Sverige idag..

Jag minns dom där proverna som elever på gränsen skulle gå igenom.
Dom gjordes i klassrummet, så att alla kunde se vilka som riskerade att få "gå om"

Allt var inte bättre förr....

(PS, jag behövde aldrig göra några prov, jag läste och skrev innan jag började skolan, men jag tyckte synd om dom som behövde det)
Tack vare jag fick gå om kunde jag tillgodogöra mig andra ämnen i skolan. De andra ämnena förutsatte ju , tex historia och geografi, att eleven kunde läsa böckerna. Idag kan tydligen 1/4 av eleverna inte läsa tillfredställande när de lämnar skolan.
Hur står det till med dom här elevernas kunskaper i andra ämnen än svenska ?
Vilken framtid har dom utom fängelse ?
 
Tack vare jag fick gå om kunde jag tillgodogöra mig andra ämnen i skolan. De andra ämnena förutsatte ju , tex historia och geografi, att eleven kunde läsa böckerna. Idag kan tydligen 1/4 av eleverna inte läsa tillfredställande när de lämnar skolan.
Hur står det till med dom här elevernas kunskaper i andra ämnen än svenska ?
Vilken framtid har dom utom fängelse ?

Ja, jag ifrågasätter inte nyttan, jag ifrågasätter utförandet.

Tydligen kan man tillgodogöra sig nog av dom andra ämnena för att få godkändt i dom, annars skulle ju alla dessa elever faila alla ämnen, inte bara svenska...

Jag förstår dock inte hur.
 
View attachment 522970

Logiskt borde väl nästa steg för (c) vara att avkriminalisera sexköp ?! Med samma motiv!:)
Citat från TT angående narkotika:
– Frågan är om det är rätt sätt att prioritera rättsväsendets resurser. De här personerna hade nog själva mått bättre av att mötas med vård- och stödinsatser, säger han.
Ombuden på stämman röstade samtidigt emot förslaget att avkriminalisera narkotika för eget bruk.
dn.se
 
Sveriges narkotikapolitik har bara gått baklänges.

Fram till 1988 var eget bruk av hasch/maruijana avkriminaliserat, så tillvida att hade man ingenting på sig (innehav) så kunde man inte dömas för något även om man var märkbart påverkad.
Eftersom man inte hade någonting på sig som man kunde dömas för så kunde man inte heller tas in och testas.

Nuförtiden tas det pissprov till höger och vänster om man misshagar en polis på något sätt, i hopp om att dom ska hitta spår av en partyjoppe för 14dagar sedan och kunna sätta dit en för ett ringa narkotikabrott, vilket kan leda till förlust av både körkort och jobb.
(Bängen bottentrålar numera)

Det i sin tur leder till att man kan åka dit på ett ringa för att ha rökt i ett land där det är legalt, nyktrat till och åkt hem, jobbat en vecka och sedan blivit "randomly selected" i en krog-kö.
För i Sverige räknas man som "påverkad av narkotika" så länge som ett test kan detektera restprodukter i blod, urin eller hår

I blod syns det upp till 36 timmar, urin upp till 14 dagar och i hår upp till 90 dagar...
 
Logiskt borde väl nästa steg för (c) vara att avkriminalisera sexköp ?! Med samma motiv!:)
Citat från TT angående narkotika:
– Frågan är om det är rätt sätt att prioritera rättsväsendets resurser. De här personerna hade nog själva mått bättre av att mötas med vård- och stödinsatser, säger han.
Ombuden på stämman röstade samtidigt emot förslaget att avkriminalisera narkotika för eget bruk.
dn.se

Men det passar dåligt med vad mediadrevet tycker för tillfället.
 
1763312708850.png
Ska barn ha rättighet att döda ostraffat, dessutom med uppsåt och betalning? :va
Ta bort alla åldersgränser och rabatter för brott, jag vet att även barn förstår att det "kostar" att göra ett brott, även omyndiga barns föräldrar/vårdnadshavare skall ha ett ansvar för vad barnen gör.
Sen hur straff/vård skall utformas är ju en diskussionsfråga, dags att återinföra barnaga istf saft och bulle?
 
View attachment 522996
Ska barn ha rättighet att döda ostraffat, dessutom med uppsåt och betalning? :va
Ta bort alla åldersgränser och rabatter för brott, jag vet att även barn förstår att det "kostar" att göra ett brott, även omyndiga barns föräldrar/vårdnadshavare skall ha ett ansvar för vad barnen gör.
Sen hur straff/vård skall utformas är ju en diskussionsfråga, dags att återinföra barnaga istf saft och bulle?

Det fungerar ju tydligen lika bra med människor som är för gamla för att bli straffade.

 
View attachment 522922
Om du varken kan tala, läsa eller skriva svenska är du då analfabet ?
Finns efterfrågan på analfabeter på arbetsmarknaden i Sverige ?
Från artikeln...
"Ett hinder är att kvinnorna också behöver stöd för sin hälsa, konstateras i rapporten"

Var ligger deras ansvar?
Idag är alla offer, "det är synd om mig.." Vafan ta ansvar!
Jag har bott i Frankrike 5år, anpassade mig från dag 1 till deras normer, arbetsregler o kultur. Gav dom den respekten då jag var gäst hos dom.
 
Från artikeln...
"Ett hinder är att kvinnorna också behöver stöd för sin hälsa, konstateras i rapporten"

Var ligger deras ansvar?
Idag är alla offer, "det är synd om mig.." Vafan ta ansvar!
Jag har bott i Frankrike 5år, anpassade mig från dag 1 till deras normer, arbetsregler o kultur. Gav dom den respekten då jag var gäst hos dom.
Fem år med fransmän?!? 😳
Respekt! 👍
 
@BrooklynS hur var det nu? Du säger ju att det blåser mycket när det är kallt?
Det kallaste jag åkt skidor i är nån grad under -40C nere i en dalgång och då var det helt vindstilla. Och det är min erfarenhet. riktigt kallt blir det bara på vintern när det är vindstilla.
 
1763546891263.png
 
Och Norrland är nerlusat med vindkraftverk..........

View attachment 523059
Det märks på elpriset vi har vid stugan som ligger norröver... Stilla dagar går det upp till 1 kr eller 1,50 utan problem, men de dagar de är friska vindar så kan det ibland vara minuspriser. Galet system, då produktionen egentligen inte kostar annorlunda om man nu bortser från de där jävla vindsnurrorna.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top