Sverigedemokraterna.....

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag håller inte med. Arenan att agera på är efter årtionden av lögner, fusk och agitation en riktig shit show. Borgerligheten har gått bort sig helt i att bara vi talar sanning, sakligt och artigt så kommer vi över tid vinna röster. Jag tror inte på den taktiken när motståndarna är AFA/vpk, Morgan Johansson och Annika Strandhäll som sitter och medvetet ljuger, Magdalena Andersson som är ondskan själv, mediehus som drevar och hittar på, myndigheter och organisationer som är infiltrerade och förstör(t) landet, omfattande röstfusk, oetisk och förkastlig överföring av allmänna medel till vissa partier, skurkaktiga lotterier mm mm mm. Vi kan inte Thomas Gürskt bemöta detta på Näsby Park manér.
Ok, men vad är då målet och antagandena bakom vad som kan leda till målet?

Är målet att kunna ha ett samhälle där det går att lösa samhällsproblem på ett fredligt och demokratiskt sätt? Eller spelar det mindre roll och vi kan tillåta oss i att dras ner i ett allt större skithål av eskalerande konflikter, misstro och lögner så länge vissa samhällsproblem (invandring, kriminalitet osv) hanteras effektivt?

Eller är "skithålet" bara ett tillfälligt och nödvändigt steg som vi kommer behöva ta oss igenom med antagandet att när samhällsproblemen väl är lösta kommer vi kunna bygga upp en välfungerande demokrati igen? Är antagandet kanske rent av att vi befinner oss i ett krig som går att vinna för att efter det kunna återuppbygga tilltron på demokratin?

Du får det att låta som att anständighet och att kunna lösa problem fredligt med de man delar samhället med skulle vara en fråga om att vinna röster? Är det inte viktigare än så?

Jag undrar helt enkelt om en välfungerande demokrati är en viktig del av målet i sig.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, men vad är då målet och antagandena bakom vad som kan leda till målet?

Är målet att kunna ha ett samhälle där det går att lösa samhällsproblem på ett fredligt och demokratiskt sätt? Eller spelar det mindre roll och vi kan tillåta oss i att dras ner i ett allt större skithål av eskalerande konflikter, misstro och lögner så länge vissa samhällsproblem (invandring, kriminalitet osv) hanteras effektivt?

Eller är "skithålet" bara ett tillfälligt och nödvändigt steg som vi kommer behöva ta oss igenom med antagandet att när samhällsproblemen väl är lösta kommer vi kunna bygga upp en välfungerande demokrati igen? Är antagandet kanske rent av att vi befinner oss i ett krig som går att vinna för att efter det kunna återuppbygga tilltron på demokratin?

Du får det att låta som att anständighet och att kunna lösa problem fredligt med de man delar samhället med skulle vara en fråga om att vinna röster? Är det inte viktigare än så?

Jag undrar helt enkelt om en välfungerande demokrati är en viktig del av målet i sig.
Jag menar att man kan inte möta Ryssland med ett ickevåld försvar och man kan inte möta S med artighet och inlyssnande samtal.

Ett tänkbart nästa steg vore att samtliga partier i riksdagen skrev under överenskommelsen att tala väl om varandra, likt Tidö gjort.

Hur som helst så är vi där vi är, det faller inte på offret (högern) att reda ut det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag menar att man kan inte möta Ryssland med ett ickevåld försvar och man kan inte möta S med artighet och inlyssnande samtal.

Ett tänkbart nästa steg vore att samtliga partier i riksdagen skrev under överenskommelsen att tala väl om varandra, likt Tidö gjort.

Hur som helst så är vi där vi är, det faller inte på offret (högern) att reda ut det.
Det går ju att bemöta sådana handlingar skarpt och dra ner byxorna på de som ägnar sig åt sådant, utan sedan i nästa sekund agera likadant eller värre själv.

Min utgångspunkt är att ifall man själv agerar på det sätt som man kritiserar sin motståndare för är det dels hyckleri och dels skapar man bara ytterligare incitament för ens motståndare att köra med ännu fulare spel och vi dras ner i en spiral som i slutändan inte kan lösas på annat sätt än genom våld. Jag tror helt enkelt att man aldrig kan få sin motståndare att börja agera bättre med den metoden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det går ju att bemöta sådana handlingar skarpt och dra ner byxorna på de som ägnar sig åt sådant, utan sedan i nästa sekund agera likadant eller värre själv.

Min utgångspunkt är att ifall man själv agerar på det sätt som man kritiserar sin motståndare för är det dels hyckleri och dels skapar man bara ytterligare incitament för ens motståndare att köra med ännu fulare spel och vi dras ner i en spiral som i slutändan inte kan lösas på annat sätt än genom våld. Jag tror helt enkelt att man aldrig kan få sin motståndare att börja agera bättre med den metoden.
Kanske, men har vi Morgan Johansson med anhang så, ja. Ickevåld fungerar inte mot Ryssland. Bästa jämförelse jag kan dra.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kanske, men har vi Morgan Johansson med anhang så, ja. Ickevåld fungerar inte mot Ryssland. Bästa jämförelse jag kan dra.
Den jämförelsen tycker jag haltar. Ett starkt försvar mot yttre hot är en grundläggande förutsättning för en demokratisk nationalstat. Finns absolut ingen motsättning mellan detta och att inom nationalstaten ha en välfungerande demokrati där man löser problem fredligt. Man skulle till och med kunna säga att det är den kanske viktigaste förutsättningarn av alla för demokratin. Tyvärr har vi haft allt för många politiker, oavsett parti, som inte förstått detta förrän först nu, efter att vi monterat ner vårt försvar.

Skall det gå bra för Sverige behöver vi absolut ha betydligt färre politiker av Morgan Johanssons typ.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den jämförelsen tycker jag haltar. Ett starkt försvar mot yttre hot är en grundläggande förutsättning för en demokratisk nationalstat. Finns absolut ingen motsättning mellan detta och att inom nationalstaten ha en välfungerande demokrati där man löser problem fredligt. Man skulle till och med kunna säga att det är den kanske viktigaste förutsättningarn av alla för demokratin. Tyvärr har vi haft allt för många politiker, oavsett parti, som inte förstått detta förrän först nu, efter att vi monterat ner vårt försvar.

Skall det gå bra för Sverige behöver vi absolut ha betydligt färre politiker av Morgan Johanssons typ.
Du kan inte bemöta Morgan med snälle Ulf, du kan bemöta Morgan med Hanif eller Kent.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Du kan inte bemöta Morgan med snälle Ulf, du kan bemöta Morgan med Hanif eller Kent.
I det partipolitiska käbblet, absolut. Har för övrigt inga tvivel om att Hanif är genuin demokrat.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vi kan inte Thomas Gürskt bemöta detta på Näsby Park manér.

Vad var det med Gür och Näsby Park? Det kan jag ha missat. Nåt liknande som när han fick biskopen i Visby att ringa i kyrkklockorna?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad var det med Gür och Näsby Park? Det kan jag ha missat. Nåt liknande som när han fick biskopen i Visby att ringa i kyrkklockorna?
Mer att han alltid vill skriva långa pretentiösa texter istället för att get to it. Använder ett hövligt språk och ålderdomliga ord och termer. Travesterar och koketterar, talar gärna om vad han gjorde redan på 70-talet, använder turkiska och svenska ordspråk om vartannat. Det är inte pärlor till svin, det är en skattkammare till en gyttjig galt. Den Annika Strandhällska motståndaren ber man bara hålla käft. Se även Hanif Bali.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Mer att han alltid vill skriva långa pretentiösa texter istället för att get to it. Använder ett hövligt språk och ålderdomliga ord och termer. Travesterar och koketterar, talar gärna om vad han gjorde redan på 70-talet, använder turkiska och svenska ordspråk om vartannat. Det är inte pärlor till svin, det är en skattkammare till en gyttjig galt. Den Annika Strandhällska motståndaren ber man bara hålla käft. Se även Hanif Bali.
Jo, jag tröttnade på honom efter ett tag, av ungefär de anledningarna du tog upp.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så har då första delen av TV4:s avslöjande släppts. Kommer det få någon större betydelse? Nej, är min gissning.

S och SD har två viktiga saker gemensamt:
  1. Ändamålet helgar alltid medlen
  2. Deras väljare håller med om detta, vilket gör att partierna kan komma undan med nästan vad som helst.

Verkar som att jag får modifiera min gissning. Punkt 2 tror jag fortfarande gäller, men framför allt en inre kärna av väljare. Däremot tror jag de kommer tappa en del väljare som de kunnat lockat över tack vare att de blivit mer rumsrena. Det förtroendet kan nog tappas för en del.

Likaså lär det påverka samarbetspartnernas väljare. En del som tidigare kunde tolererat samarbetet med SD kommer nog omvärdera det nu och det ställer krav på dessa partier att agera mot SD på ett tydligt sätt. Det sorgliga är att det i värsta fall öppnar upp för vänstern att slå in en kil i regeringen och vi riskerar att tappa momentum i avgörande frågor för framtiden.

Punkt 1 har dock stärkts ytterligare. Råder inget tvivel längre.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Verkar som att jag får modifiera min gissning. Punkt 2 tror jag fortfarande gäller, men framför allt en inre kärna av väljare. Däremot tror jag de kommer tappa en del väljare som de kunnat lockat över tack vare att de blivit mer rumsrena. Det förtroendet kan nog tappas för en del.

Likaså lär det påverka samarbetspartnernas väljare. En del som tidigare kunde tolererat samarbetet med SD kommer nog omvärdera det nu och det ställer krav på dessa partier att agera mot SD på ett tydligt sätt. Det sorgliga är att det i värsta fall öppnar upp för vänstern att slå in en kil i regeringen och vi riskerar att tappa momentum i avgörande frågor för framtiden.

Punkt 1 har dock stärkts ytterligare. Råder inget tvivel längre.
Den opinionsundersökning som gjorts tyder väl på att det är ingen förändring i endera riktning.

Folk kanske bryr sig om riktiga problem, vad vet jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu skall Tidö-partierna mötas om eländet.

Jag gissar att det låter så här:
-"Nå. Hur får vi den här "shit stormen" att blåsa över utan att tappa ansiktet?"
Snarare än:
-"Vi är SÅ väldigt upprörda över er troll-fabrik!!!"

Så det blir spännande att se hur man hanterar det. :)
Jag gissar att det inte blir frontalangrepp á la Jimmie men inte heller någon regeringskris.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu skall Tidö-partierna mötas om eländet.

Jag gissar att det låter så här:
-"Nå. Hur får vi den här "shit stormen" att blåsa över utan att tappa ansiktet?"
Snarare än:
-"Vi är SÅ väldigt upprörda över er troll-fabrik!!!"

Så det blir spännande att se hur man hanterar det. :)
Jag gissar att det inte blir frontalangrepp á la Jimmie men inte heller någon regeringskris.

Dom får nog väga sina ord på guldvåg med tanke på att troligen samtliga partier har sina trollarméer.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den opinionsundersökning som gjorts tyder väl på att det är ingen förändring i endera riktning.

Folk kanske bryr sig om riktiga problem, vad vet jag.
Den opinionsundersökningen gjordes väl före andra delen av granskningen och framför allt före SD:s "krishantering" som framstår som rena skämtet och ren trollning av regeringspartierna.

Att folk bryr sig om riktiga problem tror jag absolut, men jag tror möjligen man gör rätt olika tolkningar av vad det innebär. För SD och deras kärnväljare står det fullkomligt klart att drivkraften inte bara handlar om sakfrågorna för att lösa Sveriges problem. Det är minst lika mycket drivet av ett hat och misstro mot andra partier och hela etablissemanget där i princip alla medel blir tillåtna tills de har vunnit slutstriden. De gör sin egen och annorlunda tolkning av vad demokrati innebär som skiljer sig avsevärt från åtminstone övriga tidöpartier.

De som inte tillhör denna kärna eller som röstar på andra regeringspartier tror jag i betydligt högre utsträckning drivs av att sakfrågorna blir lösta och dessa tror jag inte är lika övertygade av att avslöjandet om SD gynnar den saken, utan snarare tvärtom: att vi nu allt mer dras in i en skitstorm med låsningar i samarbetet som gör det betydligt svårare att genomföra den politik man kommit överens om.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nu skall Tidö-partierna mötas om eländet.

Jag gissar att det låter så här:
-"Nå. Hur får vi den här "shit stormen" att blåsa över utan att tappa ansiktet?"
Snarare än:
-"Vi är SÅ väldigt upprörda över er troll-fabrik!!!"

Så det blir spännande att se hur man hanterar det. :)
Jag gissar att det inte blir frontalangrepp á la Jimmie men inte heller någon regeringskris.
Jag tror inte det räcker för att det här skall blåsa över. De andra tidöpartierna har trots allt en helt annan grund i sin demokratisyn och jag tror de har svårt att acceptera något annat än att SD tar frågan på verkligt allvar i och med att agerandet står i sån direkt konflikt med regeringspartiernas kärnvärderingar. Samtidigt sitter de i en rävsax då de är helt beroende av SD.

Här kommer oppositionens agerande bli viktigt. Skulle inte förvåna mig om det kommer väckas misstroende mot Ulf Kristersson för att tvinga åtminstone L att ta ställning och det skulle i såna fall tvinga regeringen att ställa krav på SD att gå åtminstone L:s, men kanske även S krav till mötes om inte regeringen skall falla.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top