är bäst på att blåsa de andra.

Sälj alla företag, inkl socialförsäkringen och A-kassorna, till Gulingarna.

Sedan kan vi leva på Gulingarnas bidragspengar ett tag.

När vi har tröttnat på det gör vi revolution och förstatligar alla "svenska" bolag.

Jag personligen tycker detta är förjävligt, inget kommer finnas kvar i Sverige och allt kommer styras av andra som ex Kina som inte bryr sig om sitt folk och låter våra höga skatter driva våra företag i botten för att det ska kunna bidra med bistånd till deras folk som de inte bryr sig om så i sin tur kan de komma och köpa våra stora företag.

Kolla ex. nu på tågtrafiken i sthlm, inte har de blivit bättre. Lövhalka har sin säsong nu, vet inte när löv spelat roll för nåt som rullar på räls men alltid hittar de pånåt. Trotts all detta icke fungerande i tågtrafiken har de mage att höja månads kostnaden för ett sl kort till 790kr.

Ääää... Bistånd är bara till för att hålla en fin fasad utåt, sen så försvinner säkert 90% i giriga händer innan resterande 10% når fram till behövande.. Det var väl någon dokumentär för något år sen då dom följde biståndet hela vägen. Och det var en och annan som gärna inte ville prata framför kameran...

Sen tycker jag att vi borde begränsa kinesernas framfart och inflytande... Det räckte med lite kinamat emellanåt tycker jag..

Last edited:
Sen tycker jag att vi borde begränsa kinesernas framfart och inflytande... Det räckte med lite kinamat emellanåt tycker jag..
Så säger du bara för att vi alla kommer att ha några procent kines i oss om ett par hundra år. :tungan

Medan vissa har försökt att erövra världen genom våld och krig så har Kina insett att den sanna vägen till att dominera världen är genom ekonomi och genom att överbefolka sitt eget land så till den milda grad att delar av befolkningen gör vad som helst för att emigrera vart som helst.

Rätt tramsig artikel....Saab är som bekant inte ens kinesiskt (ännu). Av Sveriges 10 största bolag är 1 under kinesiskt ägande. Stockholms tunnelbana och Vårbergs centrum känns inte som några banbrytande investeringar.....

Förstår TS point men 50 Mille är en skitsumma i sammanhanget. Så länge det går till behövande grupper så har jag inga problem med det.

Sålänge Sverige lånar för att klara ekonomin tycker jag det verkar jävligt dumt att ge pengar till andra. Jag skulle aldrig ta ett lån för att kunna ge pengarna till min alkoholiserade granne.

Sålänge Sverige lånar för att klara ekonomin tycker jag det verkar jävligt dumt att ge pengar till andra. Jag skulle aldrig ta ett lån för att kunna ge pengarna till min alkoholiserade granne.

...så i din metafor är Kina en alkad granne? :confused:

...så i din metafor är Kina en alkad granne? :confused:

Nej, snarare ett allmänt uttalande inte specifikt riktat mot Kina. Ta tex kommentaren om Palestina och bidragspengar som använts till propaganda. Men visst kan man krysta in Kina som den alkoholiserade grannen som misshandlar sin fru.
Och i grund och botten är det den snusförnuftiga grundinställningen att det inte spelar någon roll hur goda avsikterna man har med att ge bort pengar, om man måste låna för att klara sin ekonomi ska man inte skänka bort något. Alls.

Vi skall dra in alla bistånd till alla och istället skicka folk avlönade med pengarna.
Så gjorde man tidigare med det gick inte. De som var ute såg hur illa det var ställt på många ställen och rapporterade hem. Ibland till pressen också så Drömfabriken (SIDA HK) fick gång på gång rycka ut med krystade förklaringar.
Nu skickar man pengarna till konsulter och NGO:er som bara skriver prydliga rapporter och fakturerar.

En tjänsteförrättande SIDA-chef (storchefen på långsemester) i ett mottagarland mottog rapport om omfattande korruption i ett projekt och stängde resolut ner eländet - och blev nästan sparkad!

En god vän som jobbat mycket för SIDA skriver memoarer med titeln "SIDA upp och SIDA ner med Sveriges största amatörteater".
Den ser jag fram emot att få läsa.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP