Sverige största motorsportstjärna får eget museum

Klart att Ronnie "Superswede" Peterson är vår största motorsportstjärna genom tiderna! :tummenupp

Att nämnas bland de största i F1 är ju det största man kan uppnå i motorsportvärlden, och Ronnie anses av många vara den kanske bäste som aldrig vann VM. Även om han hade gjort sig förtjänt av det åtminstone två säsonger..

Liten sammanfattning för de som inte har så bra koll på honom:
http://www.flatout.info/

Är han verkligen vår störste genom tiderna? Hur många gånger blev han världsmästare? (vet, elekt frågat)

Man funderar ju även på Kent Andersson, Carla, för att inte tala om alla endurokungar... Och Tony Richardsson.
Rallykungarna...
Osv

Peterson - mest känd kanske?

Det är nog ingen vågat gissning att Ronnie är den mest kände svenske motorprofilen ute i världen. F1 är ju så oändligt mycket större än de sporter där de du nämner var aktiva. Därtill kommer att Ronnie är ansedd som den förmodligen snabbaste i F1-cirkusen på 70-talet, vilket givetvis förlänar honom en särskild plats i F1-historien.

Tillhör man de fem snabbaste i F1-historien (enligt den där omröstningen förra året) tycker jag nog man förtjänar epitetet "vår störste".

Vill ni se några av guldklimparna live så ta en sväng till Anderstorp 6-8 juni för Ronne Peterson Historic Grand Prix

Mer info: http://www.flatout.info/

Jag såg krashen då han dog på tv 1978, kommer ihåg det bild för bild även idag.
/Danne

Jag minns en annan TV-krasch som brändes in i mina barnaögon, det var 1977 när Tom Pryce, under Sydafrikas GP den 5 mars i hög fart kör in i en funktionär som korsar banan på väg mot en brinnande bil, Tom får dennes brandsläckare i huvudet och båda omkommer omedelbart.

Jag minns en annan TV-krasch som brändes in i mina barnaögon, det var 1977 när Tom Pryce, under Sydafrikas GP den 5 mars i hög fart kör in i en funktionär som korsar banan på väg mot en brinnande bil, Tom får dennes brandsläckare i huvudet och båda omkommer omedelbart.

Det där måste ju vara en av historiens mest onödiga dödsolyckor. :(

Var det inte dessutom en son (funkionären som dog) till en annan funktionär som stod vid sidan om banan och såg det hela? Hur som en tragisk olycka som kunde ha undvikits enkelt...

Var det inte dessutom en son (funkionären som dog) till en annan funktionär som stod vid sidan om banan och såg det hela? Hur som en tragisk olycka som kunde ha undvikits enkelt...

Ingen aning, Det finns på film på YT, såg jag när jag skrev inlägget. Men det är rätt snaskigt, man ser delar av funktionären fara, så jag lade inte upp det. Jag förstår att jag blev lite chockad som 10-åring

Det är nog ingen vågat gissning att Ronnie är den mest kände svenske motorprofilen ute i världen. F1 är ju så oändligt mycket större än de sporter där de du nämner var aktiva. Därtill kommer att Ronnie är ansedd som den förmodligen snabbaste i F1-cirkusen på 70-talet, vilket givetvis förlänar honom en särskild plats i F1-historien.

Tillhör man de fem snabbaste i F1-historien (enligt den där omröstningen förra året) tycker jag nog man förtjänar epitetet "vår störste".

Jag köper de argumenten! :tummenupp

Ingen aning, Det finns på film på YT, såg jag när jag skrev inlägget. Men det är rätt snaskigt, man ser delar av funktionären fara, så jag lade inte upp det. Jag förstår att jag blev lite chockad som 10-åring

Var det inte nåt liknande som fick dom att sluta köra F1 på Gelleråsen back in the days. Har för mig att det var en F1 bil som drog av banan och klippte av huvudet på en tjej i publiken med fronten.
Farsan var där och såg det hända.

(med reservation för att jag kan minnas helt fel)

Var det inte nåt liknande som fick dom att sluta köra F1 på Gelleråsen back in the days. Har för mig att det var en F1 bil som drog av banan och klippte av huvudet på en tjej i publiken med fronten.
Farsan var där och såg det hända.

(med reservation för att jag kan minnas helt fel)
Man körde aldrig F1 officiellt på Gelleråsen, endast inbjudningslopp mellan 1960-1963.

1970 krokade två bilar i standardvagnsloppet ihop och hamnar ute bland publiken uppe i gamla Velodromkurvan. Fem åskådare omkom.

Edit: På start- och målrakan var det. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=399211

Last edited:

Tragiskt, som alla olyckor.
Men till frågan då, hur liten hjärna krävs för att man under pågående F1-lopp ska se någon korsa banan utan att se sig för, bli påkörd, dö - och sedan själv springa över banan precis framför en bil igen (!).
Efter dödsolyckan kommer en annan idiot springandes sekunden innan någon dånar förbi. (1:07)
http://www.youtube.com/watch?v=w38-KExJCo8&feature=related

Det bara måste vara det naturliga urvalet som spelar ett spratt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti